اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5
تنها نماینده زن بهارستان‌نشین قزوین:

زنان قدرت را تصاحب می‌کنند

  • کد خبر : 4608
  • 19 مارس 2017 - 16:13
زنان قدرت  را تصاحب می‌کنند
حمیده زرآبادی، اولین بانوی راه‌یافته به بهارستان در استان قزوین است. او معتقد است به مرور، زنان  نیمی از قدرت را به دست می‌گیرند. هرچند زرآبادی راه رسیدن به این خواسته را آسان نمی‌بیند؛ درحالی که باوجود مطالبات زنان جامعه، در مجلس کنونی تنها حدود 6درصد نماینده زن وجود دارد.با این همه، این نماینده زن براین باور است اتفاقاتی چون اسیدپاشی که حدود دو سال پیش در اصفهان اتفاق افتاد، در جامعه موجب ناامنی می‌شود که بهارستان به دنبال راهکار حقوقی است.

خانم زرآبادی! شما اولین بانوی راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی از استان قزوین هستید، فکر می‌کنید در این سال‌ها چه اتفاقی افتاده‌است که بانوان به این سطح از قدرت رسیده‌اند. حضورشما در مجلس بسیاری از تابوها را شکست. چه شد که زنان به این حد از خودباوری رسیدند؟
البته که بانوان در بزنگاه‌ها و عرصه‌های مختلف همواره حضوری تاثیرگذار داشته‌اند که این مسله در برهه‌های مختلف با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۷ اسفند ماه ۹۵ نه تنها در استان قزوین؛ بلکه در شهرهای کوچک هم ما شاهد بودیم که زنان به مجلس شورای اسلامی راه یافتند؛ حتی در بعضی شهرهای کوچک که تنها یک نماینده در مجلس سهم داشت، شاهدیم که یک بانو از سوی مردم انتخاب شده‌است. این اتفاق نشان‌دهنده اقبال مردم به حضور بانوان در سیاست است. سطح آگاهی،  میزان تحصیلات  و همچنین خودباوری بانوان در این سال‌ها بالا رفته ‌است، زنان نیمی از جامعه هستند و به مرور نیمی از قدرت را  نیز به دست خواهند آورد.
مهمترین دستاورد شما در یک سال گذشته در مجلس چه بوده ‌است؟
مهمترین عملکرد نمایندگان در مجلس جدید در سال گذشته تصویب برنامه ششم توسعه و تصویب بودجه سال ۱۳۹۶ بوده ‌است. در جریان تصویب بودجه سعی شده که رویکرد توسعه محور غالب شود و امیدوارم برکات خیر آن را در آینده برای کشور و استان شاهد باشیم.
 شما عضو فراکسیون بانوان مجلس هستید برای برطرف کردن مشکلات بانوان چه کارهایی انجام داده‌اید؟
مطالبات حوزه زنان به دو بخش تقسیم می‌شود: نخست بحث قانون‌گذاری است که باید قوانین حمایتی برای بانوان تصویب شود که فراکسیون بانوان تدوین کرده و در صحن مجلس تصویب می‌شود و دیگر پیگیری مطالبات بانوان در سطح استان است که ایجاد پارک‌ها و مکان‌های ورزشی و بحث سهمیه استخدامی بانوان در ادارات و بالا بردن سطح مدیریت بانوان است. در این زمینه هم با جدیت پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. ما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم  که سهم ۵۰درصدی بانوان در تمام عرصه‌ها محقق شود و نیم دیگر جامعه نیز دیده شود.
 شما از میان کمیسیون‌های مجلس، کمیسیون صنایع را به عنوان کمیسیون تخصصی انتخاب کردید؛ دلیل آن چه بوده‌است؟
