اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
تلاش اصولگرایان برای متوقف کردن قطار تغییرات در استان

دری که بر پاشنه سابق نمی‌چرخد!

  • کد خبر : 3557
  • 12 ژانویه 2016 - 14:58
دری که بر پاشنه سابق نمی‌چرخد!
«مرجع تشخیص اینکه چه کسی صلاحیت مدیر شدن را دارد، اداره کل اطلاعات استان است و اظهار نظرهای شخصی و جناحی نمی‌تواند ملاک عمل باشد». این جمله، فرازی از پاسخ استاندار قزوین به هجمه گسترده رسانه ای و تریبونی است که در دو هفته گذشته از سوی اصولگرایان نسبت به انتصاب‌های انجام‌شده توسط وی، صورت گرفته است.

برکناری مرتضی روزبه، که اصولگرایان روزهای متمادی بر بقای وی پای می‌فشردند، آنچنان برای این جناح سیاسی که دل به ماندن او سپرده بودند، غافلگیرانه بود که با انتصاب فریدون همتی به‌عنوان استاندار جدید قزوین، پیشینه اصولگرا‌بودن وی را در دست گرفتند تا تاکید کنند به‌رغم انتظار حامیان دولت برای وقوع تغییرات در استان، در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید! اما این شادمانی ناشی از غافلگیری چندان دوام نیاورد و تنها ۲۴ ساعت پس از برگزاری مراسم معارفه همتی، برکناری فرماندار شهرستان البرز و مدیرکل حوزه دفتر ریاست استاندار، وضعیت را به‌گونه‌ای دیگر رقم زد.
هشتمین استاندار قزوین، خانه‌تکانی مدیریتی را از دفتر خود آغاز کرده بود؛ جایی که مجید وفاپور از دوران استانداری نکویی زهرایی، مسوولیت آن را برعهده داشت و تنها در چند ماه آخر حضور احمد عجم در استانداری، به‌دلیلی که هرگز مشخص نشد، اما نشان از اختلاف این استاندار اصولگرا با وی داشت، از مدیرکلی حوزه ریاست دفتر استاندار کنار گذاشته شد؛ گرچه وفاپور با حضور روزبه، بار دیگر به مسوولیت قبلی خود بازگشت.
 گام بعدی استاندار، برکناری فرماندار احمدی‌نژادی شهرستان البرز بود؛ رضا عسگری، گزینه اصلاح‌طلبان برای فرمانداری آوج که با وجود صدور حکم توسط وزارت کشور به‌علت مخالفت روزبه، از حضور در شهرستان زادگاهش بازماند به کرج رفت و معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری کرج را برعهده گرفته بود، به جای حسن‌پور نشست.
این انتصابات شاید چندان واکنش برانگیز نبود، یا اگر بود اصولگرایان ترجیج دادند سکوت کنند و مخالفت خود را چندان علنی نکنند، اما برکناری دو مدیر کل حوزه ستادی استانداری و فرماندار شهرستان آبیک و انتصاب چهره‌های شاخصی از حامیان دولت به جای آنان، آغازگر مخالفت علنی با انتصابات همتی بود.
ا اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس دهم توسط هیات‌های اجرایی حوزه‌های سه‌گانه انتخاباتی استان، پروسه برگزاری انتخابات ۷ اسفند وارد حساس‌ترین مرحله خود، یعنی اعلام نظر هیات نظارت شورای نگهبان در استان رسید. بر اساس اعلام رسمی مراجع مسوول، از مجموع ۱۵۳ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه استان قزوین، ۳ نفر انصراف دادند و صلاحیت ۱۳۵ نفر از سوی هیات‌های اجرایی استان احراز شد.
برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در حالی کلید خورد که با استقبال کم‌نظیر داوطلبان نمایندگی مجلس در سطح کشور همراه است. استقبالی پر شوری که البته با واکنش‌های متعددی همراه بود؛ واکنش‌هایی که از یک‌سو، حضور گسترده داوطلبان در حوزه‌های انتخابیه به‌منظور ثبت‌نام را نشانه اعتماد جامعه به نظام و برآمده از فضای سیاسی پس از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ می‌داند و در دیگر سو، برخی که سر سازگاری چندانی با دولت یازدهم ندارند، این حضور را برنتافته و آن را ناشی از توطئه اصلاح‌طلبان! دانستند.

