فاطمه محمدبیگی در دیدار با شهردار قزوین با تاکید بر اینکه، «باید کاری کنیم که قطار گردشگری در قزوین توقف کند، نه اینکه فقط به عنوان معبر از ظرفیت قزوین استفاده شود»؛ گفته است: «در این زمینه راهاندازی متروی هشتگرد-قزوین در ارتقای دیار مینودری در عرصههای مختلف بسیار کارآمد خواهد بود؛ از این رو این موضوع باید به عنوان یک اولویت از سوی تمامی مسئولان در سطح ملی و استانی مورد پیگیری قرار بگیرد.»
این سخنان چند روز پس از آن بیان شد که استاندار قزوین خطاب به علاقهمندان طرح اتصال متروی هشتگرد به قزوین، گفت: «اجرای چنین طرحی با وجود هزینههای بسیار سنگین آن هیچ سودی برای استان ندارد؛ چرا که سرعت مترو نهایتاً ۹۰کیلومتر بر ساعت است و به خاطر توقفهای زیاد در ایستگاههای مختلف عملاً نمیتواند نیازهای ما را تأمین کرده و صرفه اقتصادی داشته باشد.»
هدایتاله جمالیپور افزود: «به جای مترو باید به دنبال احداث ریل باس باشیم که سرعت آن ۱۶۰کلیومتر بر ساعت است و استفاده از آن صرفه اقتصادی دارد. ضمن اینکه در این حوزه با راهآهن موافقتنامه امضا کردیم تا در مسیر ۲خطه تاکستان به تهران ریل باس حرکت کند.»
نظر استاندار اما، در بدنه کارشناسی استانداری مخالفانی دارد. از جمله این کارشناسان که معتقدند اجرای پروژه متروی هشتگرد-قزوین آثار مثبت زیادی دارد؛ مدیرکل دفتر فنی، حملونقل و ترافیک استانداری قزوین است. پیمان پیرمرادی سال گذشته به «تسنیم» گفته بود: «احداث متروی قزوین-هشتگرد، طرحی ملی است که ۱۰استان کشور از آن بهرهمند میشوند و ۴۰درصد در مصرف سوخت هم صرفهجویی میشود.»
او، تدوین سند توسعه استان را از جمله دلایل احداث متروی قزوین به تهران دانسته و افزوده بود: «بعد از استانهای اصفهان و همدان، قزوین پرترددترین مسیر زمینی به استان تهران را داراست. به همین خاطر قرار شد به صورت ریلی، دسترسی مردم استان قزوین به پایتخت فراهم شود.»
این کارشناس در آن مقطع، هزینه اجرای فاز یک متروی هشتگرد تا قزوین را بین ۲۵ تا ۳۰میلیون دلار برآورد کرده و مدعی شده بود: «با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، وزارت راه و شهرسازی با اجرای این طرح با استفاده از سرمایهگذاران بخش خصوصی موافق است و خروجی مطالعات فاز یک اجرای این طرح، ظرف ماههای آینده به سرمایهگذاران ایرانی و خارجی سپرده میشود.»
این سخنان درحالی بود که هشت ماه پس از آن، اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی، ضمن مخالفت با پروژه متروی هشتگرد به قزوین عنوان کرد: «پروژه چهار خطه تهران کرج و دوخطه قزوین را پیش رو داریم، لذا قطار حومهای در این خصوص برقرار است. پروژه مترو تا هشتگرد انجام شده و اگر بخواهیم این پروژه را ادامه دهیم از لحاظ سیستم مدیریتی به مشکل میخوریم زیرا متروی هشتگرد، ویژه شهر تهران است و به صورت خدمات اضافی از آنها سرویس میگیرد، لذا اجرای پروژه قابل ادامه نیست.»
با این همه، تاکنون مسئولان جدید وزارت راه و شهرسازی درباره این پروژه اظهارنظری نکردهاند، اما وضعیت اقتصادی کشور و عدم تمایل سرمایهگذاری که هزینه دهها میلیون دلاری پروژه متروی هشتگرد- قزوین را تامین کند؛ تحقق آرزوی خانم نماینده را در سالهای پیشرو غیرممکن ساخته است.