اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
مهدی عبدالرزاقی در گفت‌وگو با فروردین امروز:

راهبرد اصلاح‌طلبان تعامل با مردم است

  • کد خبر : 4630
  • 04 آوریل 2017 - 12:10
راهبرد اصلاح‌طلبان  تعامل با مردم است
در اردیبهشت‌ماه سال96 شاهد برگزاری دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در کشور هستیم. به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با مهدی عبدالرزاقی، دبیر حزب جوانان ایران اسلامی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قزوین و مشاور عالی مدیرکل ورزش و جوانان استان، در خصوص احزاب و رویدادهای سیاسی پیش‌رو.

عبدالرزاقی به بهبود فعالیت حزبی امیدوار است و تقویت فعالیت حزبی را عاملی برای وحدت ملی و تقویت گفتمان بین جریانی می‌داند. وی همچنین مهم‌ترین راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات را گفت‌وگو و تعامل با مردم می‌داند و اعتقاد دارد اقبال مردم در انتخابات شوراهای شهر و روستای سال آینده، به لیست‌های سیاسی و علی‌الخصوص لیست اصلاح‌طلبان است.

 فعالیت حزبی در ایران و استان همیشه با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است، شما وضعیت احزاب استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قبل از اینکه وارد بحث وضعیت فعالیت احزاب در استان قزوین شوم، اشاره‌ای می‌کنم به ماهیت فعالیت حزبی در ایران؛ احزاب سیاسی یکی از کانون‌های تجمیع خواسته‌ها و علایق گوناگون در جامعه هستند که به‌واسطه حضور آن‌ها، زمینه‌های ساختاری برای تأثیرگذاری متقابل نیروهای سیاسی و اجتماعی بر یکدیگر و بر ساختارهای سیاسی فراهم می‌شود. برعکس نظراتی که تحزب را عامل تفرقه می‌دانند اعتقاد من بر این است که وجود ساختارهای نهادینه‌شده و باثباتی مانند احزاب است که می‌تواند ظرفیت‌هایی را برای رقابت مسالمت‌آمیز نیروهای سیاسی و درنتیجه اتحاد و وحدت ملی را فراهم آورند. افزایش مشارکت اجتماعی، گسترش اعتماد و پیش‌بینی‌پذیری سیاسی، جایگزین کردن فرهنگ رقابت به جای ستیزه، عمومی شدن آموزش سیاسی و پاسخگو نمودن منتخبان سیاسی و گسترش فرهنگ گفتمان در بین جریان‌های سیاسی از دستاوردهای احزاب برای جامعه و حاکمیت هستند که نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد. متاسفانه نه‌تنها در قزوین بلکه در کشور شکل‌گیری احزاب سیاسی آن‌گونه که باید نهادینه نشده و در کنار اشکالاتی که می‌توان به ساختار احزاب استانی، کشوری و نحوه تشکیل و گسترش آن‌ها گرفت، اینکه بستر لازم برای رشد و تقویت تحزب و افراد حزبی از سوی دولت‌ها فراهم نبوده و گاهی بر عکس آن نیز عمل شده است، مشکل دیگری است؛ بنابراین آنچه الان از تحزب و احزاب سیاسی در استان می‌بینیم، مدل ناقصی است ازآنچه باید باشد. ولی من و جریانی که در آن هستم با اعتقادی که به تحزب و نقش آن در توسعه و ثبات پایدار کشور داریم برای تقویت و گسترش احزاب سیاسی در استان تمام تلاش خود را می‌کنم.
 با توجه به مطالبی که گفتید به نظر می‌رسد فعالیت احزاب در قزوین چندان مطلوب نیست؛ مشارکت مردم برای حضور در احزاب چگونه است؟
همان‌طور که گفتم احزاب سیاسی در ایران آن‌گونه که باید باشند نیستند. آنچه الان در جریان‌های سیاسی، ما به‌عنوان احزاب شاهد هستیم، بیشتر گروه‌هایی هستند که براساس مصلحت‌اندیشی و یارگیری‌های سیاسی کنار هم جمع شده‌اند و در میان آن‌ها چه در جریان راست و چپ احزابی هم هستند که سال‌ها فعالیت حزبی و تشکیلاتی دارند. البته از سوی دیگر با توجه به عدم وجود بستر فرهنگی لازم برای فعالیت حزبی و بالا بودن هزینه فعالیت حزبی تمایل افراد به همکاری با احزاب و سایر نهادهای مدنی در قیاس با کشورهای