صرف‌نظر از تحلیل‌های متفاوت، ثبت‌نام ۱۵۳ داوطلب نمایندگی شامل؛ ۱۳۰ نفر مرد و ۲۳ نفر زن در سه حوزه انتخابیه استان قزوین، اتفاق بی‌نظیری بود که نخستین‌بار در استان رخ می‌داد نشان از افزایش ۸۸درصدی تعداد نامزدهای دهمین دوره مجلس نسبت به دوره قبل داشت.
آمارهای ارائه شده توسط استانداری قزوین گویای آن است که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک ۹۷ نفر بود که از این تعداد صلاحیت ۸۴ نفر توسط هیات اجرایی این حوزه تایید شد، ۱۲ نفر مورد تایید قرار نگرفتند و یک نفر نیز اعلام انصراف کرده است. همچنین هیات اجرایی حوزه انتخابیه بویین‌زهرا از میان ۳۴ نفر داوطلب، صلاحیت ۳۲ نفر را تایید کرد؛ یک نفر مورد تایید قرار نگرفت و یک نفر نیز انصراف داد. در حوزه انتخابیه تاکستان نیز، از ۲۲ نفر داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی، صلاحیت ۱۹ نفر مورد تایید قرار گرفت، دو نفر تایید نشدند و یک نفر هم انصراف داد.
بدین ترتیب، روند تعیین صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی که براساس استعلام پیشینه داوطلبان از مراجع ۴گانه قانونی صورت می‌پذیرد، به پایان رسید و پرونده داوطلبان برای رسیدگی به هیات نظارت شورای نگهبان در استان ارجاع داده شد. گرچه تا اعلام رسمی بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس دهم، نمی‌توان به ضرس قاطع در این خصوص اظهار نظر کرد، اما با آنچه که دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نمازجمعه بدان تاکید کرد؛ باید در انتظار اتفاقی بود که تطبیق چندانی با خروجی از هیات‌های اجرایی ندارد!
بیم ها و امیدهای تازه
این اتفاق هر چه که باشد، برای کاندیداهای متعدد اصولگرا در استان که خود را عبور یافته از فیلتر صلاحیت هیات نظارت شورای نگهبان فرض می‌کنند، دغدغه برانگیز نخواهد بود، اما اصلاح‌طلبان را که البته آنان نیز با نفرات متعدد در این ماراتون سیاسی شرکت کرده‌اند؛ دچار نگرانی و تردید کرده است. نگرانی از آن رو که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان که دارای وجاهت عمومی بوده و در نزد افکار عمومی شناخته شده هستند و توانایی کسب رای بالا را نیز دارند، ممکن است توسط شورای نگهبان از لیست نامزدهای نمایندگی مجلس خط بخورند و تردید نیز از آن جهت، که در صورت وقوع چنین اتفاقی، در یک مصاف نابرابر با اصولگرایانی قرار خواهند گرفت که جز بازگشت دوباره به مجلس و حفظ اکثریت اصولگرایان به چیز دیگری نمی‌اندیشند.
با این همه، اوضاع برای اصولگرایان در استان چندان وفق مراد آنان نیست. درحالی‌که از حدود هفت ماه قبل، اصولگرایان وابسته به جبهه پایداری در استان، لیست انتخاباتی خود را منتشر کردند که براساس آن، سیدمرتضی حسینی، روح‌اله عباسپور و رجب رحمانی را سه کاندیدای خود در حوزه‌های انتخاباتی قزوین، بویین‌زهرا و تاکستان اعلام کردند و با این تحلیل درون گروهی که داوود محمدی به زعم آنان در قزوین از رای کافی برای بازگشت به مجلس برخوردار است، نفر دوم لیست خود در این حوزه را خالی گذاشتند؛ اصولگرایان سنتی اما، هنوز در تکاپوی تعیین نفر دوم لیست تحمیل شده از پایداری‌چی‌ها به خود هستند.
