اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2
چاقی و بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ قزوینی‌ها

زنگ خطرسلامت به صدا درآمد

  • کد خبر : 3899
  • 02 می 2016 - 11:06
زنگ خطرسلامت به صدا درآمد
زندگی ماشینی مصرف فزاینده فست‌فودها و کم‌تحرکی، کم‌کم زنگ خطر را برای سلامت قزوینی‌ها به صدا در آورده، به نحوی که معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین آماری نگران‌کننده در مورد وضعیت سلامت قزوینی‌ها در هفته سلامت ارائه داد.
دکتر اسکویی با اشاره به اهمیت پیشگیری در این‌باره گفت: «۶۰درصد مرگ‌ها در استان از بیماری قلبی، سرطان، دیابت و چاقی و سوانح است. به همین خاطر بهترین راه تضمین سلامتی کم‌کردن مصرف موادی نظیر: نمک، قند و روغن جامد است. یقینا با یک تغییر در شیوه‌های زندگی می‌توان جلوی مرگ و میرها را گرفت و سالم زندگی کرد و هزینه‌های درمانی را نیز کاهش داد.»
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: «بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که متاسفانه بیشترین مرگ و میرهای استان را بیماران قلبی و عروقی، سرطان و سوانح تشکیل می‌دهد. بدیهی است، تداوم این روند در صورت عدم ایجاد تغییری در روش‌های زندگی و تغذیه جامعه قزوین نگران‌کننده است.»
وی اضافه کرد: «نخستین آمار مرگ در استان،  آمار ۳۵ تا ۴۰ درصدی است که مربوط به بیماری قلبی و عروقی می‌شود. دومین علت با رقم ۱۲درصد مربوط به سرطان است. در ادامه سوانح جاده‌ای با هشت درصد در جایگاه سوم عامل مرگ و میر در استان قرار دارند.»
وی گفت: «از مجموع پنج هزار و ۲۰۰نفر آمار کشته‌های استان در مجموع ۶۰درصد به دلیل سه عامل بیماری قلبی، عروقی، سرطان و سوانح جاده‌ای و۴۰درصد به‌دلیل سایر عوامل جان خود را از دست می‌دهند.»

براساس پژوهش و تحقیقی که ازسوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفته است، ۷۰درصد عامل ابتلا به سرطان به شیوه زندگی مردم بستگی دارد و ۳۰درصد مربوط به نوع تغذیه است.
از سوی دیگرعوامل بیماری‌های قلبی وعروقی هم در نوع خود جالب توجه است به طوری‌که دیابت، فشارخون بالا، چاقی و کم‌تحرکی و سیگار از عوامل اصلی بیماری قلبی و عروقی است لذا اگر بتوانیم الگوهای تغذیه را اصلاح کنیم از بیماری و مرگ و میرها جلوگیری کرده‌ایم.
اما علاوه برکم تحرکی تغذیه قزوینی‌ها هم چندان با روند حفظ سلامت سازگار نیست، مصرف مواد زیان‌آور و خطرناک در سبد غذایی مردم کشور و استان جایگاه ویژه‌ای دارد. این در حالی است که بالا بودن میزان مصرف چربی و قند موجب شده با چاقی مفرط، کم‌تحرکی و دیابت و انواع بیماری‌ها در استان مواجه باشیم.

بر اساس تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و طبق صحبت‌های اسکویی؛۵۰درصد مردم استان قزوین اضافه وزن دارند که ناشی از مصرف بیش از حد قند و شکر و شیرینی‌جات است لذا ضروری است که این مساله به شدت کنترل شود تا سطح مصرف این مواد کاهش یابد.
این در حالیست که حدود ۸درصد افراد بالای۳۰سال در استان بیماری قند دارند که مهمترین علت آن چاقی است. مصرف نوشابه، قند و شکر، آب میوه‌های صنعتی، شیرکاکائو، بستنی، کیک و … از جمله مواردی است که موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود لذا باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنیم.
درهمین زمینه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: «قند زمینه‌ساز سرطان و افزایش وزن است. قند ازجمله موادی است که موجب بروز مشکلات استخوانی و مفصلی می‌شود. به‌طور‌حتم بدن ما روزانه به ۲۵گرم قند نیاز دارد اما متاسفانه مصرف قزوینی‌ها ۶۶گرم است که این بدان معناست که ما سالانه به جای ۹کیلو شکر حدود ۲۵کیلو مصرف داریم. استفاده از دوغ به جای نوشابه و کشمش و خرما به میزان محدود برای جایگزینی با قند و شکر یکی از راهکارهای اجتناب ناپذیر است که می‌تواند تاثیر به سزایی در حل بحران سلامت پیش روی جامعه داشته باشد.»

