اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
5
فروردین امروز در آستانه‌ی انتخابات مجلس دهم بررسی می‌کند؛

نگرانی اصلاح‌طلبان تشدید شکاف اصولگرایان

  • کد خبر : 3211
  • 16 سپتامبر 2015 - 11:36
نگرانی اصلاح‌طلبان تشدید شکاف اصولگرایان
انتخابات مجلس دهم، بیش از آنکه بتوان نام «حساس» و «مهم» را بر آن نهاد، برای هر دو جناح سیاسی فعال کشور «حیاتی» و «سرنوشت‌ساز» است. اصولگرایان که از هم‌اینک چشم به انتخابات ریاست جمهوری دوخته‌اند، پل پیروزی برای رسیدن دوباره به پاستور را، حفظ اکثریت پارلمانی کنونی در مجلس دهم می‌دانند.

اصولگرایان گرچه در ماه‌های اخیر همواره کوشیده‌اند خود را پیروز انتخابات پیش رو نشان دهند، اما هرگز نتوانسته‌اند دغدغه‌های روز افزون خود را از نتایج احتمالی انتخابات اسفندماه امسال پنهان سازند.
اظهارات اخیر محمدرضا باهنر در گفت‌و‌گو با ایلنا و تاکید بر اینکه، «مجلس دهمی که یک ذره بوی مجلس ششم بدهد. را برنمی‌تابم و همه توان خود را به کار می‌گیرم که مجلس ششم تکرار نشود»، گویای نگرانی عمیق اصولگرایان از احتمال برآمدن دوباره اصلاح‌طلبان و دستیابی به اکثریت پارلمانی در مجلس دهم است؛ هر چند راهبرد اصولگرایان همسو با حزب موتلفه، بیش از اینکه بیان دغدغه ناشی از پیروزی احتمالی رقیب باشد، معطوف به «هراس آفرینی» از بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه قدرت است.
این نگرانی البته به اصولگرایان محدود نمانده است. انتشار متن اظهارات منسوب به رییس هیات نظارت شورای نگهبان در استان قزوین در یک سایت خبری محلی متعلق به این جناح سیاسی نیز نشان داد که اصولگرایان در این دغدغه تنها نیستند. «شهر مینو» به نقل از علی قابل از رابطه تنگاتنگ اصلاح‌طلبان با کنگره آمریکا خبر داده بود. مطلبی که البته یک روز بعد از خروجی این سایت حذف شد و رییس هیات نظارت شورای نگهبان در استان، نه متن گفت‌و‌گو با «شهر مینو»، که اظهارات منسوب به خود در باره اصلاح‌طلبان را تکذیب کرد.
در بخش تکذیب‌نشده اظهارات این مقام مسوول، وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال دخالت در مسائل انتخابات آتی کشور هستند، تاکید می‌کند: «آمریکایی‌ها می‌گویند که مجلس آینده کمتر از هسته‌ای نیست؛ فلذا فعالیت زیادی در این زمینه می‌کنند که رسانه‌ها و سفارت‌های آنها دوباره فعال شده‌اند.»