اصولگرایان گرچه در تلاش هستند نمایه بیرونی جناح خود را آرام و طبیعی جلوه دهند، اما به رغم این تلاش، اختلاف نظرهای متعدد بین طیف‌های این جناح سیاسی بر سر لیست کاندیداهایشان به‌ویژه در حوزه انتخاباتی قزوین وجود دارد. دعوت از حدود ۱۰ کاندیدا توسط حزب موتلفه اسلامی استان برای ارائه برنامه، گام نخست اصولگرایان سنتی با محوریت این حزب برای تعیین کاندیدای دوم آنان در قزوین است. هرچند گفته می‌شود؛ طاهری، سیاهکالی مرادی، فلاح، شیرمحمدی، اللهیاری و فاطمه محمدبیگی از شانس بیشتری به نسبت دیگر گزینه‌ها برخوردارند، اما هیچ‌یک از این افراد، نه از مقبولیت عمومی فراگیر چندانی برخوردارند و نه به‌عنوان چهره‌ای شاخص مطرح هستند و این مساله، شرایط را برای اصولگرایانی که می‌خواهند حداقل نتایج دوره نهم را تجدید کنند، چندان مطلوب نیست؛ چه آنکه در مورد پیروزی دوباره کاندیدای اول اصولگرایان در این حوزه هم، تردیدهای جدی وجود دارد.
چالش های فراروی اصولگرایان
اصولگرایان علاوه بر قزوین، در دو حوزه دیگر نیز با چالش جدی مواجه هستند. حضور حجت‌الاسلام قدرت ا.. علیخانی در حوزه انتخابیه بویین‌زهرا و آوج، شرایط را به گونه‌ای رقم زده است که برخی از اصولگرایان به این باور قطعی رسیده‌اند که اگر وی از فیلتر صلاحیت شورای نگهبان عبور کند؛ بازگشت عباسپور به مجلس، رویایی بیش نخواهد بود. شدت یافتن دامنه تخریب‌ها علیه علیخانی، بیش از آنکه نشانی از شدت عداوت مخالفانش با او را داشته باشد، بیانگر عمق نگرانی بخشی از اصولگرایان از چنین رخدادی دارد.
در تاکستان، برآوردها شرایط را آنگونه نمی‌داند که رجب رحمانی، کاندیدای مورد نظر جبهه پایداری در رقابت‌های انتخاباتی مجلس نهم داشت؛ در آن دوره، مهندس رجب رحمانی که سابقه ۴ دوره حضور در مجلس را داشت و در طول چهار سال دور ماندن از مجلس هشتم، تمام تلاش خود را معطوف به بازگشت دوباره به ساختمان بهارستان کرده بود توانست به مدد جلب آرای افزونتر اهالی شهرستان تاکستان، برای پنجمین بار به مجلس بازگردد. این بار اما، وعده‌های انتخاباتی او در چهار سال قبل، پیش روی مردمی است که با مشکلات تازه‌ای نیز در دوره نمایندگی اخیر وی مواجه شده‌اند.
حضور امیر طاهرخانی، نماینده مجلس هشتم و چهره شاخص اصلاح‌طلبان در شهرستان تاکستان در عرصه رقابت‌ها که از مقبولیت عمومی نسبتا فراگیری برخوردار است ، و همچنین ثبت‌نام بهمن طاهرخانی، چهره اصولگرای مورد حمایت بخشی از این جناح سیاسی، شرایط را به شدت برای رجب رحمانی و طبعا اصولگرایانی که چشم به کرسی این شهرستان در مجلس دوخته‌اند، سخت کرده است.
شرایط سیاسی کشور و افزایش انگیزه در بین آرای خاموش جامعه برای حضور در انتخابات، بیش از آنکه به نفع اصولگرایان باشد؛ زمینه را برای تغییر آرایش سیاسی در مجلس به نفع اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان رقم خواهد زد. برخی رخدادها در ماه‌های اخیر ازجمله مخالفت اصولگرایان با برجام و توافق هسته‌ای، تلاش افراط‌گرایان در مجلس برای به انفعال کشیدن دولت روحانی و همچنین حمله به مراکز دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد که اصولگرایان تا چند روز از محکوم کردن آن خودداری کرده و در نهایت، تنها به مشکوک خواندن آن بسنده کردند؛ وقایعی است که از سنگینی کفه آرای اصولگرایان در انتخابات پیش رو کاسته است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3557

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.