اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4
فراز و فرودهای پارلمان محلی قزوین در یک سالگی؛

شهرِ امیدوار

  • کد خبر : 5719
  • 06 سپتامبر 2018 - 7:34
شهرِ امیدوار
پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین، یک ساله شده و طی این مدت  تغییرات بدنه پارلمان محلی، مسیر مدیریت شهر را تغییر داده است. شورایی که با شعار امید، در رقابت انتخاباتی موفق به کسب اکثریت کرسی ها شد، با 6 منتخب، توانست ترکیب هیئت رئیسه را در دست بگیرد تا مسیر پیش رو را با شعارهای انتخاباتی خود از جمله توسعه پایدار، توازن امکانات و انسان محوری، بیشتر منطبق کند.
سال نخست شورای پنجم با ریاست حکمت الله داوودی، نائب رئیسی دکتر زهرا یوسفی و سخنگویی مهدیه سادات قافله باشی، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. یوسفی در حالی نائب رئیس شورای پنجم شد، که ۵۰ درصد از سهمیه لیست امید در این انتخابات به زنان اختصاص پیدا کرده بود و حضور ۳ زن در ترکیب ۹ نفره شورای شهر، علاوه بر شادمانی پیروزی لیست امید،  خوشحالی از حضور ۳۳ درصدی زنان شورانشین در پارلمان محلی را در میان فعالان زن ایجاد کرد.
ابقای آقای رئیس
اما اکنون و پس از فعالیت یک ساله شورای پنجم، بار دیگر انتخابات هیئت رئیسه و کمیسیون های پارلمان محلی، وضعیت فعالیت شورا را برای سال کاری پیش رو تا حدودی روشن می کند. در این انتخابات داوودی؛ مرد آرام و میانه رو لیست امید بار دیگر به کرسی ریاست شورا نشست.
شنیده ها حاکی از آن است، که داوودی به دیگر اعضا پیشنهاد داده تا  با کناره گیری وی موافقت کرده و جایگزین دیگری برای ریاست شورا تعیین کنند، اما با توجه به روحیه معتدل و آرام او، همه اعضا بر ابقای او تأکید داشته اند.
عبدالرزاقی در جایگاه نائب رئیسی شورا
اما نائب رئیسی شورای پنجم در سال دوم ، به مهدی عبدالرزاقی رسید. عبدالرزاقی، نمایندگی قزوین در شورای عالی استان ها را هم بر عهده دارد و پس از آن که یک سال ریاست کمیسیون عمران را برعهده داشت، این بار در رقابت با زهرا یوسفی و محسن حق شناس، توانست نائب رئیسی شورا را به دست آورد. در دیگر تغییرات هیئت رئیسه شورا نیز سیده منیره قوامی، با رأی همه اعضا، سخنگوی شورای پنجم شد و مهدیه سادات قافله باشی نیز با رأی اکثریت اعضا به عنوان منشی انتخاب شد.
۹کمیسیون در شورا فعالیت می کنند
مهدیه سادات قافله باشی؛ دبیر شورای اسلامی شهر، با اشاره به این که کمیسیون های شورا تغییر چندانی نداشته اند، توضیح می دهد: «اعضای کمیسیون ها تغییر چندانی نداشته و انتخاب رئیس و نائب رئیس کمیسیون  ها به اولین جلسه هر کمیسیون موکول شده است. در تغییرات جدید، کمیسیون مالی و اقتصادی با کمیسیون منابع انسانی تلفیق شده و در مجموع ۹ کمیسیون خواهیم داشت. »
گشایش درهای شورای شهر بروی همه اقشار
او در خصوص عملکرد یکساله شورای امید و ارزیابی نقاط ضعف و قوت، می گوید: «با توجه به جوان بودن مجموعه شورا، تمام انرژی برای کار گذاشته شد و اغلب اعضا از ظرفیت فضای مجازی برای پاسخگویی استفاده کردند.  در این مدت درهای شورا به روی همه اقشار، دستگاه ها و اصحاب رسانه باز بودو سعی کردیم به وظیفه نظارتی شورا عمل کنیم به این معنا که در مدیریت شهری حل نشویم و موارد لازم را تذکر دهیم.»
