اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2
اختلافات پنهان و تعدد لیست های انتخاباتی، اصولگرایان قزوین را به چالش‌ کشید

دود سیاه از اردوگاه اصولگرایان

  • کد خبر : 3375
  • 16 نوامبر 2015 - 13:15
دود سیاه  از اردوگاه اصولگرایان
111روز مانده به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، مسوولین استانداری از فراهم آمدن شرایط، امکانات و تمهیدات لازم برگزاری انتخابات مجلسین شورا و خبرگان خبر می‌دهند. آنچه که مسوولین از آن سخن می‌گویند در شرایطی است که دو جناح فعال سیاسی در استان، هنوز در کش و قوس تعیین فهرست کاندیداهای خود مانده‌اند و در حالی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان،

دود سفیدی به نشانه «توافق» بین طیف‌های این جناح سیاسی برای شرکت در انتخابات تحت یک لیست واحد به چشم می‌خورد، اصولگرایان اما، با میدان داری طیف نزدیک به جبهه پایداری، بیش از گذشته دچار تشتت و اختلاف شده‌اند.
اصولگرایان استان از هنگامی دچار این چالش جدی شدند که طرفداران جبهه پایداری در اقدامی که تحلیل‌گران آن را، «تاکتیکی پیش دستانه» برای تحت فشار قراردادن اصولگرایان سنتی موسوم به «ائتلاف بزرگ پیروان ولایت» نامیدند، مبادرت به انتشار لیست کاندیداهای مورد نظر خود در حوزه‌های سه‌گانه انتخاباتی استان در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کردند. در این فهرست که عنوان؛ «جبهه انقلاب اسلامی استان قزوین» بر پیشانی خود داشت نام سیدمرتضی حسینی به عنوان کاندیدای این جبهه در حوزه انتخابیه قزوین و رجب رحمانی و روح‌اله عباسپور برای حوزه‌های انتخاباتی تاکستان و بویین زهرا به چشم می‌خورد.
انتشار این فهرست آن هم توسط نماینده روزنامه کیهان در قزوین که از وی به عنوان مشاور رسانه‌ای سید مرتضی حسینی نام برده می شود، وحدت به انجام نرسیده اصولگرایان را به یک بن‌بست منتهی ساخت؛ چرا که به نظر می‌رسد طرفداران جبهه پایداری ضمن آنکه بر فهرست انتخاباتی خود قطعی هستند، با فرض پیروزی داوود محمدی در قزوین، حاضر به معرفی کاندیدای دومی هم در این حوزه نیستند که اگر چنین نیز کنند؛ کاندیدای دوم بیش از آنکه واقعی باشد، مجازی خواهد بود.
اظهارات اخیر یکی از چهره‌های کلیدی اصولگرایان سنتی استان، نشان می‌دهد بهم ریختگی اردوگاه این جناح سیاسی کمتر از ۴ماه مانده به انتخابات آن چنان است که کار برای اجماع اصولگرایان در انتخابات نه تنها سخت‌تر، بلکه تقریبا ناشدنی شده است.
عباس نیکویه، عضو موثر جبهه پیروان ولایت قزوین که پیش از این نیز در جریان انتخابات مجلس نهم، صابون نامهربانی دوستانش به تن او هم خورده و نامش در دقیقه۹۰ از فهرست کاندیداهای اصولگرا در استان حذف شده است، می‌گوید: «افرادی که در انتخابات قبلی سهم خود را جدا کردند و گروه گروه شدند و جریان‌های حزبی اتفاق افتاد، در درون آن‌ها هم یک به‌هم ریختگی و شرایط ویژه‌ای وجود دارد. یکسری هستند که همچنان تلاش می‌کنند که القا کنند آن شرایط، درست بوده است؛ حتی نفر اولی که در کنار رییس جمهور [سابق] بود با آن شرایط اختلاس توجیه می‌کنند. حاضر نیستند بگویند که او کار اشتباهی کرده است. برای همین فکر می‌کنم که کار سخت‌تر می‌شود. معتقدم پراکندگی در این دوره بیشتر است. حتی ممکن است برخی از افراد ریشه‌دار این جریان اگر به این نتیجه برسند که نمی‌توان کاری انجام داد به همان تشکل خود بپردازند.»

دخالت های پنهان، مانع وحدت اصولگرایان
وی گرچه وضعیت اصولگرایان در قزوین را نسبت به کشور بهتر می‌داند، اما سربسته از برخی دخالت‌ها سخن می‌گوید که پیش از این در انتخابات مجلس اتفاق افتاد و تکرار آن در انتخابات پیش‌رو، سختی مسیر را برای اصولگرایان دوچندان می‌کند.
نیکویه، اجماع صددرصدی اصولگرایان را منتفی شده نمی‌داند، ولی معتقد است: «با این وجود من این کار را سخت می‌دانم، نه محال! چون بعضی از دوستان، دقیقا جزو کسانی بودند که در دوره‌های قبل باعث شدند که اجماع جدی و خوبی صورت نگیرد. آن زمان راضی کردن آنان خیلی سخت بود و زیر بار اجماع نمی‌رفتند، اما الان تاکید می‌کنند که حتما اجماع صورت می‌گیرد و این مساله، با توجه به نگاه مردم و اتفاقاتی که در این جریان افتاد، سردرگرمی را بیشتر و کار را سخت‌تر می‌‌کند.»
بازتاب اظهارات عباس نیکویه در محافل سیاسی و رسانه‌ای، آن چنان بود که قائم مقام حزب موتلفه استان با بیان اینکه صحبت‌های وی را وارونه جلوه داده‌اند، ایجاد تفرقه در بین اصولگرایان استان را تراژدی جدید فتنه‌گران نامید. صفت‌اله صالحی با اشاره به این که عده‌ای در تلاش هستند تا بین اصولگرایان تفرقه‌افکنی کنند، به «تابناک» گفت: «ایجاد تفرقه در بین اصولگرایان استان، تراژدی جدید فتنه‌گران است و سعی دارند در آستانه انتخابات اصولگرایان را با مشکلات داخلی به مردم معرفی کنند.»

