اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
5
چپ و راست‌ها برای کرسی شورای شهر قزوین نبرد می‌کنند

لیست‌های رنگارنگ؛ شهروندان سرگردان

  • کد خبر : 4706
  • 17 می 2017 - 12:50
لیست‌های رنگارنگ؛ شهروندان سرگردان
تاکنون انتخابات شورای شهر نشان داده، سلایق شخصی، بیش از لیست‌ها، سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کند؛ به ویژه آنکه برخی لیست‌ها به دلیل هم پوشانی با لیست‌های دیگر، گمراه کننده‌اند و افراد را برای گزینش دچار تردید می‌کنند.

شاید بتوان شاخص‌ترین ویژگی لیست‌های این دوره را رقابت یک لیست واحد سیاسی در جریان اصلاح طلبان دانست. اصلاح‌طلبان در یک فرآیند طولانی و سنجش‌های بسیار، توانستند لیست ۹ نفره خود را انتخاب کنند و همان‌طور که میثاق بسته بودند از ارائه لیست‌های متعدد خودداری کردند.هرچند حضور چهره‌های اصلاح طلب در لیست‌های منتسب به اصناف و قومیتی مختلف دیده می‌شود که با موافقت شورای اصلاح طلبان همراه بوده‌است. اما  در مقابل جریان اصولگرایی نتوانسته‌است این مسئله را مدیریت کند و در کنار تعداد بالای شخصیت‌های مستقل، چندین لیست سیاسی نیز منتشر کرده‌است.
حضور دوباره اصلاح طلبان
پس از لیست ناکام اصلاح‌طلبان قزوین در دوره سوم شورای شهر، این بار اصلاح‌طلبان با تکرار سیاست انتخابات مجلس سال ۹۲ در قالب شورای هماهنگی اصلاح طلبان به لیست ۹ نفره رسیدند. البته گفته می‌شود در جریان بستن لیست، اختلاف‌نظرهایی وجود داشت، با این وجود لیست نهایی شد. در این بین، قزوین از جمله استان‌هایی بوده که سهم ۳۰ درصدی بانوان را برای کرسی شورا عملی کرده و سه بانو را در لیست خود جای داده‌است.این درحالی است که در لیست‌های متعدد اصولگرایی تنها یک زن حضور دارد. «مسلم بیدخام»،«حکمت‌الله داوودی» و «زهرا یوسفی» از جمله نفراتی در لیست هستند که سابقه حضور در پارلمان محلی را داشته‌اند. داوودی در شورای چهارم، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک بوده و طبق آخرین آمار مربوط به سال ۹۵، کمیسیون تحت مدیریت او، بیشترین تعداد جلسات و آمار فعالیت را به خود اختصاص داده‌است.هرچند نام او در لیست اولیه اصولگرایان وجود داشت.
 یوسفی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان هم تجربه ۲ سال ریاست در شورای شهر الوند و هم مشاور استاندار در امور بانوان، ریاست مجمع زنان اصلاح‌طلب استان و ریاست اداره کلینیک تامین اجتماعی را در کارنامه خود دارد.
 مسلم بیدخام  که هم سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان است، در اولین دوره شورای شهر، عضو کمیسیون مالی بوده‌است.
«مهدی عبدالرزاقی» عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان است و قایم مقامی اداره کل ورزش و جوانان را در سابقه خود دارد. نام عبدالرزاقی در ائتلاف مهندسان سازمان نظام مهندسی هم دیده شده‌است و یکی از بخت های اصلی لیست اصلاح طلبان است.
«مهدیه سادات قافله باشی» دیگر عضو ائتلاف اصلاح طلبان قزوین، هم اکنون در اداره روابط عمومی دانشگاه امام خمینی مشغول به کار است و همکاری با شهرداری قزوین، و فعال مدنی در خصوص زنان و کودکان در کارنامه او دیده می شود. «سیده منیره قوامی» دیگر فرد این لیست، پیش از این با چهره‌ای علمی شناخته شده‌است. او دانش‌آموخته مقطع دکترای شیمی از دانشگاه تربیت مدرس و دختر ناصر قوامی است. «سعید دقیقی» فوتبالیست است و بیشترین افتخاراتش به عرصه ورزش برمی‌گردد. او که بیشترین فعالیت ورزشی‌اش را در تیم‌های خارج از استان سپری کرده، اکنون برای عضویت در شورای پنجم حضور یافته‌است. «مجتبی جلیلوند» از نزدیکان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای و«محمد آقا علیخانی» چهره‌‌های  کمتر شناخته شده این لیست هستند.البته آقاعلیخانی، ازآنجایی که فرهنگی است، در لیست فرهنگیان هم دیده می‌شود.
بازی با مهره‌های قدیمی
جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی (جمنا)، آخرین ائتلاف اصولگرایی بود که به صورت رسمی اعضای خود را معرفی کرد. این ائتلاف ۵ عضو فعلی شورای شهر را در خود جای داده‌است. این درحالی است که ائتلاف پیروان ولایت دیگر لیست سیاسی این طیف از اولین لیست‌های منتشر شده‌بود که نوع چینش نشان می‌داد که باید منتظر لیست‌های دیگراصولگرایان باشیم؛ چه اینکه منتقدانی داشت. «فاطمه اشدری» فرهنگی بازنشسته و مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی، «فرج الله فصیحی رامندی» رئیس فعلی شورا با سابقه نظامی، «حسین غیاثوند» مدرس دانشگاه و عضو سازمان نظام مهندسی با سابقه فعالیت مذهبی، «محمدرضا صدیقی» بازنشسته سپاه و «علی صادقی نیارکی» با سابقه فرمانداری در بویین زهرا در دولت احمدی نژاد، در این لیست حضور دارند.
اما در سابقه فعالیت «علی فرمانی» مداحی پررنگ است. «علی آذرپور» کارشناس حقوق هم دیگر فرد حاضر در این لیست است. او نیز بیشترین فعالیت خود را در قالب همکاری با هیئت‌های مذهبی و تشکل‌ها ارائه داده‌است. «محبوبه محمدی فخر» از خدام افتخاری امامزاده حسین (ع) است. «محمد قنبری» حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری است و نامش در چندین لیست دیگر اصولگرا هم دیده شده‌است. «طیب ملک پور» هم سابقه مدیرکلی کانون پرورش فکر کودکان را در پرونده دارد و از حامیان سرسخت رئیس دولت گذشته است تا جایی که در جریان سفر احمدی نژاد به قزوین و سخنرانی وی در مسجد الغدیر، مشاجره ملک پور با یکی از جوانان معترض به حضور او، خبرساز شد. «جلال فارسی» را هم شاید بتوان چهره کمتر شناخته شده این لیست  دانست.
لیست‌های تکراری در اردوگاه اصولگرایان
لیست ۹ نفره ائتلاف پیروان ولایت با لیست جمنا(جبهه نیروهای مردمی انقلاب)  تا حدودی هم پوشانی دارد و نام قنبری و فصیحی هم در آن دیده می‌شود. نام «محمد حسین شفیعی‌ها» مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد و دبیر حزب موتلفه اسلامی از اصولگرایان سنتی، در کنار «محسن حق‌شناس» با سابقه مدیرکلی سازمان ورزش و جوانان و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قزوین به چشم می‌خورد. «محمد خورشیدی»،«حسین صلح جو» و «عباس ظاهری» نیز دیگر اعضای این ائتلافند که البته نه تنها برخی از کارشناسان مدیریت شهری، بلکه همطیفان منتقدی هم نسبت به عملکردشان در شورای چهارم وجود دارد. «طاهره بیگم سیدی» مدیرکل امور زنان و خانواده در دولت احمدی نژاد که تا چندی پیش هم در دولت روحانی حضور داشت و به واسطه نظریات خاصش همواره مورد انتقاد فعالان مدنی بوده، در کانون این لیست قرار گرفته‌است؛ البته او اکنون مشاور استاندار در امور مواد مخدر حوزه زنان است. این لیست نام «مهدی مهدیخانی» را هم در جمع اعضا خود آورده است. او استادیار دانشگاهست. 
ائتلاف ۸ نفره «پیشرفت و کارآمدی» هم مجموعه‌ای از دو ائتلاف یادشده اصولگرایان با چند تغییر جزیی است و فصیحی، شفیعی‌ها، سیدی، اشدری، آذرپور و حق‌شناس را در خود جای داده‌است. «سید محمود عرب» داماد مرحوم باریک بین و از چهره‌های نزدیک به داوود محمدی، نماینده مجلس هم حضوردارد.«محسن رحیمی» کارشناس امور اجتماعی در فرمانداری قزوین، عضو انصار حزب الله، جوانترین چهره لیست‌های انتخابات شوراست. او به همراه همفکرانش معتقد به جوانگرایی لیست سیاسی اصولگرایان بود به همین علت از لیست‌های سنتی اصولگرایان انتقاد می‌کرد. شاید به همین دلیل بود که در لیست سیاسی اصولگرایان جای نگرفت و نامش در لیست‌ چهار نفره  “تجربه و تخصص وایثار”  و فرزندان  شاهد به چشم می‌خورد.
در این بین، لیست “انقلابیون مستقل” هم از طیف اصولگرایان اعلام موجودیت کرد که افراد حاضر در لیست را اصولگرایان میانه رو تشکیل می‌دهند. هر  البته لیست‌های صنفی  و هیات مذهبی را هم وجود دارد که از این جهت  انتخاب شهروندان را دشوار می‌کند؛ هرچند لیست‌هایی که تنها به آرایش سیاسی توجه کرده‌اند و ترکیب قابل دفاعی از تخصص‌ها ندارند، گزینش را  دو چندان می‌کند.

صبا کامیاب

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4706

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.