اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
3
فروردین امروز سهم زنان را از مدیریت ارشد در قزوین بررسی می کند

سد باورهای مردانه

  • کد خبر : 5110
  • 28 سپتامبر 2017 - 12:14
سد باورهای  مردانه
جامعه با انتخاب بانوان استان به عنوان اعضای شورای شهر و نماینده مجلس، باور خود را نسبت به توانمندی بانوان برای ایفای نقش‌های تعیین‌کننده سیاسی و اجتماعی نشان داده؛ اما نظام مدیریتی مردسالار هنوز در زمینه برطرف‌کردن تبعیض‌های جنسی برای به‌کار گماردن زنان شایسته و باتجربه در پست‌های مدیریتی قدمی برنداشته‌ است.

باورهای افراطی از جامعه زدوده شود
با توجه به جدی شدن مطالبه جامعه زنان برای برخورداری از سهم متناسب با ظرفیت خود برای حضور در عرصه‌های مهم تصمیم‌گیری و مدیریتی، مریم بیدخام، مدیرکل امور بانوان و خانواده استان قزوین در پاسخ به «فروردین امروز» می‌گوید: امور بانوان اقدام به تهیه بانک اطلاعاتی بانوان توانمند استان در زمینه‌های مختلف کرده که از جمله آن‌ها، بانوان توانمند با تعریف شاخصه‌های مشخص چون کارمندان دولت، بانوان مدیر و توانمند در عرصه تولید محصولات خانگی و صنایع دستی، سمن‌ها، فعالان اجتماعی و غیره است.
او ادامه می‌دهد: البته اداره کل امور بانوان استانداری، سامانه‌ای با هدف شناسایی توانایی بانوان استان قزوین برای بهره‌مندی در برنامه‌ریزی‌ها وتصمیم‌گیری‌های آتی، بانک اطلاعاتی در سطوح مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، کارآفرینی و… راه‌اندازی کرده‌است.
به گفته این مسئول، سامانه در صفحه اصلی سایت استانداری قزوین بارگذاری شده و برای عموم بانوان قابل دسترسی است.
بیدخام، استان قزوین را دارای پتانسیل بسیار بالایی از زنان با سوابق درخشان در عرصه مشارکت فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی عنوان می‌کند و می‌گوید: بانوان توانمند بسیاری در رشته‌های مختلف و با رزومه‌های بسیارعالی در بدنه دولت و بخش‌های خصوصی حضور دارند که برای پذیرش پست‌های مدیریتی توانایی دارند.
البته مدیرکل امور بانوان و خانواده استان معتقد است جامعه برای پیشرفت در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و… نیازمند نیروی عظیم بانوان است. این قشر در همه برهه‌های حساس انقلاب-هشت سال دفاع مقدس، دوران سازندگی و پس از آن-  علاوه بر ایفای نقش خانوادگی در جامعه حضوری فعال و موثر داشته‌اند.
براین اساس او نتیجه می‌گیرد که باید تلاش شود تا ضرورت حضور زنان در صحنه‌های مختلف بیان گردد و تصورات غلط و افراطی زدوده شود تا بستر مناسب  برای مشارکت آن‌ها فراهم شود.
بیدخام در توضیح بیشتر، دلایل متعدد اجتماعی و فرهنگی و تاریخی و ساختاری را مسبب ارتقا نیافتن شغلی زنان در دستگاه‌های دولتی عنوان می‌کند و می‌گوید: دست نیافتن بانوان به مدیریت ارشد دلایل متعددی دارد که از مهمترین عوامل اجتماعی  می‌توان به حاکمیت روابط به جای ضوابط، نابرابری در تخصیص امکانات، ضعف حمایت تشکیلاتی از زنان، نبود امکانات ویژه برای مدیران زن متناسب با نقش حساس آن‌ها در خانواده اشاره کرد.
او در مورد دلایل فرهنگی موانع حضور زنان در پست‌های مدیریتی، می گوید: نگرش فرهنگی نادرست در خصوص حضور فعال زنان، نبود حمایت خانواده، پذیرش نکردن زنان به عنوان افراد توانمند و سلیقه‌ای برخورد کردن مدیران مهترین موانع حضور بانوان در پست‌های مدیریتی است.
این مدیرکل امور بانوان، فقدان مدل‌های مدیریتی مناسب برای الگوبرداری زنان و ترجیح در واگذاری امور به مردان را از دیگر عوامل مانع از استفاده توانمندی نیمی از ظرفیت جامعه بر می‌شمرد.
 بیدخام، زمانی که به بررسی وضعیت در مورد قزوین می‌رسد، وضعیت کنونی را ایده‌آل نمی‌داند؛ اما امیدوار است که با حمایت‌های  استاندار و دیگر مسئولان اجرایی زمینه ارتقای بانوان در سطوح مدیریتی بیش از پیش مهیا شود.
با این وجود، بیدخام، عملکرد دولت روحانی  در به‌کارگیری ظرفیت بانوان کشور را موثر می‌داند.