توسعه‌یافته پایین است؛ ولی ما در چند دهه گذشته و پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه و پیشرفت خوبی در توسعه نهادهای مدنی و احزاب سیاسی داریم. در چند سال گذشته هم خوشبختانه استقبال و اعتماد به احزاب سیاسی افزایش‌ یافته و این باور که افراد حزبی و یا افراد معرفی‌شده از یک تشکیلات سیاسی قابل‌اعتمادتر و پاسخگوتر از سایر افراد هستند، در آحاد جامعه گسترش یافته است. نکته دیگر اینکه عدم مشارکت اجتماعی تنها در احزاب نیست و شامل سایر نهادهای مدنی مانند سمن‌ها نیز می‌شود. ما باید بپذیریم که مشارکت مردم در نهادهای اجتماعی و احزاب سیاسی باعث تحکیم پایه‌های نظام می‌شود و بستر لازم را برای فعالیت‌های مدنی آحاد مردم فراهم نماییم.
 جایگاه حزب جوانان ایران اسلامی در شورای اصلاح‌طلبان استان کجاست؟
ما بیش از یک دهه است که در جریان اصلاح‌طلبی و شورای اصلاح‌طلبان استان قزوین حضورداشته‌ایم و در هر دو عرصه تصمیم‌گیری و عمل هم فعالانه مشارکت داشته‌ایم و همیشه یکی از احزاب تاثیرگذار بوده‌ایم.
پیش‌بینی شما به‌عنوان یک فعال سیاسی از انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر چگونه است؟
فضای خوبی در کشور فراهم شده و دولت روحانی دستاوردهای ارزشمندی کسب کرده است. دولت در بحث مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه دستاوردهای مطلوبی در احقاق حقمان داشته و در داخل کشور اعتماد و ثبات سیاسی و اجتماعی افزایش‌یافته است. اگرچه مردم ازلحاظ اقتصادی و معیشتی تحت‌فشار هستند ولی روند نزولی که در اقتصاد کشور ایجاد شده بود و می‌رفت تا کشور را با بحران‌های جدی‌تری مواجه سازد با تدبیر دولت متوقف شده و شاخص‌های اقتصادی روبه‌رشد است و امیدواریم روند بازسازی اقتصاد کشور در دولت بعدی سرعت بیشتری گرفته و رونق اقتصادی به کشور بازگردد.
در خصوص انتخابات شورای شهر فضای عمومی حاکم در کل کشور به سمت و سویی است که مردم ترجیح می‌دهند به لیست جریان‌های سیاسی رای دهند. در برخی از شهرها مانند قزوین گرایش‌های قومی و جنسیتی هم تاثیرگذار هستند ولی به نظر می‌رسد که نسبت به دوره‌های گذشته اثرگذاری‌شان کمتر شده است. جریان‌های سیاسی استان هم در انتخابات شوراها با تمام قوا وارد می‌شوند و با توجه به اینکه ذهنیت مثبتی در مردم نسبت به عملکرد ۱۴ساله اصول‌گرایان در مدیریت شهری قزوین وجود ندارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که اقبال به سمت لیست اصلاح‌طلبان باشد.
 به نظر شما مهم‌ترین راهبرد اصلاح‌طلبان و جریان‌ها حامی دولت برای جلب نظر عامه مردم در شورای شهر چگونه باید باشد؟
اصلاح‌طلبان چه در این انتخابات و چه در انتخابات گذشته راهبرد و ابزاری به‌جز احترام به نظر، آرا و شعور مردم، گفت‌وگو و آگاه‌سازی صادقانه نداشته و ندارند. در این دوره چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه در عرصه انتخابات شورای شهر و روستا بهترین راهبرد اصلاح‌طلبان برقراری ارتباط موثر با آحاد مردم است.
اصلاح‌طلبان استان هم برای شورای اسلامی شهر و روستا به‌عنوان یک نهاد اجتماعی تاثیرگذار در شهر اهمیت ویژه‌ای قایل بوده و باور دارند که هر تصمیم و انتخابی در این حوزه باید در راستای منافع مردم و شهر قزوین باشد. بدیهی است ما ضمن نقد روند گذشته و ارج نهادن به اقدامات مثبتی که در حوزه شهری صورت گرفته، نظرات و برنامه‌‌های خود را در حوزه مدیریت شهری به مردم ارایه می‌کنیم. دوباره تاکید می‌کنم پایگاه اصلاح‌طلبان در بین مردم است و راهبردی هم جز تعامل و گفت‌وگو با مردم برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4630

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.