اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
پیگیری فروردین امروز، در مورد دلالان دلار؛

قزوین سلطان ندارد؟

  • کد خبر : 5832
  • 26 دسامبر 2018 - 10:45
قزوین سلطان ندارد؟
اواسط مرداد ماه بود که تب و تاب بازار ارز و بالا و پایین هایش گرمای  مردادی را استخوان سوزتر کرده بود. آن روزها، پایتخت شلوغ شده بود و به تبع، این شلوغی دامن شهرستا ن ها را گرفته بود. مردم در تکاپوی خرید دلار بودند، روز به روز نرخ دلار در حال افزایش قیمت بود و شایعه شده بود قیمت آن به مرز 50 هزار تومان هم می رسد.
بسیاری از مردم دندان طمع خود را تیز کرده بودند و بسیاری از سرمایه های زندگیشان را به دلار تبدیل کردند. درآن روزها، خیابان «فردوسی» قزوین راسته صرافی ها، بهترین مکان دست کم برای ارزیابی میدانی بود؛ اما در آن آشفته بازار ارز و دلار، خبری از صراف ها نبود و کرکره مغازه هایشان پایین بود. دلال های بازار ارز و دلار قزوین تا غریبه‌ای را می‌دیدند، قیمت‌های وسوسه انگیزی می دادند و آن جا بود که می‌شد فهمید که چرا صراف‌ها اعتصاب کردند. وضعیت به آن اندازه بغرنج شد که اختلال و التهاب در بازار ارز جرم محسوب شد و قوه قضاییه با متخلفان این امر برخورد کرد، تاآنجاکه سلطان سکه و ارز نیز در پایتخت، به دار آویخته شد. حالا با گذشت چند ماه سر گذشت «سلطان»‌ها در قزوین چه شد؟
فساد در بازار ارز قزوین؟
در حالی که شنیده‌ها حاکی از آن بود که برخی از اختلال گران و دلالان بازار سکه و ارز در قزوین، دستگیر و حکم اعدام آن ها نیز توسط مراجع قضایی ابلاغ شده برای بررسی صحت و سقم این ماجرا،فروردین امروز به سراغ محمد قاسمی دادستان استان قزوین رفت. او این خبر را تکذیب کرده و تأکید کرد که تاکنون با خاطیان این ماجرا برخورد قانونی صورت نگرفته است و شنیده ها در این باره شایعه ای بیش نیست.
البته به گفته دادستان کل کشور تنها ۴۵ دلال و اختلال گر، بازداشت شدند که از این بین، ۱۳ تن آن‌ها راهی زندان شدند.
اما یکی از فروشندگان ارز و دلار، در مورد برخورد دستگاه قضا با متخلفان نگاه دیگری دارد.
دست روی دست بسیار است
امیر مسعودی با اشاره به اینکه متخلف در حوزه خرید و فروش دلار بسیار زیاد است، در این باره به فروردین امروز می گوید: «دلال‌ها، آفت‌های بازار سکه و دلار هستند و متاسفانه پای هر کسی به این کار باز شده‌است، بی‌آنکه مراجع قضایی به صورت جدی با آن ها برخورد کند.»
او، در خصوص  امتناع صرافان از خرید و فروش در زمان تثبیت قیمت دلار می‌گوید: «از آن‌جایی که هیچ دستورالعملی برای فروش ارز خریداری شده نداشتیم، خرید و فروشی صورت نمی‌گرفت. اعتصاب صرافی ها در آن برهه از زمان فراگیر بود و تعطیلی تنها مختص به صرافی های استان نبود. در حال حاضر که قیمت دلار به نرخ ثابت رسیده است مجدد خرید و فروش ها جان گرفته است.»
دلال مجرم است؟
در این بین، محدثه درتاج،حقوقدان، درخصوص فعالیت دلالان ارزی در بازار و اخلال‌ در نظام اقتصادی به فروردین امروز می‌گوید: «مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر کسی که در امور ارزی، فاقد مجوز باشد و از طرفی در بازار اقدام به خرید و فروش ارز کند، مرتکب جرم شده است.»
 او ادامه می دهد: «انجام معاملات ارزی تنها در صورتی مجاز است که این فعالیت ها توسط بانک مرکزی یا صرافی‌های موجود در شهر انجام شود. هر فردی که در این معاملات دخالت کند، مرتکب جرم شده و با توجه به نوع دخالتی که می‌کند طبق قانون مجازات خواهد شد.»
مفسد فی الارض کیست؟
این حقوقدان در ادامه بیان می کند: «اگر میزان ارز معاملاتی که به‌صورت غیرمجاز انجام شده، بالای یک میلیون تومان باشد و از طرفی اگر این میزان ارز در هنگام ورود به کشور کشف شود، علاوه بر ضبط ارز مورد نظر، فرد خاطی به پرداخت ۲برابر ارز کشف شده محکوم خواهد شد، و اگر این میزان ارز هنگام خروج از کشور کشف شود علاوه بر ضبط و تحویل این مقدار ارز به بانک مرکزی، فرد متخلف باید به میزان ۴برابر ارز کشف‌ شده جریمه بپردازد.»
این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه تصریح
می کند: «برخی از دلالان نیز به‌ صورت سازمان ‌یافته اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند و قصد ایجاد اخلال در سازمان اقتصادی کشور را دارند که در این مورد مجازات‌های سنگین‌تری همچون حبس ابد و یا اعدام برای آن ها  صادر خواهد شد.»
او در مورد واژه «مفسد فی‌الارض» که این روزها بسار شنیده می‌شود، چنین می‌گوید: «افرادی که در بازار به‌ صورت غیرمجاز اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند و میزان ارز معاملاتی آن ها  پایین است، محکوم به زندانی های چند ساله می شوند ، اما اگر فرد یا گروهی به دلایل مختلف به دنبال ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور و به دنبال آن ضربه به مردم باشند، در صورت اثبات اقدام آن‌ها و با نظر قاضی حکم مفسد فی‌الارض برای آن‌ها صادر می شود.»
با این که مدت هاست که التهابات بازار ارز فروکش شده است و شاهد کاهش و ثبات نرخ دلار در کشور شده ایم، اما سایه و آثار اختلال در بازار هنوز در جامعه پیداست. به طوری که با کاهش دلار، قیمت کالاهای وارداتی همچنان در سیر صعودی به سر می برد و این نشان از دست های پشت پرده دلالان و اختلال گرانی دارد که به نظر می‌رسد از نظرها غایب‌اند.
فریبا قاسمی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.