اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
6
۲۵هزار کلاس اولی راهی مدارس استان شدند

اُفت شدید تحصیلی در کلاس‌های مجازی

  • کد خبر : 8533
  • 29 سپتامبر 2021 - 12:14
اُفت شدید تحصیلی در کلاس‌های مجازی
نوزده‌ماه پس از آنکه با همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، در مدرسه‌ها بسته شد و دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی، تحصیل خود را ادامه دادند؛ با واکسیناسیون کادر آموزشی و اداری آموزش و پرورش، در مدرسه‌ها گشوده شد و در نخستین روز ماه مهر، همزمان با دیگر نقاط کشور، ۲۵هزار کلاس اولی در شهرها و روستاهای استان راهی مدرسه شدند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان با اعلام این خبر می‌گوید: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، ۲۵‌هزار و ۲۰۰دانش‌آموز پایه اولی در سطح استان، کلاس‌های درس را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری و مجازی آغاز کردند.

سید یداله حسینی با بیان اینکه، در حال حاضر ۱۲۷هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی مشغول تحصیل‌اند که از این تعداد ۲۵هزار و ۲۰۰دانش‌آموز کلاس اولی و حدود ۲۴هزار نفر نوآموز نیز پیش‌دبستانی هستند، می‌افزاید: ۳۰هزار دانش‌آموز پایه ابتدایی در مدرسه‌های روستایی استان مشغول به تحصیل‌ هستند که واحدهای آموزشی ۲۸هزار نفر از آنان دارای جمعیت کمتر از ۱۵نفر است و به‌همین دلیل نیز کلاس‌های درس را به‌صورت حضوری برگزار کردند.

او اضافه می‌کند: بازگشایی مراکز پیش‌دبستانی و ابتدایی شهرها نیز با حضور دانش‌آموزان و با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در نخستین روز مهرماه انجام ‌شد و مدرسه‌های عشایری نیز برابر ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش با توجه به کم‌جمعیت بودن آن‌ها برای برپایی کلاس‌ها به‌صورت حضوری است.

درحالی‌که با همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی اجباری آموزش‌ حضوری که در ۲سال اخیر به سوق دادن دانش‌آموزان به سمت آموزش مجازی انجامید مدرسه‌ها را وارد فضای جدیدی از آموزش‌ کرده که اقتضائات آن با کلاس‌های درس سنتی اختلاف بسیاری دارد، مدیرکل آموزش و پرورش استان اما معتقد است: براساس یافته‌های علمی، آموزش‌های مجازی در انتقال ساحت علم و فناوری تنها ۴۰درصد کفایت لازم را داشته است و ۶۰درصد دانش‌آموزان ما نتوانستند در این فضا اطلاعات لازم را کسب کنند، بنابراین با اٌُفت تحصیلی و کاهش سطح علمی مواجه هستند.

حسن‌علی اصغری با بیان اینکه، آموزش و پرورش براساس وظایف ذاتی خود، موظف به جبران اُفت تحصیلی ناشی از آموزش فضای مجازی دانش‌آموزان است؛ می‌افزاید: مدرسه یک محیط علمی با ویژگی‌های خاص خود است و اهمیت کلاس‌های درس به صورت حضوری بر هیچ کسی پوشیده نیست، بنابراین لازم است که در بازگشایی مدارس، تمام افراد جامعه به‌سهم خود کمک کنند تا نظام آموزشی بیش از این دچار آسیب نشود.

‌او با اشاره به این نکته که بازگشایی مدارس آسیب‌های روحی و روانی دانش آموزان را کاهش می‌دهد و به مدیران در اجرای برنامه‌های تمام ساحتی آموزش و پرورش کمک خواهد کرد؛ تصریح می‌کند: حفظ سلامت و تأمین امنیت دانش آموزان در بازگشایی حضوری مدارس مهمترین اصل است و در اول مهر امسال هیچ کلاس بدون معلم و هیچ دانش‌آموز بدون کلاس نداشتیم.

این مسئول همچنین خاطرنشان می‌کند: یکی از اولویت‌های ما در سال تحصیلی جاری اقناع‌سازی خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان خود در کلاس‌های درس است که برای این مهم و اطمینان بخشی به خانواده و دانش‌آموزان باید شرایط روحی و روانی لازم فراهم شود.

با این همه اما، کارشناسان آموزشی بر این باورند که تا واکسیناسیون کامل دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، همچنان این دغدغه در میان بیش از ۶۰درصد والدین وجود خواهد داشت که حضور فرزندانشان در کلاس‌های حضوری، ممکن است سبب ابتلای آنان به بیماری کرونا شود.

به گفته این کارشناسان، انجام کامل واکسیناسیون ضمن آنکه این دغدغه را از میان برمی‌دارد، زمینه حضور دانش‌آموزان را در فضاهای آموزشی فراهم ساخته و می‌تواند فرصت لازم را در اختیار آموزش و پرورش برای آغاز برنامه‌هایی به منظور رفع اُفت تحصیلی آنان قرار دهد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8533

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.