اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
رییس اتاق بازرگانی قزوین مطرح کرد؛

خداحافظی با اقتصاد گلخانه ای

  • کد خبر : 5924
  • 11 می 2019 - 8:54
خداحافظی با اقتصاد گلخانه ای
مهدی بخشنده که به تازگی بر کرسی ریاست پارلمان بخش خصوصی تکیه زده، معتقد است که نقش اتاق بازرگانی پررنگ تر شده‌است. با این همه او در شرایط این روزهای اقتصادی تاکید می‌کند که دیگر به مانند گذشته درآمد نفتی، هزینه‌های کشور را تامین نخواهد کرد؛ بنابراین باید به سمت تولید صادرات محور پیش رفت.
در شرایط امروز اقتصادی ایران نقش اتاق بازرگانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در دهه‌های گذشته سهم بخش خصوصی از اقتصاد ایران به کمتر از ٣٠درصد رسیده‌بود؛ اما باتوجه به تمهیدات دولت‌ها، واگذاری به بخش خصوصی رشد پیدا کرد، تا جایی که امروز بیش از ٤٠درصد از اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی است که طبیعتا نقش اتاق بازرگانی در این حوزه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.
البته شاهد هستیم که مدیران دولتی از نقش قانونی اتاق بازرگانی برای مشورت گرفتن در قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نهایت استفاده را می‌کنند. در استان قزوین نیز اتاق بازرگانی به سمتی می‌رود تا در آینده نزدیک، بتواند، محور تصمیم گیری‌های اقتصادی استان باشد.
عبدیان، نائب رئیس اتاق قزوین به تازگی گفته درخواست بخش خصوصی، تشکیل ستاد جنگ اقتصادی در حوزه صادرات است، این یعنی چه؟
امروز کشور ما نمی‌تواند در حوزه‌ی اقتصاد گلخانه‌ایی زندگی کند و مانند گذشته درآمد نفتی، هزینه‌های کشور را تامین نخواهد کرد؛ از همین رو اقتصاد ایران به سمت واقعی بودن پیش می‌رود که در این راستا به شدت به تولید و تولید صادرات محور احتیاج داریم.
 در این بین، یکی از راه‌های مهم صادرات، وجود منابع ارزی است و متاسفانه در این مقطع زمانی با محدودیت آن مواجه هستیم که نیازمند تمهیدات جدی و خاص در این شرایط هستیم.
به تازگی از رساندن اتاق بازرگانی به جایگاه بین‌المللی گفتید، این گفته با توجه به شرایط اقتصادی این روزهای ایران بیشتر به رویا نمی‌ماند؟
یکی از اهداف اتاق‌های بازرگانی، دعوت از سفرای کشورهای هدف بازارهای صادراتی است که ما در استان قزوین با دعوت از عالی‌ترین مقام آن کشوربه قزوین، ظرفیت و توانایی‌های صادراتی و تولیدی خود را به نمایش می‌گذاریم و این نه تنها رویا نیست؛ بلکه هدفی دست یافتنی است.
این گفته شما یعنی اتاق قزوین در گذشته فرصت‌ها را از دست داده‌است؟
درگذشته شاید الزامی برای رسیدن به این هدف وجود نداشته؛ چراکه برجام اتفاق افتاد و همه سرمست از میوه‌های برجام بودند، اما در شرایط امروز، اتاق بازرگانی مترصد این است تا تهدید موجود را به فرصت‌های طلایی برای اقتصاد و تولید قزوین تبدیل کند.
کارشناسان معتقدند ماموریت اصلی اتاق، دیده‌بانی فضای کسب‌وکار است، در حالی که آمارها  نشان می‌دهد رتبه  قزوین سال گذشته در حوزه کسب و کار جزو ۱۵ استان آخر کشور بوده، اتاق قزوین راهکاری در این باره دارد؟
در قانون ماموریت اتاق بازرگانی، مشورت دادن به قوای سه گانه است؛ اما احساس می‌شود که امروز اتاق باید بیشتر از ماموریت خود حرکت کند.