او می‌گوید: در دولت تدبیر و امید، شاهد انتخاب و انتصابات بانوان توانمند و متعهد در عرصه‌های مختلف بودیم و تاکید دولت بر استفاده از زنان در سطوح میانی و معاونت وزرا نیز رویکرد مثبتی است که حتما در دستور کار مسئولان بلندپایه اجرایی استان قرار می‌گیرد.
مدیرکل بانوان ابراز امیدواری می‌کند که در دولت دوازدهم، وعده‌ رییس جمهور در استفاده از ظرفیت ۳۰درصدی زنان تحقق یابد و بانوان توانمند استان در سطوح مختلف مدیریتی وارد شوند.
مدیرکل امور کتابخانه‌های استان هم معتقد است که هنوز از ظرفیت زنان توانمند قزوین استفاده نشده‌است.
مدیران زن پاک دست‌تر هستند
رویا اسماعیلی، مدیرکل امور کتابخانه‌های استان با تاکید بر ضرورت به‌کارگیری از خلاقیت و توانمندی مدیریت زنان به فروردین امروز می‌گوید: متاسفانه به دلیل فرصت‌های نابرابر، پایین بودن اعتماد به نفس زنان، ضعیف دانستن جنس زن، افکار و تفکرات سنتی درباره‌ی زنان به حضور در خانه یا نیروی خدماتی باعث شده، آن‌طور که شایسته است از تجربه و توانمندی نیمی از جمعیت استان استفاده نشود.
او با دفاع از کارنامه مدیریتی تنی چند از مدیران زن استان به مزیت‌های به‌کارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی اشاره می‌کند: مدیران زن به نسبت در کار خود دقت و انظباط بیشتری اعمال می‌کنند و با کارکنان تعامل بهتر و مناسب‌تری دارند و پاک دست‌تر هستند. به گفته این مدیر، برخورد منطقی و عاطفی، انگیزه بالا برای کار، وقت شناسی و حساسیت جامع و کامل نسبت به انجام امور از دیگر مزیت‌های به‌کارگیری زنان باتجربه و توانمند در پست‌های مدیریتی است.
اسماعیلی، باور نداشتن توانمندی زنان از سوی مردان و تقلیل فعالیت آن‌ها را در سطح کارشناسی، آفت بزرگ شایسته‌سالاری و استفاده از توانمندی بانوان استان بیان می‌کند و می‌گوید: مردان با توجه به سابقه تاریخی و ارتباط شبکه‌ای در کسب پست‌های مدیریتی حامی یکدیگر هستند؛ اما بانوان استان هنوز انسجام و وحدت لازم را برای نقش آفرینی موثر ندارند.
سد حضور زنان در پست‌های مدیریتی ترک برداشته‌است
اما بخشدار البرز بر این باور است که سد حضور زنان در پست‌های مدیریتی ترک برداشته است؛ اما برای شکستن کامل این سد نیازمند زمان هستیم.
صدیقه ربیعی، بخشدار بخش مرکزی البرز هم به فروردین امروز می‌گوید: تاکنون درصد بسیار پایینی از مدیریت‌های تاثیرگذار استان و شهر به بانوان سپرده شده‌است و این مطلوب نیست. با وجود این واقعیت باید از جناب دکتر همتی استاندار سابق برای ایجاد تحول دربه‌کارگیری هرچند کوچک از پتانسیل بانوان استان قدردانی کنم.
او ادامه می‌دهد: قبل از دوره استانداری همتی،  صد درصد پست‌ها در انحصار مردان بود، حال با به‌کارگیری تعداد انگشت‌شمار بانوان در پست‌های مدیریتی، سد حضور زنان در پست‌های مدیریتی ترک برداشته‌است؛ اما برای شکستن انحصار پست مدیریت مردان نیازمند زمان هستیم تا با عملکرد تعداد معدود زنان مدیر، اعتماد مردان تصمیم‌گیر را نسبت به انتصاب زنان جلب کنیم. ربیعی با اشاره به محرومیت زنان از داشتن فضا برای کسب تجربه برای ارتقای شغلی می‌گوید: امروز با وجود درصد بالای فارغ‌التحصیلان زن و پیشتازی در برخی از تخصص‌ها به آن‌ها در سطوح مدیریتی فرصت کسب تجربه داده نمی‌شود.
بخشدار بخش مرکزی البرز تاکید می‌کند: استفاده از توانمندی بانوان عاملی تعیین‌کننده در شناخت توسعه‌یافتگی اجتماعی و سیاسی استان است؛ بنابراین برای پیشبرد بهتر امور به‌کارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی به عنوان ۵۰ درصد جامعه در کنار مردان امری ضروری است.
باوجود امیدواری مدیران ارشد زن قزوین نسبت به حضور هرچند کمرنگ زنان در پست‌های مدیریتی و تاکید رئیس جمهور در به کارگیری زنان در جایگاه‌های مدیریتی؛ اما رتبه۱۳۹ ایران در شکاف جنسیتی  ازبین ۱۴۴کشور دنیا نشان می‌دهد راه درازی برای فرصت‌های برابر زنان و مردان در عرصه مدیریتی کشور وجود دارد.
 
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5110

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.