موتلفه و لیستی که هنوز باز است
وی با تاکید بر این نکته که برخی می‌کوشند صحبت‌های نیکویه را وارونه جلوه داده دهند، افزود: «این در شرایطی است که ایشان با گفتن نکات مثبت فراوان، یک انتقاد هم کرده بودند، اما آن انتقاد را با بزرگنمایی به گوش مردم رساندند؛ البته ما معتقدیم که آقای نیکویه حرف بدی نزده است.»
صالحی در حالی که طیف نزدیک به جبهه پایداری حدود ۴ماه است فهرست انتخاباتی خود را منتشر کرده است، اضافه می‌کند: «در حال حاضر، حزب موتلفه به هیچ گزینه‌ای [در استان] برای انتخابات نرسیده است و بنا هم نداریم که گزینه خاص خود را داشته باشیم، بلکه با اتحاد با اصولگرایان دو نفر را به عنوان کاندیدای اصولگرایان معرفی خواهیم کرد.»
آنچه اشاره شد یک روی سکه چالش اصولگرایان در انتخابات ۱۰ اسفند سال جاری است. روی دیگر سکه را نیز باید در تعدد کاندیداهای این جناح در استان برای مجلس خبرگان رهبری جستجو کرد. اظهارات اخیر علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین و دبیر سابق جبهه پایداری در استان، گویای آن است که دامنه این چالش برای رسیدن به یک لیست واحد، به مجلس خبرگان رهبری هم رسیده است؛ آنگونه که برخی از احتمال دولیستی شدن کاندیداهای اصولگرای مجلس خبرگان در استان خبر می دهند.
عباسی به «ولایت» گفته است: «احتمال کاندیداتوری بنده برای انتخابات خبرگان از قزوین وجود دارد.» وی گرچه تاکید کرده است که این احتمال هنوز قطعی نیست، اما به نوشته یک نشریه متعلق به اصلاح‌طلبان، که حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین و حجت‌الاسلام علی عباسی، دو کاندیدای قطعی شده یکی از چند طیف اصولگرایان استان خواهند بود.
اگر چنانچه این فرضیه قطعی باشد طیف مقابل که در واقع باید آنان را اصولگرایان سنتی نامید و تاکنون علاوه بر نماینده ولی فقیه در استان، امام جمعه تاکستان و نماینده کنونی مجلس خبرگان رهبری را در لیست کاندیداهای خود داشته است، یا ناچار به تمکین از این لیست قطعی شده با حضور عباسی است و یا آنکه باید لیست جداگانه ای ارائه دهد.
این در حالی است که خبرهایی نیز از حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد ابوترابی، نایب رییس اول مجلس در قزوین به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری به گوش می‌رسد. به نوشته «تابان»، «بخشی از اصولگرایان استان از مدتی قبل به دنبال ترغیب ابوترابی برای حضور در صحنه انتخابات مجلس خبرگان در حوزه انتخابیه استان قزوین هستند. هرچند تاکنون حضور ابوترابی در قزوین قطعی نیست، اما تحلیل‌گران معتقدند وقوع چنین اتفاقی می‌تواند یک زلزله سیاسی را در میان اصولگرایان رقم بزند؛ چرا که به زعم آنان، ابوترابی از رای کافی در استان برای راهیابی به مجلس خبرگان رهبری برخوردار است.»

چالش در لیست کاندیداهای خبرگان

با این همه، چالش اصولگرایان استان در انتخابات مجلس خبرگان با توجه به محدود بودن کاندیداها به سه چهره، همانند اختلافات آنان در تعیین لیست واحد برای مجلس دهم نیست، اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد آن است که چنانچه علی عباسی به عرصه رقابت‌های انتخاباتی خبرگان پای بگذارد، کار برای کاندیدای سوم سخت خواهد شد. آیا اصولگرایان بین اسلامی و عباسی، مجبور به انتخاب یکی خواهند شد و یا اینکه، اتفاق دیگری رقم خواهد خورد و یکی از این دو، از حضور در انتخابات منصرف می شود؟
ختم الکلام آنکه، اصولگرایان به فتح دوباره کرسی‌های استان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری چشم دوخته‌اند. به باور این قلم، چنین رهیافتی برای آنان در مجلس خبرگان قطعی است؛ چه آنکه سیدمحمد ابوترابی بیاید و یا آنکه نیاید. اما وقوع این اتفاق در مجلس دهم برای اصولگرایان به سهولت ممکن نیست. اگر چهره‌های شاخصی از اصلاح‌طلبان استان از فیلتر صلاحیت شورای نگهبان عبور کنند؛ با توجه به فضای سیاسی حاکم در کشور پس از برجام، حداقل نیمی از ۴کرسی مجلس دهم دیگر از آن ِ اصولگرایان نخواهد بود. این رخداد برای اصلاح‌طلبان دور از دسترس

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3375

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.