اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

شناسایی ۱۷۰ مبتلا به ایدز در قزوین

  • کد خبر : 149
  • 02 ژوئن 2013 - 13:40
شناسایی ۱۷۰ مبتلا به ایدز در قزوین
 اعتیاد، رابطه جنسی، خون آلوده... این ها راه هایی هستند که انتقال ایدز از طریق آنها شناسایی شده است. تا یکی دو سال پیش عمده ترین عامل انتقال ایدز در ایران اعتیاد و استفاده از سرنگ مشترک بین معتادان بود؛ اما حالا این روند در حال تغییر است.
تعداد کسانی که از طریق رابطه جنسی به این بیماری مهلک مبتلا می شوند، افزایش یافته و آنگونه که وزارت بهداشت اعلام کرده، موج سوم ابتلا به ایدز در کشور آغاز شده است که در مسیر آن، تعداد مبتلایان به ایدز از طریق روابط جنسی بیشتر از قبل می شود. گرچه باید گفت که این بیماری تا حدی در کشور ما کنترل شده، اما ناآگاهی و ضعف اطلاع رسانی باعث شده تا رابطه جنسی بیش از پیش در افزایش تعداد مبتلایان به ایدز موثر باشد.
کارشناس برنامه کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی قزوین به «فروردین امروز» می گوید: براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی، ۱۷۰ نفر از افراد مبتلا به ایدز در قزوین شناسایی شده اند که این آمار نسبت به سال قبل ۵ نفر افزایش یافته است. تعدادی از مبتلایان به ایدز در قزوین هم بوده اند که جانشان را از دست داده‌ اند و تعدادی هم تحت مراقبت قرار دارند. ۱۵ درصد افراد مبتلا به ایدز در قزوین زن و ۸۵ درصد آنها مرد هستند که در رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال قرار دارند.
علی طایفه اضافه می کند: ۷۰ درصد افراد مبتلا به ایدز بر اثر استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر به این بیماری مبتلا شده اند که دانشگاه علوم پزشکی افرادی که رفتار پر خطر دارند،شناسایی می‌کند و در مراکز بهداشتی این افراد را مشاوره و تحت درمان قرار می دهد ودر این مراکز وسایل بهداشتی رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد.
او تاکید می کند: ما از نظر آموزشی و پیشگیری از ایدز، برنامه های زنده را در شبکه قزوین پخش می‌کنیم و بروشورهای آموزشی در اختیار افراد قرار می‌دهیم و در زندان برنامه های آموزشی برگزار می‌کنیم که افراد مبتلا به ایدز در زندان نسبت به سال قبل کاهش یافته اند.  
فرحناز نظری، کارشناس پیشگیری ایدز هم به فروردین امروز با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی استان قزوین گروه‌های همتا را برای کنترل شیوع بیماری ایدز تشکیل داده، تصریح می کند: این گروه‌ها پاتوق‌های پرخطر را در محله‌ها شناسایی و به افرادی که در این مکان‌ها از سرنگ آلوده برای تزریق موادمخدر استفاده می‌کنند، با در اختیار قرار دادن سرنگ یک بارمصرف به آنها, این بیماری را کنترل می‌کند.
بیماری ایدز همچنان به عنوان یک بیماری خاص و تابو در جامعه شناخته می شود و ضعف اطلاع رسانی درباره این بیماری است که به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری مسری منجر می شود.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.