اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
3
بررسی موانع توسعه گردشگری در فروردین امروز

گردشگری قزوین و فرصت‌هایی که از دست می‌رود

  • کد خبر : 1392
  • 17 مارس 2014 - 9:25
گردشگری قزوین  و فرصت‌هایی که از دست می‌رود
قزوین با دو هزار و 500اثر شناسایی شده، 11درصد از بناهای تاریخی کشور را داراست، اما نتوانسته از این امکان بالقوه بهره اقتصادی لازم را در زمینه گردشگری ببرد

سعید الهی– کٌهن شهر قزوین با پیشنه ای هفت هزار ساله، موقعیت جغرافیایی خاص و فراوانی آثار تاریخی ثبت و شناسایی شده -که از این حیث رتبه نخست را در کشور از آن  ِخود کرده است- و همچنین جاذبه‌های طبیعی بسیار، کمترین بهره را در همه سال های گذشته از صنعت گردشکری برده است و همچنان یک استان گردشگر پذیر محسوب نمی شود. گرچه در سال های اخیر، با مرمت و بهره‌برداری از برخی از آثار تاریخی و بهبود نسبی دسترسی‌ها به جاذبه‌های طبیعی، بر شمار گردشگرانی که استان قزوین را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزیده‌اند، افزوده شده است، اما این صنعت، به دلیل عدم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های گردشگری استان، کمک چندانی به اقتصاد منطقه نکرده است.
این سوال امروز به طور جدی در افکار عمومی مطرح است که استانی با این همه ظرفیت کم نظیر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی، با چه موانعی مواجه است که نمی تواند از مواهب فراوان صنعت توریسم برخوردار شود، در حالی که استان‌ها و مناطقی با جاذبه‌های بسیار کمتر از قزوین، بیشترین سهم را از این صنعت به خود اختصاص داده‌اند. مساله‌ای که استاندار قزوین نیز در سفر اخیر خود به بخش طارم سفلی بدان اذعان کرده است.
مرتضی روزبه در جمع مردم روستای بکندی با تاکید بر این نکته که «ظرفیت گردشگری استان به هدر می رود»، گفته است: «منطقه قاقازان و بخش کوهین یک منطقه سرشار از استعداد است. تنها یکی از این استعدادها، آبگرم یله گنبد است که می‌تواند منشاء خیر برای مردم باشد، اما در حالی که در سرعین اردبیل از این ظرفیت آب گرم بهره‌برداری کرده‌اند و توانسته‌اند فرصت اشتغال و اقتصادی  برای خودشان به وجود بیاورند، ما به هر دلیل نه تنها از این امکان استفاده نمی‌کنیم بلکه موجب هدر رفت آن نیز می‌شویم».
وی همچنین با بیان اینکه، وجود این آب گرم، نه تنها در ایران، بلکه در دنیا به لحاظ مسایل درمانی و هم چنین جذب گردشگر بسیار مهم است و می تواند یک گردش اقتصادی خوب برای استان داشته باشد، تاکید می کند: «ولی متاسفانه تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم. همه مناطق ما می‌تواند نقش خوزستان را داشته باشد، یعنی به جای نفت از این نعمت‌ها استفاده کنیم. در بخش کوهین نیز این نقش را آب ِگرم بازی می‌کند؛ البته جلسات پیگیری برای دو منطقه توریستی آبگرم آوج و کوهین را تشکیل داده‌ایم».
اظهارات استاندار، آن هم در آستانه تعطیلات نوروزی که فرصت طلایی گردشگری کشور خوانده می‌شود، می‌تواند افق روشنی را فراروی استان به منظور بهره‌برداری از توانایی بالقوه طبیعی و تاریخی برای بهره‌مندی از اقتصاد این صنعت قرار دهد، هر چند این گام، آغاز راهی بلند برای دستیابی به چنین مقصودی است.
در همین رابطه، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت و گو با فروردین امروز به طرح جامع منطقه نمونه گردشگری آبگرم های یله گنبد و خرقان اشاره می کند و می‌گوید: «در بخش زیر ساخت‌ها، تاکنون ۲۰کیلومتر از مسیر ۴۰کیلومتری آبگرم یله گنبد بهسازی شده و به اتمام رسیده است که در مجموع ۱۰میلیارد ریال برای اجرای آن ها هزینه شده و بقیه مسیر هم با تامین اعتبار لازم به زودی اجرایی می شود».
نادر محمدی می‌افزاید: ساخت هتل ۴ستاره، انواع اقامتگاه ها، کمپ های خاص آب درمانی، ورزشی و تفریحی نیز از دیگر اقدامات پیش بینی شده در مرحله نخست طرح جامع نمونه گردشگری آبگرم در شهر آبگرم و روستای یله گنبد در بخش کوهین است. وی رشد ۳ تا ۴ برابری جذب گردشگر را از جمله مزایای اجرای طرح نمونه گردشگری در آبگرم‌های استان می‌داند و با اشاره به اقدامات انجام شده جهت بهره‌برداری از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان، تاکید می‌کند: در اجرای طرح جامع ساماندهی دریاچه اوان، مشکل تملک برخی از اراضی محدوده این دریاچه رفع شده و امسال کار اجرایی آن از طرف شرکت تعاونی روستای اوان که ۹۰درصد مردم این روستا عضو آن هستند، آغاز شد و نوروز ۹۳ گردشگران می توانند از این امکانات استفاده کنند.
