اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:

اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات پیش‌رو هستند

  • کد خبر : 4632
  • 04 آوریل 2017 - 12:22
اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات پیش‌رو هستند
میرعباس قوامی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی (شاخه قزوین)، مسوول کمیته مهندسان ستاد انتخاباتی سید حمیده زرآبادی، فعال فرهنگی و عضو هیات‌رییسه هیات شطرنج استان است مصاحبه ایشان هم‌زمان شد با روز اعلام برنده شدن فیلم فروشنده به‌عنوان برنده جایزه اسکار2017، مصاحبه را از مسایل فرهنگی و جایگاه سینما در فرهنگ آغاز کردیم.

جایگاه سینما در فرهنگ کجاست و چه حسی از برنده شدن فیلم فروشنده در اسکار دارید؟
سینما به‌عنوان هنر هفتم بیش‌ترین مخاطب را میان اهالی فرهنگ دارد اگر تیراژ کتاب هزار باشد تیراژ فیلم میلیونی است و فیلمی مثل فروشنده مخاطبان میلیاردی دارد؛ فیلمی که در تمام جهان ‌دیده خواهد شد فیلمی که فرهنگ و هنر ایرانی را به جهانیان نشان می‌دهد. من هم مثل میلیون‌ها ایرانی، با غرور و شعف خاصی امروز را شروع کردم و در این لحظات حس خیلی خوبی دارم احساس می‌کنم که صلح‌طلبان جهان دارند صدایشان را به گوش همه می‌رسانند اینکه جهان دهکده‌ای فرهنگی است مکانی برای آمدوشد هنرمندان، مکانی برای مبادله فیلم، هنر و فرهنگ و اینکه می‌توان با ابزار هنر و فرهنگ مروج جهان عاری از خشونت و جنگ بود.
 در میان فیلم‌های اصغر فرهادی کدام فیلم را بیشتر می‌پسندید؟
به نظر من فیلم جدایی نادر از سیمین قوی‌تر از فیلم فروشنده بود هرچند هر دو فیلم اسکار گرفتند .فیلم‌های چهارشنبه‌سوری و درباره الی هم از فیلم‌های خوب تاریخ سینمای ایران است که توسط فرهادی ساخته شده است هنر فرهادی این است که گفتمان پست‌مدرن و نسبی‌گرایی را در سینمای ایران نمایندگی می‌کند؛ گفتمانی که در آن قهرمان‌هایش سیاه‌وسفید نیستند، خوب مطلق و بد مطلق نداریم همه‌چیز نسبی است. به قول عباس کیارستمی زندگی یعنی جزییات، اصغر فرهادی استاد به تصویر کشیدن جزئیات است و ازاین‌روست که در صدر سینماگران برتر دنیا قرار دارد.
 شما با توجه با اینکه دستی در شطرنج دارید صفحه بازی و بازیگران انتخابات آینده را چگونه می‌بینید؟
تا دو ماه آینده دو انتخابات هم‌زمان برگزار می‌گردد که در هرکدام باید جداگانه بررسی شود، یکی در سطح ملی و دیگری در سطح شهر و استان. من معتقدم که فضای انتخابات ریاست جمهوری فضای رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان است و برداشت من این است که اصول‌گرایان در این صفحه‌ی بازی هنوز آچمز سیاست‌های دولت نهم و دهم هستند، افول جریان اصول‌گرایی را در دو انتخابات اخیر به‌خوبی حس کرده‌ایم؛ این فرآیند در شوراها نیز ادامه خواهد یافت.
به نظر شما اصلاح‌طلبان باید یکپارچه پشت روحانی بایستند یا اینکه گزینه دیگری هم داشته باشند؟
به نظر من اصلاح‌طلبان باید یکپارچه پشت حسن روحانی بایستند من با گزینه ذخیره مخالف هستم و معتقدم که دکتر روحانی بهترین گزینه هستند.
 ولی تجربه رد صلاحیت آقای هاشمی ما را در موقعیتی قرار نمی‌دهد که به فکر گزینه‌های دیگری هم باشیم، چه تضمینی وجود دارد که شورای نگهبان آقای روحانی را رد صلاحیت نکند؟
اقتضای زمان و معادلات داخلی و بین‌المللی امروز با سال۹۲ بسیار متفاوت است، رد صلاحیت هاشمی هرچند تلخ و غیرقابل‌باور بود اما در آن فضای عجیب، سرپوشی برای عدم اعتراض نیروهای هوادار رحیم مشایی به خاطر رد صلاحیت وی نیز بود؛ ضمن اینکه همان رد صلاحیت جناب آقای هاشمی منشا خیزش مردمی در حمایت از جناب روحانی بود که البته با اشاره و حمایت آقای هاشمی این نتیجه حاصل شد.