نمک افزاینده فشار خون
اسکویی در ادامه مصرف نمک را یکی دیگر از عادت‌های بد غذایی که موجب اختلال در سلامت افراد می‌شود، دانست و گفت: «مصرف نمک هم در هنگام پخت غذا و هم هنگام خوردن آن زیاد است تا جایی که آوردن نمکدان بر سر سفره و در کنار غذا متداول شده اما این بخش بسیار اشتباه است. خوردن نمک موجب بالا رفتن فشار خون و بروز بیماری قلبی می‌شود. در استان قزوین ۱۴درصد جمعیت بالای ۳۰ سال دارای فشارخون بالا هستند لذا بهترین راه مقابله با این بیماری حذف نمکدان از سر سفره‌های غذاست.مواد غذایی بسته‌بندی شده مانند رب‌گوجه فرنگی، تن ماهی، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک، پنیر به‌ویژه پنیرهای کوزه‌ای که در قزوین هم مشتری زیادی دارد مملو از نمک است که از خوردن بیش از حد آنها باید جدا خودداری کرد.»

روغن جامد سرطان‌زاست
اسکویی در بخش دیگری از توصیه‌های غذایی از زیان‌های روغن جامد گفت و اظهارداشت:«۵۰درصد مصرف غذایی مردم استان از روغن جامد است که چربی بالایی دارد. این چربی در موادی چون سس سالاد، سوسیس و کالباس، همبرگر، دل، جگر و قلوه، کله پاچه، شیر و لبنیات پرچرب و کره وجود دارد که سرطان‌زاست.»
وی اضافه کرد: «گوشت قرمز هم چربی زیادی دارد به‌همین‌خاطر بهتر است گوشت سفید و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنیم. مصرف هفته‌ای دوبار ماهی سبب می‌شود که ویتامین و پروتئین مورد نیاز بدن تامین شود.»
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: «سرخ کردن مواد غذایی، استفاده دوباره از روغن و حرارت زیاد سرطان‌زاست لذا بهتر است از غذای آب‌پز استفاده شود. روغن‌های سویا، ذرت، زیتون، آفتابگردان مایع به شرط داشتن اسید چرب پایین و روغن امگا۳ مناسب است.»

الگوی تغذیه و روش زندگی را اصلاح کنید
شهروندان باید بدانند قبل از این که دچار بیمارهای قلبی و عروقی، سرطان و دیابت شوند باید روش زندگی و تغذیه خود را تغییر دهند و آن را اصلاح کنند. در همین راستا جایگزین کردن میوه و سبزیجات، کاهش مصرف غذاهای آماده؛ نمک، روغن جامد، چربی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است تا سلامت مردم به خطر نیفتد.
مواد جایگزین را شناسایی و استفاده کنید. در این رابطه آب لیمو و ماست به جای سس، دوغ به جای نوشابه، کشمش به جای قند و شکر، روغن مایع به جای جامد و روغن محلی و کره، غذای سالم به جای فست‌فودها، کاهش مصرف نمک، شیرینی و قند می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.
ورزش روزانه و تغییر سبک زندگی و روش‌های غلط تغذیه و استفاده از مواد سالم برای رسیدن به سلامتی باید از سوی همه مردم به‌ویژه بانوان جدی گرفته شود و بهتر است آموزش تغذیه و زندگی درست را از کودکی برای فرزندانمان آغاز کنیم تا ذائقه آنها در سنین پایین به خوبی شکل گرفته و در بزرگسالی دچار مشکلات و بیمارهای گوناگون و خطرناک نشوند.

\"\"

عارف پارسا
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3899

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.