اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4
روند رو به رشد نمودارها

بیکاری جوانان قزوینی رکورد زد

  • کد خبر : 3553
  • 12 ژانویه 2016 - 14:45
بیکاری جوانان قزوینی رکورد زد
نرخ بیکاری جوانان رکورد زد و به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسید. این تیتر خبری است که رسانه‌ها از آن خبر دادند؛ خبری که البته در کوران کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت، قابل انتظار هم بود؛ گرچه امیدها به برداشته‌شدن قریب‌الوقوع تحریم‌ها، همچنان جامعه را در انتظار نگاه داشته است.

براساس آمارها، نرخ بیکاری جوانان زیر ۳۰ سال هم‌اکنون ۴۸.۷درصد شده و این نرخ در مورد زنان تا ۸۵.۹درصد رسیده است. هرچند نرخ عمومی بیکاری کشور در تابستان امسال ۱۰.۹درصد اعلام شده است اما وقتی می‌شود درباره بیکاری بررسی دقیق‌تری انجام داد که در آمارهای مربوط به جویندگان واقعی کار در سنین زیر ۳۰ سال دقت شود. متوسط نرخ بیکاری جوانان در نیمه اول امسال ۲۷.۸درصد یعنی ۲.۵ برابر نرخ عمومی بیکاری کشور بوده است.
بررسی وضعیت بیکاری جوانان در استان‌های مختلف کشور، اوضاع را بحرانی‌تر نشان می‌دهد. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان امسال به ۴۸.۷درصد رسیده و این نرخ در مورد جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله معادل ۴۷.۴درصد در کرمانشاه است.
این آمارها، نرخ بیکاری جوانان استان قزوین را نیز بحرانی نشان می‌دهد؛ در حالی که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در استان، ۳۸درصد اعلام شده، این نرخ در مورد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال قزوینی، ۲۹.۱درصد است که مقایسه دو نرخ ذکر شده، نشان می‌دهد بزنگاه کانون بیکاری در میان جوانان استان، مقطع نزدیک به فارغ شدن از تحصیل و ورود به بازار کار است؛ چه آنانی که پا به دانشگاه می‌گذارند و با مدرک کاردانی و یا کارشناسی، جویای کار هستند و چه جوانانی که قید تحصیل را در سطح متوسطه دوم می‌زنند و به دنبال متاع کمیاب این روزها، یعنی کار می‌گردند.
نرخ بیکاری در مورد دختران و زنان قزوینی اما، بحرانی‌تر از پسران و مردان جوان است. براساس آمارها، این نرخ در مورد دختران و زنان ۱۵ تا ۲۴ سال، ۴۳.۷درصد است؛ هر چند دختران و زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله قزوینی هم دست کمی از آنان ندارند و نرخ بیکاری آنان، ۴۳.۴درصد اعلام شده که تنها ۳ دهم کمتر است. نکته‌ای که بیش از هر چیز، گویای بیکاری مضاعف دختران و زنان نسبت به پسران و مردان در استان قزوین است. مساله‌ای که البته در سطح کشور نیز همین‌گونه است.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3553

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.