دانشجویان: تصمیمی ناگهانی و غیرمنطقی
شورای صنفی دانشجویان در بیانیهای که به امضای نمایندگان این تشکل رسیده، اعلام کرده است که این تصمیم بدون در نظر گرفتن مشکلات آموزشی و رفاهی دانشجویان اتخاذ شده و موجب سردرگمی و افزایش هزینههای آنان شده است. در این بیانیه آمده است:
«تعطیل کردن آموزش حضوری راهحل مناسبی برای مشکل کمبود انرژی نیست و اجرای ناگهانی این تصمیم، برنامهریزی تحصیلی دانشجویان را مختل کرده است. علاوه بر این، زیرساختهای آموزش مجازی دانشگاه همچنان دارای مشکلات اساسی بوده و توان ارائه خدمات آموزشی باکیفیت را ندارد.»
همچنین، شورای صنفی هشدار داده است که در صورت عدم لغو این تصمیم، دانشجویان به تحریم کلاسهای مجازی روی خواهند آورد و از تمام ظرفیتهای قانونی خود برای احقاق حقوقشان استفاده خواهند کرد.
پاسخ مدیریت دانشگاه: بحران انرژی و مشکلات بودجهای
در مقابل، مدیریت دانشگاه در اطلاعیهای رسمی، ضمن تشریح دلایل این تصمیم، از دانشجویان و اساتید خواسته است با درک شرایط کنونی، همکاری لازم را داشته باشند. در این اطلاعیه آمده است که به دلیل بحران انرژی در کشور و درخواست نهادهای دولتی برای صرفهجویی، دانشگاه مجبور شده است کلاسها را بهطور موقت بهصورت مجازی برگزار کند.
علاوه بر این، مسئولان دانشگاه به مشکلات مالی و کمبود بودجه اشاره کردهاند و تأکید کردهاند که هزینههای سنگین جاری، ازجمله تأمین تغذیه و پرداخت بدهیهای پیمانکاران، فشار زیادی بر مجموعه دانشگاه وارد کرده است. بااینحال، مدیریت دانشگاه تأکید کرده است که از چهارم اسفندماه، کلاسها به حالت حضوری باز خواهند گشت.
اساتید: تصمیمگیریهای شتابزده، آسیبزننده به آموزش
در این میان، انجمن صنفی اساتید دانشگاه نیز با صدور بیانیهای، نگرانی خود را نسبت به این تصمیم اعلام کرده و خواستار شفافسازی بیشتر از سوی مدیریت دانشگاه شده است. این انجمن تأکید کرده است که کیفیت آموزش حضوری بهمراتب بالاتر از آموزش مجازی است و تصمیمات شتابزده و بدون مشورت، میتواند به اعتبار علمی دانشگاه لطمه بزند.
اساتید در این بیانیه پرسیدهاند: «چرا دانشگاه بدون توصیه یا دستور نهادهای بالادستی، خودسرانه چنین تصمیمی را گرفته است؟ آیا واقعاً مشکلات پیشآمده تا این اندازه جدی بوده که چارهای جز تعطیلی کلاسهای حضوری نبوده است؟»
همچنین، این انجمن خواسته است که اگر دانشگاه بر اجرای آموزش مجازی اصرار دارد، دستکم اساتید بتوانند از پلتفرمهای دلخواه خود برای تدریس استفاده کنند و به استفاده از سامانههای مشخصشده از سوی دانشگاه محدود نشوند.
با توجه به ناترازی انرژی به نظر می رسد اگر صرفه جویی از سوی عموم مردم در کوتاه مدت صورت بگیرد بحران های مقطعی اینچنینی را کم تر شاهد خوهیم بود.