گفته می‌شود که  اتاق بازرگانی باید در جهت تحکیم نهادهای مهم اقتصادی مثل رقابت و مالکیت بکوشد، نه چانه‌زنی برای دریافت رانت و حمایت بیشتر؛ اما در بین افکار عمومی گمانه آخر پررنگ است، چه برنامه‌ای دارید تا این فرضیه از ذهن افکار عمومی پاک شود؟
کسانی که امروز در اتاق بازرگانی حضور دارند، فعالان اقتصادی واقعی هستند که در حوزه‌ی فعالیت خود بسیار موفق بوده‌اند و همه به صورت افتخاری در اتاق فعالیت می‌کنند. برای قضاوتی که بیشتر به صورت فرضیه است، نمی‌توان استنادی آورد. با اطمینان اعلام می‌کنم که رانتی در ‌اتاق بازرگانی وجود ندارد، جز خدمت.
چندی پیش استاندار از ضرورت حضور پررنگ تر اتاق بازرگانی در اقتصاد قزوین گفت و شما در گفت و گو با یک نشریه محلی از برنامه‌هایی برای رونق کسب و کار قزوین گفتید، دقیقا چه برنامه‌ای دارید؟
استان قزوین یکی از ٥ استان صنعتی کشور و در ردیف  استان‌هایی مانند مشهد، تبریز و اصفهان می‌تواند باشد. کارهای خوبی در استان صورت گرفته و در ادامه رویکرد اتاق بازرگانی باید استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان باشد. قسمت اعظم این ظرفیت‌ها در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی است که سعی کردیم در شورای گفت وگو، نمایندگان بخش خصوصی از توانمندترین افراد در حوزه‌های خود باشند.
 البته  باید به این نکته اشاره کنم که با وجود آنکه  قزوین ظرفیت مناسبی در حوزه گردشگری دارد؛ اما متاسفانه استان در حوزه گردشگری کار خاصی انجام نداده‌است و اتاق بازرگانی در این حوزه وارد شده و از سال آینده شاهد رشد صنعت گردشگری در استان خواهیم بود.
مطمئنا پیش از ارائه هر راهکاری، باید نواقص و مشکلات شناسایی شوند، آیا اتاق مهمترین مشکلات قزوین، سنگ بزرگ رونق اقتصادی را شناسایی کرده‌است؛ البته به غیر از مشکلات ساختاری در کشور.
پس از ٣٥سال فعالیت اقتصادی در استان، هیچ وقت این میزان هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی ندیده بودم، استان در طلایی‌ترین دوران هماهنگی خود به سر می‌برد.
قاچاق کالا، ارز سوبسیدی به بخش واسطه‌ایی و مصرفی ازعمده مشکلات بخش تولید است که واحدهای بزرگ را هم به چالش کشیده‌است، علاوه بر این موارد مشکلات ساختاری اعم از بهره بانکی بالا، قانون مالیات بر ارزش افزوده، واردات بی‌رویه نیز از دیگر مشکلات بخش پیش‌رو است که برای برطرف کردن آن نیاز به شرکت‌های تخصصی صادراتی است.
درحال حاضرمهمترین برنامه اتاق بازرگانی چیست؟
مهمترین برنامه به کارگیری تمامی علاقه‌مندان حوزه اقتصادی است که در حال حاضر با بسیج مهندسی، اتاق جوانان، خانه صنعت، کانون کارفرمایان، مجموعه‌ی بانوان کارآفرین، کانون زنان بازرگان همکاری را آغاز کردیم. ارتباط نزدیک با مجموعه‌ های دولتی، شناسایی مشکلات بخش اقتصادی و حل آن‌ها با توجه به قوانین از دیگر برنامه‌ها است.
زهرا عبدالهی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.