اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
ایستاده‌ام چو شمع، مترسان ز آتشم

دغدغه‌های کارآفرینان در سال کرونا

  • کد خبر : 7899
  • 15 مارس 2021 - 13:22
دغدغه‌های کارآفرینان در سال کرونا
قصه از این قرار است: خانم بنیادی، کارآفرینی است که موفق می‌شود بعد از یک بحران مالی بزرگ، کارگاه خیاطی‌اش را سر پا نگه دارد.

کار او در حال رونق گرفتن بوده که کرونا می‌آید و دوباره کارش تعطیل می‌شود. او ناامید نمی‌شود و سعی می‌کند فرزندانش را دلداری دهد و همین توکل به خدا باعث می‌شود دوباره دری به رویش باز شود. دهیار روستا به او می‌گوید بخشدار منطقه خواسته کسی را برای تهیه ماسک معرفی کنم. خانم بنیادی خوشحال می‌شود و به بخشداری می‌رود و از چند روز بعد به دوختن ماسک مشغول می‌شود و نه تنها خود که ۳۰نفر از زنان روستا را هم مشغول به کار می‌کند.
او می‌گوید: با اینکه کرونا کار قبلی‌ام را تعطیل کرد اما دوختن ماسک باعث شد علاوه بر خدمت رساندن به مردم، برکت زیادی برایم داشته باشد و از بدهی‌هایم نجات پیدا کنم. من می‌خواهم به همه زنان این پیام را برسانم که زن خیلی قوی است و خیال نکنند خودشان نمی‌توانند از گرفتاری‌هایشان رها شوند. ما در برابر مشکلات نباید خودمان را ببازیم و همیشه باید تلاش کنیم و به خدا توکل داشته باشیم و امیدمان را از دست ندهیم که همیشه خدا راهی را پیش پایمان قرار می‌دهد.
قصه خانم بنیادی ماجرای خیلی از کارآفرینان استان قزوین در سال کرونا بود.

فرصت ساختن از تهدیدها
کارآفرینی به معنای ایجاد فرصت، خلق ایده و خطرپذیری در ایجاد یک فرصت شغلی یا بنگاه اقتصادی است. کارآفرینان با اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تشکیل تیم‌های کاری و سرمایه‌گذاری فرصت‌های شغلی ایجاد و چرخه اقتصاد را می‌گرداند.
در سالی که گذشت با گسترش همه‌گیری کرونا، بقای کسب و کارهای کوچک در سراسر جهان در معرض تهدید قرار گرفت. قرنطینه‌ها، ماندن در خانه و فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت کارگاه های کارآفرینان را با دشواری زیادی مواجه کرد. در این میان کسب و کارهای کوچک در کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران آسیب‌پذیرتر بودند. در این شرایط یکی از نیازهای مبرم کارآفرینان، پرداختن به نیازهای عاطفی کارآفرینان است؛ چرا که وجود یک بحران ناگهانی مانند همه‌گیری کرونا سبب آشفتگی، سرخوردگی و شکست شود که می‌تواند کسب و کار آنها را به تعطیلی بکشاند.
در استان قزوین که صنعت و کارآفرینی اهمیت زیادی دارد و بسیاری از کارآفرینان در صنایع کوچک و بزرگ مشغول به فعالیت هستند، تعطیلی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا تاثیر منفی

بسیاری بر بدنه تولید کارگاه‌ها گذاشت؛ اما با وجود مشکلات عدیده بسیار در برخی زمینه‌ها شاهد رشد و شکوفایی بودیم؛ به عبارتی در این شرایط بحرانی برخی کارآفرینان توانستند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و با شناخت درست شرایط و نیازهای جدید بازار فرصت رشد اقتصادی را فراهم آورند.
ابوالفضل رستگار، کارآفرینی است که در دوره شیوع کرونا با توجه به نیاز بازار به تولید ماسک روی آورد که موفق نیز بود و اکنون از طریق گروه مشاوره و موسسه‌ای که دارد به کارآفرینان خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد و به تازگی نیز برای شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف کسب و کار، کارگاه انتقال تجارب برگزار کرده است.
او درباره تاثیر شیوع کرونا بر کسب و کار صنایع کوچک به «فروردین امروز» می‌گوید: همه‌گیری کرونا تاثیر بسیار بدی بر کار کارآفرینان گذاشت. برخی مجبور به تعطیلی شدند؛ اما برخی دیگر توانستند با ارائه طرح‌های جدید خود را نجات دهند، مثلا با فروش اینترنتی یا تغییر خط تولید به تولید ماسک و تجهیزات بهداشتی روی آوردند.
رستگار، درباره کمک‌های صندوق کارآفرینی امید می‌گوید: به نظر من این طرح آن‌طور که باید کارآمد نبود؛ چرا که کارشناسان آن دارای نگاه سنتی بودند و طرح‌های نو یا رد می‌شد و یا در اولویت‌های پایین قرار می‌گرفت.
او ادامه می‌دهد: در چنین شرایط بحرانی، کارآفرینان و صاحبان صنایع باید تلاش کنند از تهدید فرصت بسازند، خوب مطالعه و تحقیق کنند، نیاز اساسی بازار را بسنجند و خلاقیت داشته باشند تا بتوانند با موفقیت از بحران عبور کنند.
زهرا نوروزی، کارآفرین دیگری است که به همراه همسرش در شهرک صنعتی لیا کارگاه تولید قند دارد.
او به «فروردین امروز» می‌گوید: با شروع کرونا تقاضای بازار کم شد و طبعا تولید ما هم کاهش پیدا کرد. همچنین به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم در شرایط سختی قرار گرفتیم. از طرفی نوسانات قیمت مواد اولیه لازم نیز فشار زیادی به کار ما وارد کرد؛ اما با همه این‌ها تلاش‌مان را دوچندان کردیم تا کارگاه تعطیل نشود و یا در پرداخت حقوق کارگران تاخیر نداشته باشیم.