قافله باشی در خصوص عمل به شعارهای فهرست امید هم، توضیح می دهد: «از جمله شعارهای ما توجه به نواحی منفصل شهری و عدالت متوازن بوده که به نظر می رسد در این زمینه موفق عمل کرده ایم. برنامه های روز قزوین در سال های گذشته توجهی به نواحی منفصل نداشت در حالی که امسال در هفته فرهنگی قزوین، همه نواحی منفصل را هم تحت پوشش قرار دادیم وهمواره بر توزیع امکانات و خدمات در این مناطق تأکید داشته ایم. »
گرمخانه زنان؛ تحقق مطالبه ۱۰ساله
عضو شورای شهر قزوین؛ از دیگر فعالیت های شورا به راه اندازی گرمخانه زنان اشاره کرده و می گوید: « خوشحالم که این مطالبه  10 ساله، در شورای پنجم به ثمر رسید و توانستیم گرمخانه مناسبی را برای زنان معتاد، کارتن خواب و آسیب دیده اجتماعی فراهم کنیم.»
دبیر پارلمان محلی قزوین، به گشایش سرفصل هنر در مدیریت شهر اشاره کرده و می افزاید: «با توجه به گفتمان انسان محور در مدیریت شهری، سعی کردیم هنر را بیشتر ببینیم. برگزاری جشنواره تخم مرغ رنگی، نقاشی دیواری و سمپوزیوم سردیس مفاخر نیز با همین رویکرد صورت گرفته که هزینه زیادی را دربرنداشته اما طراوت و شادی را به شهر تقدیم کرده است. »
او در خصوص ضعف های شورای پنجم هم به نبود هماهنگی در شورا در برخی موارد اشاره کرده و می گوید: « انتظار می رفت؛ روند تغییرات از سوی اعضای با سابقه شورا جدی تر گرفته شود؛ آن چه که طی یکسال اخیر دیده شد؛ بیش از ثمره فعالیت مجموعه شورا، حاصل توان فردی بود که باید به همگرایی تبدیل شود. همچنین در برخی موارد رسانه ها همراهی خوبی با ما نداشتند در حالی که انتظار می رفت رابط صدای شهروندان با شورای شهر باشند. »
ترکیب شورای پنجم یک دست نبود
اما سیده منیره قوامی؛ سخنگوی شورای شهر در خصوص عملکرد پارلمان محلی در سالی که گذشت، می گوید: «ترکیب شورای پنجم یک دست نبوده و اختلافاتی به چشم می خورد که طبیعی هم بود. با این وجود ما همه تلاشمان را به کار بستیم و در زمینه های مختلف موفقیت نسبی داشتیم. سعی بر این بود که ضمن تکمیل پروژه های نیمه تمام، پروژه های ضروری جدیدی را هم کلید بزنیم. »
قوامی یک سال را زمان کافی برای ارزیابی عملکرد شورا ندانسته و توضیح می دهد: «در حال حاضر با وجود کارهای خوبی که انجام شده اما از عملکرد شورا رضایت کافی ندارم چون هنوز نتوانسته ایم در شاخص های مورد نظر به نتیجه دلخواه برسیم. با این حال فکر می کنم در انتهای سال آینده بتوانیم گزارش قابل قبولی ارائه کنیم به شرطی که اقداماتی که کلید خورده با همین سرعت پیش بروند.»
بدیهی است قضاوت شورای پنجم که اکثریت آن، برگزیدگان فهرست امید هستند؛ در پایان یک سال قضاوت عادلانه ای نخواهد بود و برای ارزیابی عملکرد، نیاز است تا بسیاری از برنامه های بلند مدت به ثمر بنشینند. با این حال روند توجه متوازن به مناطق مختلف شهری و اختصاص برنامه ها و امکانات به صورت عادلانه روندی نوپاست که انتظار می رود دنباله دار باشد و در ادامه این مسیر، شاهد توسعه پویایی و شادابی در همه مناطق شهر باشیم.
شیما شاهین فر
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5719

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.