با وجود آنچه که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی بیان می کند، استان هنوز حتی از کمترین میزان ظرفیت آب گرم های معدنی خود نیز برای جذب گردشگر بهره نبرده است. موضوعی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نبود راه دسترسی مناسب و کمبود اماکن اقامتی را دو مشکل اساسی پیش روی توسعه گردشگری استان می داند.
حمیدرضا قاسمی با اشاره به این که در شش ماه نخست سال ۹۲، حدود چهارده میلیون مسافر از این استان عبور کرده اند که فقط ۸۴۰ هزار نفر از آنان، جاذبه های تاریخی و طبیعی قزوین را دیده اند، به فروردین امروز می‌گوید: استان قزوین با دو هزار و ۵۰۰ اثر شناسایی شده و یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ثبت شده، ۱۱درصد از بناهای تاریخی کشور را دارا می باشد، اما با اینکه این استان جاذبه های تاریخی، طبیعی و رسوم فرهنگی بسیاری را در خود جای داده، به دلیل همین مشکلات، نتوانسته است از این امکانات بالقوه بهره اقتصادی لازم را ببرد.
وی با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر، ساخت هتل در قزوین در دستور کار قرار گرفته است، می افزاید: برای رفع تنگناهای موجود، ۲ هتل ۴ ستاره، ۳ هتل سه ستاره و ۲ هتل ۵ ستاره در دست ساخت است که در مرحله کلنگ زنی، پیشرفت ۷۰ درصدی و بهره برداری قرار دارند.
اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حالی است که شهردار قزوین نیز، نداشتن هتل مناسب را از ضعف‌های عمده این شهر برای جذب گردشگر می داند. مسعود نصرتی در عین حال به ظرفیت دیگری برای جذب گردشگر به استان اشاره می کند و به فروردین امروز می گوید: با وجود امامزاده حسین (ع)، بقعه متبرکه چهار انبیاء و سایر اماکن مذهبی شهر، می‌توان قزوین را به قطب گردشگری مذهبی تبدیل کرد. قزوین ویژگی‌های بسیاری دارد که می‌توان گردشگری مذهبی را در آن توسعه داد. برای تحول در شهر قزوین نیاز داریم که گردشگری در این شهر رونق یابد تا اقتصاد شهر متحول شود.
شهردار قزوین بر این باور است که با توجه به اینکه، قزوین به دلیل داشتن دو آبگرم، منطقه اوان، کامان و زرشک و بوستان ملی باراجین، در سه سفر دولت به استان؛ ۵ عنوان نمونه گردشگری را کسب کرده است که باید از این عناوین برای توسعه گردشگری در این شهر استفاده کرد.
نصرتی البته انگشت بر روی نکته مهم دیگری هم می گذارد و آن ناشناخته ماندن جاذبه های تاریخی و طبیعی استان نه فقط برای مردم جهان که برای ایرانیان در نقاط مختلف کشور است. وی معتقد است: با توجه به موقعیت جغرافیایی، تاریخی و طبیعی فراوان قزوین، تاکنون بهره‌برداری خوبی از این ظرفیت نشده و معرفی و تبلیغات مناسب تاکنون برای معرفی این ظرفیت ها به خوبی صورت نگرفته است.
یک کارشناس گردشگری نیز معرفی نشدن آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی و صنایع دستی استان را از موانع مهم توسعه گردشگری در استان می داند و می گوید: با این همه ظرفیت بالقوه در منطقه، ما حتی در بحث معرفی و  بهره برداری از دو آبگرم خرقان و یله گنبد هم موفق نبوده ایم، در حالی که چشمه های آبگرم استان، چیزی از آبگرم سرعین در استان اردبیل با جذب ۴۶۵ هزار مسافر و گردشگر و ۴۵میلیارد تومان درآمد در سال، کم ندارد.
علی محمدی معتقد است: چنانچه طرح جامع توسعه گردشگری استان با تکیه بر سرمایه گذاری های دولت و بخش خصوصی تدوین گردد، در سطح ملی و بین المللی جاذبه های گردشگری استان به خوبی معرفی شود، قطعا با فراهم شدن تجهیزات رفاهی و اقامتی و زیر ساخت های آن، شاهد جذب روز افزون گردشگر به استان و در نتیجه گردش اقتصادی ناشی از این صنعت خواهیم بود.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1392

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.