اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4
مروری بر رخدادهایی که فضای سیاسی قزوین را ملتهب کرد؛

تغییر استاندار از تاییدها، تا تکذیب ها

  • کد خبر : 3265
  • 29 سپتامبر 2015 - 12:07
تغییر استاندار  از تاییدها، تا تکذیب ها
این روزها، خبرهای بیشتری در مقایسه با روزها و هفته‌های قبل درباره برنامه‌ها و دیدارهای مرتضی روزبه، استاندار منتشر می شود. مرور سایت استانداری نشان می‌دهد که این روند، دو روز پس از آنکه معرفی استاندار جدید قزوین از دستور کار هیات دولت خارج شد، شدت گرفته است.

با این همه، برآیند افزایش شمار اینگونه خبرها، به ویژه انتشار آنها در صفحه منتسب به استاندار در «اینستاگرام»، نشانی از ثبات سیاسی استان و ختم بخیر شدن امور پشت پرده ندارد.
شواهد و قرائن نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان همچنان بر موضع سفت و سخت خود برای تغییر استاندار ایستاده‌اند و اصولگرایان مخالف دولت نیز، امیدوارانه و با بهره‌گیری از لابی‌‌های آشکار و پنهان برای ماندن و ابقای روزبه تلاش می‌کنند. اقدامی که البته در این مرحله نتیجه داده و به ماندن استاندار منجر شده است. ماندنی که برخی نام آن را ابقا نهاده‌اند و برخی دیگر، موقتی و چند روزه!
پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر مواضع و اقدامات مدیریتی نماینده عالی دولت در استان که به باور اصلاح‌طلبان، تنها خشنودی دلواپسان مخالف دولت از ابقای مدیران سابق و انتصاب افراد غیر همسو با دولت یازدهم را بدنبال داشت، انتشار یک خبر در شبکه اجتماعی «تلگرام»، کافی بود تا پشت پرده‌ها برای برکناری مرتضی روزبه آشکار شود. یک فعال رسانه‌ای در روزهای میانی شهریور ماه در تعدادی از گروه‌های این شبکه از انتصاب قریب‌الوقوع «فریدون همتی»، نماینده اسبق ایلام در مجلس شورای اسلامی، سرپرست سابق استانداری قم و مشاور کنونی وزیر کشور به عنوان استاندار جدید قزوین خبر داد.
بازتاب این خبر در محافل سیاسی و رسانه‌ای آنگونه بود که نماینده اصولگرای بویین زهرا را وادار به واکنش کرد. روح اله عباسپور در گفت و گو با فارس، اظهارات مربوط به تغییر استاندار قزوین را تنها یک شایعه دانست و تاکید کرد: «بنده با مسوولان وزارت کشور در این خصوص گفت‌وگو کردم، اما هیچ تأییدی مبنی بر تغییر استاندار به دست نیاوردم که نشان می‌دهد این گزارشات تنها شایعه بوده و هیچ سندی ندارد.»