وام کرونا، یک راه
در کنار کارآفرینان بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارند که تلاش می‌کنند در امور مختلف در کنار کارآفرینان باشند و با اجرای طرح‌های مختلف یاری‌رسانشان باشند و در کوران اتفاقات و بحران‌ها آنها را تنها نگذارند.
سید جلیل حسینی، معاون امور تعاون اداره کار و رفاه اجتماعی در این خصوص به خبرنگار فروردین امروز گفت: بیماری کرونا در تمام جهان بر تمامی کسب و کارها تاثیر گذاشت که کارآفرینان نیز از این تاثیر مستثنی نبودند. برخی کارآفرینان با چالش‌های جدی مواجه شدند اما برخی نیز با راه‌حل‌های جدید مانند فروش اینترنتی توانستند سرپا بمانند.
حسینی به وام کرونا اشاره کرد و افزود: بسیاری از کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی امسال از وام آسیب‌دیدگان کرونا در استان بهره‌مند شدند.
فاطمه غفوری، رییس کانون زنان بازرگان استان قزوین در خصوص تعامل کانون با کارآفرینان به «فروردین امروز» می‌گوید: کانون زنان بازرگان تشکل بخش خصوصی بانوان فعال اقتصادی است که بخشی از فعالان و اعضای آن زنان کارآمدی هستند‌؛ البته باید تاکید کنم که به همه فعالان اقتصادی واژه کارآفرین را نمی‌توان اطلاق کرد و پارامترهای خاص خود را دارد.
او چنین توضیح می‌دهد: کارآفرینان دارای شرکت‌هایی هستند که فعالیت‌شان مبتنی بر ایده و خلاقیت و نوآوری است، ریسکی را می‌پذیرند، محصولی را تولید یا کسب و کاری جدید را ایجاد می‌کنند یا ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کنند که در استان‌مان کارآفرین کم نداریم.
غفوری، درباره وضعیت کسب و کار کارآفرینان در شرایط سخت سالی که گذشت می‌گوید: امسال کارآفرینان ما با دو مشکل عمده مواجه بودند. شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی و همه‌گیری بیماری کرونا که در مواجه با هردو مسئله دو رفتار مختلف و تاثیر مثبت و منفی را شاهد بودیم. درباره تحریم‌های اقتصادی کسب و کارهایی که وابسته به واردات از کشورهای خارجی بودند با مشکل تامین مواداولیه مواجه شدند؛ اما کسب و کارهایی که بر دانش فنی خود تکیه داشتند مانند شرکت‌های دانش بنیان، آنها از این فرصت استفاده کردند و تولیدات خود را رونق دادند.
به گفته رییس کانون زنان بازرگان استان، با همه‌گیری بیماری کرونا همه کارآفرینان به ناگهان با بحران بزرگی روبه‌رو شدند. در این میان کسب و کارهای مرتبط با خدمات و یا گردشگری کارشان سخت‌تر شد و آسیب بیشتری دیدند.
او با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی توانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند، می‌گوید: واحدهای تولیدی که برنامه‌ریزی و استراتژی تولید خود را متناسب با نیاز روز تغییر دادند، ماندگار شدند و به رونق رسیدند؛ برای مثال کارخانه تولید ماشین‌آلات داریم که با توجه به همه‌گیری کرونا در این یک سال ماشین‌آلات تولید ماسک را تولید کرد و یا شرکت‌های تولید موادشوینده و ضدعفونی کننده با افزایش تولید به سود چشم‌گیر رسیدند. هرچند این برنامه‌ریزی‌ها کوتاه‌مدت است اما از واردشدن ضرر و زیان به بدنه تولید جلوگیری می‌کند تا بحران به وجود آمده عبور کند.
هرچند با آمدن واکسن کرونا، امید به احیای دوباره واحدهای تولیدی قوت گرفته است؛ اما بیشتر از کرونا، کمرنگ بودن حمایت از واحدهای تولیدی، سیاست‌های ناهمگون خلق‌الساعه و مهمتر از همه تحریم‌ها که خود آسیب‌های بسیاری به همراه دارد، نمی‌گذارد آب خوش از گلوی کارآفرینان پایین برود.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=7899

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.