من رد صلاحیت آقای روحانی را در حد صفر می‌بینم و معتقدم که شورای نگهبان چنین کاری نخواهد کرد. اکنون در فضای منتهی به سال۹۶ با توجه به روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، در ایران باید یک نفر نزدیک به جریان اصلاح‌طلب به ریاست جمهوری برسد، نظام هم مطمئناً به این مسیله فکر می‌کند. صلاح منطقه و ایران در این است که آقای روحانی دوباره به ریاست جمهوری برسد تا جلوی تنش‌های احتمالی دوسویه گرفته شود.
 با توجه به اینکه اصول‌گرایان چند دوره است شورای شهر قزوین را در دست گرفته‌اند فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان باید با کدام تاکتیک شورای شهر را به دست بگیرد؟
اصول‌گرایان زمانی شورای شهر را به دست می‌گرفتند که دولت با آنان هماهنگ بود اما این دوره دولت در دست اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان است و هم‌زمانی انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر باعث خواهد شد تا مردمی که به آقای روحانی رای می‌دهند به لیست اصلاح‌طلبان هم رای دهند. ضمن اینکه اصلاح‌طلبان استان قزوین نیز برنامه‌های مدون و قابل‌سنجش و ارزیابی و حساب‌شده‌ای دارند و قطعا با تمام قوا و همگرا با هم و با حمایت مناسب بزرگان اصلاحات در استان قزوین بعد از چندین سال ناکامی می‌توانند به برتری در انتخابات شورای شهر دست یابند.
یعنی شما فکر می‌کنید هم‌زمانی انتخابات شورای شهر با ریاست جمهوری به نفع اصلاح‌طلبان است؟
بله قطعا همین‌طور خواهد بود اصلاح‌طلبان در قزوین در انتخابات مجلس دهم بهترین نتیجه را در سطح کشور گرفته‌اند اصلاح‌طلبان استان قزوین منسجم‌ترین و موفق‌ترین اصلاح‌طلبان کشور هستند که در راس آن‌ها بزرگانی چون آیت‌ا… تاکندی، قوامی و علیخانی حضور دارند و در انتخابات آینده نیز نتیجه خوبی خواهند گرفت. به نظر من اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات آینده هستند.
 در چند دوره گذشته شاهد بودیم که مستقل‌ها و خانم‌های جوان از سبد رای اصلاح‌طلبان برداشت می‌کنند. فکر می‌کنید در این دوره این اتفاق خواهد افتاد و برای آن باید چه چاره‌ای اندیشید؟
من معتقدم نمی‌توان به این سوال پاسخ صفر و یکی داد؛ بانوان و خانم‌های جوان نیز شهروند این شهر هستند و حق انتخاب شدن و انتخاب کردن دارند، نه ما و نه هیچ‌کس دیگر نیز این حق را ندارند که برای این پتانسیل عظیم و فرهیخته جامعه تعیین تکلیف نماید. الحمدا… قزوین به آن حد از ظرفیت و بلوغ رسیده است که می‌تواند نماینده بانو در مجلس انتخاب نماید و این نشانه‌ای جدی از شایستگی زنان و بانوان فرهیخته جامعه است.
 فاکتورهای قومی چقدر در رای مردم در شورا موثر است؟
خوب در انتخابات شوراها به‌خصوص در شهرهای کوچک نمی‌توان از تاثیرگذاربودن موضوعات قومی و قبیله‌ای چشم‌پوشی کرد اما انتخابات شورای شهر تحت تاثیر چندین فاکتور متفاوت خواهد بود که هر فاکتور وزن و جایگاه خاص خود را با توجه به وسعت حوزه انتخابی خواهد داشت. در شهرهای بزرگ مثل تهران در انتخابات و شوراها نیز نمی‌توان به فاکتور قومی و قبیله‌ای استناد کرد زیرا طرح این موضوع ازاساس در تهران بی‌معنی است اما در شهرهای مهاجرپذیر مثل قزوین یکی از آیتم‌های تاثیرگذار خواهد بود ضمن اینکه مسیر رشد و بلوغ سیاسی جامعه و شهر ما علی‌الخصوص در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که جامعه ما گرایش به "نگاه لیستی" در هنگام رای دادن را بیش‌از گذشته مدنظر قرار می‌دهد.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4632

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.