نماینده مردم بویین‌ زهرا و آوج در مجلس با بیان اینکه تعدادی از جریان‌های سیاسی به دنبال اختلاف‌افکنی در قزوین هستند، تصریح کرد: «در چند ماه گذشته مسوولان برخی از جریان‌ها و احزاب سیاسی موافق دولت به استان سفر کرده و تحت تأثیر برخی اظهارات قرار گرفتند که نادرست است.»
این اظهارات همزمان با اخبار تایید نشده ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خبر از ملاقات سه تن از نمایندگان استان با همتی، گزینه مورد نظر وزارت کشور برای استانداری قزوین در دفتر امیری، قائم مقام وزیر می‌داد. گرچه این اخبار را نه کسی تایید کرد و نه تکذیب، اما تنها دو روز پس از انتشار اظهارات عباسپور، یکی از نمایندگان قزوین در مجلس به طور تلویحی برکناری قریب الوقوع استاندار را تایید کرد.
تایید تلویحی تصمیم دولت
سید مرتضی حسینی در گفت‌وگو با  صبح قزوین در خصوص شایعه برکناری روزبه، گفت: «این شایعه در این روزها گسترش پیدا کرده است و پیگیری هم از طریق مسوولین دولتی داشته‌ایم، اما جواب قطعی در این خصوص از سوی وزارت کشور بیان نشده است.»
وی افزود: «آقای بانک مدتی پیش با سفر به قزوین برای راضی کردن این جریان تندرو در منزل شیخ قدرت علیخانی حاضر شد و در این جلسه تخریب‌های زیادی علیه استاندار صورت گرفته که آقای بانک گزارش این نشست را به رییس جمهوری و معاون اول وی ارائه داده است.» این نماینده مجلس اذعان کرد: «وزارت کشور هم در موضوع برکناری استاندار قزوین دخیل نیست، بلکه هیات دولت با محوریت آقای جهانگیری در این قضیه وارد شده است.»
در حالی که تایید و تکذیب ها همچنان ادامه داشت، انتشار نامه ۱۶ حزب و تشکل اصلاح طلب استان به رییس جمهور روحانی که امضای حدود ۶۵۰ فعال سیاسی اصلاح طلب قزوینی را نیز در ذیل خود داشت، بازتاب گسترده ای نه تنها در محافل سیاسی و رسانه ای قزوین که در سطح کشور داشت.
عَلَم مخالفتی که همچنان پابرجاست
اصلاح طلبان که از مدت‌ها پیش عَلَم مخالفت خود با استاندار را -به دلیل آنچه عدم پایبندی روزبه به تعهداتش به هنگام انتصاب می‌خوانند-، برافراشته اند در این نامه، پیشاپیش از تغییر استاندار غیر همسو با دولت تقدیر و تشکر کردند.
در نامه اصلاح‌طلبان خطاب به دکتر روحانی آمده است: «در میانه روزهایی که امید حامیان واقعی دولت تدبیر و امید از اهمال‌ها و کم لطفی‌های استاندار قزوین نسبت به فعالین ستادها و حامیان دولت یازدهم رو به کاستی و شاید ناامیدی می‌رفت و جبهه برخی مخالفان بی‌انصاف رفته رفته تقویت می‌شد باخبر شدیم که آن شکایت‌ها و گلایه‌های از سرخیرخواهی، موثر افتاده است و خوشبختانه دولت بر ضرورت توجه به دغدغه حامیان خود که بی تردید منافع کشور را نیز در بر داشته است، بی توجه نیست.»
اصلاح‌طلبان با استقبال از انتصاب استاندار جدید، افزودند: « اکنون که تغییر استاندار قزوین قطعی شده است و جناب آقای فریدون همتی برای تصدی استانداری قزوین انتخاب شده است ضمن تشکر از حضرتعالی، معاون اول محترم رییس‌جمهور و وزیر محترم کشور امید آن داریم که برخلاف مدیریت غیرهمسوی سابق موضوع توسعه و مدیریت استان بر مدار عقلانیت برگردد و همسو با منویات دولت، مطالبات به حق مردم نیز پیگیری جدی شود.»
در این نامه همچنین تاکید شده است: «ما فعالین ستادهای انتخاباتی و حامیان جنابعالی ضمن اعلام حمایت مجدد از دولت تدبیر و امید، به استاندار جدید خیر مقدم عرض نموده و امیدواریم با مدیریت ایشان و جایگزین کردن نیروهای متخصص و معتقد به دولت در برخی معاونت‌ها و مناصب استانداری، فرمانداری‌های چهار شهرستان آوج، تاکستان، آبیک و البرز و انتصاب مدیران کل همراه دولت در برخی ادارات استان به جای نیروهای مخالف که در لباس کارگزار دولت علیه آن عمل می‌کنند بار دیگر، قطار امیدبخش تدبیر را به مسیر اصلی خویش بازگردانند.»
آنچه در پی انتشار این نامه بیش از هر نکته دیگری بازتاب آفرید، نه فقط اظهار تشکر از تصمیم دولت برای انتصاب استانداری جدید قزوین که اجماع کلیه تشکل‌های حامی دولت بر سر برکناری روزبه و امضای حدود ۶۵۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب پای نامه ارسالی به رییس جمهور بود.
مساله ای که به باور تحلیل‌گران، تاکنون در قزوین مسبوق به سابقه نبوده و توان تشکیلاتی اصلاح‌طلبان را در آستانه انتخابات مجلس برای سازماندهی و به صحنه آوردن نیروهایشان با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به رخ حریف کشیده است.
با این همه، در حالی که اصلاح‌طلبان به طرح انتصاب استاندار جدید قزوین در جلسه ۲۹شهریور هیات دولت امید بسته بودند، یک تماس تلفنی با دکتر روحانی سبب عدم طرح این موضوع گردید. آنگونه که برخی منابع می گویند؛ سید محمد ابوترابی، نایب رییس اول مجلس در تماس با رییس جمهور خواستار تعویق انتصاب استاندار جدید برای حل و فصل موضوع شده است.
جشن پیروزی در اردوگاه مخالفان
عدم تغییر روزبه در موعد پیش‌بینی شده، آن چنان باعث مسرت و شادی اصولگرایان مخالف دولت در استان شد که برخی از آنان در پُست‌هایشان در شبکه های مجازی اجتماعی از این اتفاق به عنوان پیروزی یاد کردند. این در حالی بود که یکی از نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی، پس از این رخداد اعلام کرد: «وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای تغییر استاندار قزوین ندارد.»
داوود محمدی، در گفت‌وگو با صبح قزوین با تاکید بر این نکته که عده‌ای مایل به ادامه فعالیت آقای روزبه به عنوان استاندار قزوین نیستند، گفت: «اما مرجع رسمی در این خصوص وزارت کشور است که تغییر مدیریت در استان را تائید نکرده و به صراحت اعلام کرده است که استاندار قزوین تغییر نخواهد کرد.» وی با بیان اینکه، سلایق و عملکرد استاندار مورد پسند جریان‌هایی درقزوین نیست، افزود: «آقای روزبه منویات و خصوصا مشی اعتدالی دولت را در استان پیاده کرده و عملکرد وی از افراط و تفریط به دور بوده است.»
کشمکش بین دو جناح سیاسی فعال استان به ویژه در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی بر سر ماندن یا رفتن روزبه، این روزها به یک نبرد سیاسی تمام عیار تبدیل شده است. اصلاح‌طلبان از رفتن قریب‌الوقوع روزبه و انتصاب سرپرست برای استانداری تا تعیین استاندار جدید خبر می‌دهند و اصولگرایان بر ابقای استاندار حداقل تا پایان انتخابات پیش رو تاکید دارند. اینکه کدام اتفاق در فضای سیاسی استان رخ خواهد داد، فرع بر موضوع است. اصل، وضعیت استان است که این روزها در برزخ بلاتکلیفی و رهاشدگی ناشی از بی‌ثباتی مدیریتی گرفتار آمده و ادامه این وضعیت چیزی جز خسارت و خُسران برای استان به دنبال نخواهد داشت. 

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3265

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.