«قابل» پیش از این نیز در اظهاراتی از تلاش اصلاح‌طلبان برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود در مجلس آینده خبر داده بود. وی درباره نقش اصلا‌ طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و انصراف محمدرضا عارف گفته بود: «نتیجه کناره‌گیری عارف جابجایی ۴۰۰ هزار رای به نفع روحانی بود و این آرای کلی به‌هیچ‌وجه متعلق به جریان اصلاح‌طلب نیست.»
رییس هیات نظارت شورای نگهبان استان در همین مصاحبه که سال گذشته با یک سایت محلی انجام داده بود، هدف گروه‌های اصلاح‌طلب را سهم‌خواهی و برنامه‌ریزی برای مجلس بعدی عنوان کرده بود: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند عنصری روی کار بیاید که از وجود او برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود در مجلس آینده استفاده کنند و در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستند.» اظهاراتی که البته با واکنش آیت‌اله محمدی تاکندی، نماینده سابق مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری مواجه شد.
با این همه، بیم و هراس نه فقط مختص اصولگرایان است که اصلاح‌طلبان هم، ابایی از بیان نگرانی جدی خود از رد صلاحیت گسترده کاندیداهایشان توسط شورای نگهبان ندارند. تاکید مسوولان شورای نگهبان بر رد صلاحیت افراد مؤثر در فتنه ۸۸ و همچنین کسانی که از آنان به‌عنوان «ساکتین فتنه» یاد می‌شود، اردوگاه اصلاح‌طلبان را به چالش کشیده است. اصلاح‌طلبان می‌کوشند با حضور حداکثری نیروهای خود در عرصه انتخابات، شمار داوطلبان نمایندگی خود را بالا ببرند که هم هزینه شورای نگهبان برای رد صلاحیت این همه را افزایش دهند و هم، در این میان به تایید برخی از آنان امید ببندند که در این صورت، دستیابی به یک اکثریت نسبی و یا یک اقلیت قوی در مجلس دهم را دور از دسترس نمی‌دانند.
اظهارات محمد علیخانی، نماینده سابق مجلس در گفت‌و‌گو با فروردین‌امروز، نشانگر همین راهبرد اصلاح‌طلبان است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ارزیابی خود درباره انتخابات مجلس دهم را این‌گونه بیان می‌کند: «در انتخابات پیش‌رو وضعیت گزینه‌های اصلاح‌طلبان استان تقریبا مشخص شده است و ما از همه اصلاح‌طلبانی که زمینه دارند درخواست می‌کنیم که ثبت‌نام کنند و بعد از ثبت‌نام، زیر نظر شورای اصلاح‌طلبان استان تصمیم‌گیری می‌شود تا کاندیداهای نهایی اصلاح‌طلبان اعلام شود.»
وی با اعلام کاندیداتوری خود، درباره حضور حجت‌الاسلام قدرت‌اله علیخانی در انتخابات نیز تاکید می‌کند: «با وجود اینکه بعضی از دوستان پیشنهاد کردند که حاج‌آقا از تهران شرکت کنند، اما نظر بنده بر این است که ایشان اگر از قزوین شرکت کنند بهتر است.» این چهره اصلاح‌طلب همچنین در پاسخ به این سوال، که فکر می‌کنید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب مورد تایید شورای نگهبان قرار خواهد گرفت یا نه، تاکید می‌کند: «من بر این باورم که به شورای نگهبان گزارش‌های غلط و خلاف واقع داده می‌شود وگرنه اعضای شورای نگهبان که با افراد عناد ندارند.»
انتشار فهرست کاندیداهای جبهه پایداری در استان در یک شبکه اجتماعی، برگ تازه‌ای بود که هفته گذشته اصولگرایان همسو با جبهه پایداری رو کردند. این برگ تازه اما، بیش از آنکه نشان از دست «برنده» اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات مجلس دهم داشته باشد، حکایت از ناموفق بودن تلاش‌ها برای ایجاد وحدت بین طیف‌های مختلف اصولگرا در استان دارد.
در این لیست که نماینده روزنامه کیهان در قزوین در یکی از گروه مجازی متعلق به اصولگرایان در شبکه اجتماعی «تلگرام» منتشر کرده، حسن رجبی از قطعی‌شدن کاندیداهای مورد حمایت جبهه انقلاب اسلامی استان قزوین خبر داده است. جبهه انقلاب اسلامی، عنوان دیگر جبهه پایداری است که پیش از این به‌عنوان جبهه پایداری انقلاب اسلامی شناخته می‌شد.
این فعال رسانه‌ای اصولگرا در این پُست، از سید‌مرتضی حسینی به‌عنوان کاندیدای این جبهه در قزوین و رجب رحمانی و روح‌اله عباسپور به‌عنوان کاندیداهای جبهه انقلاب اسلامی در شهرستان‌های تاکستان و بویین‌زهرا نام برده است. وی در پُست دیگری با تاکید بر اینکه، «داوود محمدی زیر بلیط اصولگرایان است و از آن خارج نمی‌شود»، همچنین نوشته است: «[کاندیدای] دوم در قزوین مشخص نیست، چون حجت‌الاسلام حسینی و داوود محمدی رای می‌آورند و رقیبی ندارند، حتی اگر مجددا شیخ قدرت هم بیاید.»
رونمایی از این فهرست درحالی صورت می‌پذیرد که منابع مطلع از احتمال کاندیداتوری برخی چهره‌های اصولگرا از جمله؛ مرتضی نبوی و سید‌احمد نصری از سوی اصولگرایان سنتی و مشخصا جبهه پیروان ولایت و حزب موتلفه اسلامی در قزوین خبر می‌دهند. این درحالی‌است‌که از امیر عبادی، مدیرکل حج و زیارت استان ایلام نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم نام برده می‌شود. یک نشریه اصولگرای استان در‌این‌باره نوشته است: «عبادی با حمایت طیفی از اصولگرایان برای حضور در انتخابات مجلس در قزوین خیز برداشته است.»
اصولگرایان که پیش از این، طعم تلخ شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را به علت به وحدت نرسیدن چشیده‌اند، با آنچه این روزها و به‌دنبال ارائه لیست قطعی جبهه پایداری اتفاق افتاده است، این‌بار نیز در انتخابات مجلس دهم به اجماع در معرفی کاندیداهایی واحد دست نخواهند یافت. عزم فرج‌اله فصیحی رامندی و بهمن طاهرخانی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی شهرستان‌های بویین‌زهرا و تاکستان؛ آن‌گونه که برخی اصولگرایان از آن خبر می‌دهند، تایید‌کننده همین تحلیل است.
یک فعال رسانه‌ای اصولگرا، ورود فصیحی رامندی به رقابت‌های انتخاباتی را قطعی می‌داند. محسن رحیمی در پُست تازه‌اش در اینستاگرام نوشته است: «ان‌شاا.. حاج‌آقا برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه بویین‌زهرا کاندیدا خواهد شد. براساس اعلام شورای نگهبان، منعی برای کاندیدا‌شدن ایشان وجود ندارد.»
این گمانه‌زنی‌ها در‌حالی‌است‌که برخی از تحلیل‌گران، انتخاب فصیحی رامندی به‌عنوان رییس شورای اسلامی شهر قزوین را یک راهبرد انتخاباتی برای برجسته‌سازی این چهره اصولگرا به منظور ورود به عرصه انتخابات در حوزه بویین‌زهرا و آوج می‌دانند. اتفاقی که اگر رخ دهد عباسپور، کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری در این دو شهرستان را به چالش خواهد کشید. چالشی که ممکن است به عدم راهیابی او برای بار سوم به مجلس منتهی گردد.
۱۷۰ روز مانده به انتخابات مجلس دهم، آنچه که در مقابل دیدگان مردم قرار دارد؛ شور و نشاط سیاسی، که به گفته استاندار قزوین لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات است، نیست و این مهم در میان کشمکش‌های سیاسی ناشی از رقابت‌های دو جناح سیاسی، مغفول مانده است. اینکه چه کسی با کدام بینش و نگاه سیاسی به مجلس دهم راه یابد، گرچه مهم و اساسی است، اما بیش و پیش از آن، به صحنه کشاندن مردمی است که چشم امید به فردا دوخته‌اند و امید دارند با انتخاب هایشان روند رو به رشد کشور در ۲ سال اخیر ادامه پیدا کند.

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3211

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.