با توجه به اینکه رشته تحصیلی‌ام مرتبط با این حوزه بود و استان قزوین یک استان صنعتی است برای حل مشکلات کارخانه‌ها و طبقه کارگر که در استان قزوین بخش قابل توجهی را شکل می دهند، کمیسیون صنایع را انتخاب کردم تا بهتر بتوانم به توسعه صنعت و اشتغال‌زایی استان کمک کنم.
 شما در مجلس، بیانیه‌ای را در حمایت از یک فعال مدنی زندانی امضا کردید. همچنین با بانوانی دیدار داشته‌اید که مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند. هدف شما از این بیانیه و دیدارها چه بود؟
باوجود مطالبات بسیار زنان جامعه، در مجلس فعلی، حدود ۶درصد نماینده خانم داریم؛ از ۲۷۸نفر ۱۷نفر خانم هستند و این تا وضعیت مطلوب هنوز فاصله دارد؛ البته جامعه هم از همین تعداد خانم انتظارات خود را دارد. این تعداد محدود از بانوان نماینده باید نسبت به مطالبات و مشکلات نیمی از جامعه که زنان هستند، پیگیری های خود را انجام دهد. فراکسیون زنان و برخی از نمایندگان خانه ملت با بانوانی که مورد اسید پاشی قرار گرفته‌اند، دیدار‌هایی داشته و پیگیری‌های لازم را در خصوص مراحل درمان آن‌ها  انجام می‌دهند، همچنین دنبال راهکاری برای جلوگیری از تکرار این موارد هستیم. بدون تردید ناهنجاری‌های از این دست بر امید و نشاط و همدلی و اتحاد مردم در جامعه تاثیر منفی می‌گذارد و باعث ایجاد ناامنی در جامعه می‌شود.
درخصوص خانم نرگس محمدی نیز فراکسیون زنان، نامه‌ای امضا کرده‌اند و درخواستی از قوه قضاییه داشته‌اند با این مضمون، با توجه به اینکه ایشان مادر دو فرزند هستند و فرزندانشان خردسال هستند، پرونده ایشان را با توجه به بخشش و رفعت اسلامی که مورد تاکید دین مبین اسلام و از اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است مورد بررسی و بازبینی قرار دهید.
 شما در صحن علنی مجلس درخصوص عملکرد مدیران استان تذکری دادید، کدام ادارات بیشتر مدنظر بودند و نتیجه این تذکرات چه شد؛ حتی گفته بودید مدیرانی که توانایی ندارند باید بروند؟
نمایندگان وظیفه دارند که پاسخگویی مطالبات مردم و ناظر بر عملکرد ادارات دولتی و نهادهای مختلف باشند. من در حد توانم در این مسیر گام برمی‌دارم و تذکراتم را ادامه می‌دهم.
 شما به وزیر مسکن، وزیر کشور و استاندار هم تذکر داده‌اید، آیا دغدغه شما برطرف شده‌است؟
تذکر برای اصلاح امور است؛ اما اگر مدیری اصلاح نشد، تغییر گام بعدی است.
  برکناری مدیر راه و شهرسازی در همین راستاست؟
تنها تغییر در خصوص مدیران باقی مانده از دولت گذشته نیست بلکه بر عملکرد مدیران و مسوولان در هر زمانی که منصوب شوند، نظارت صورت می‌گیرد و همه تلاش ما بر این است تا حقی از مردم ضایع نشود.
 عملکرد استاندار را چگونه می‌بینید؟
آقای همتی، فردی پرتلاش‌اند و در مدت زمانی که در مقام استاندار قزوین مشغول خدمت هستند، تلاش خود را کرده‌اند تا در راستای بهبود وضعیت و رفع مشکلات استان حرکت کنند، عملکرد  ایشان در این مدت زمان شاهد خوبی بر تلاش‌های وی به حساب می‌آید که البته این به معنای حل تمام مشکلات نیست و نمایندگان مجلس نیز در راستای گره‌گشایی و خدمت‌رسانی به مردم علاوه بر نظارت و بررسی عملکرد این حوزه، تعامل و همکاری‌های لازم را نیز دارند.

محمدحسین عباسی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.