اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
پل بسته‌اند که بگذرند از آبروی خود؛

تکدی گری در قزوین باندی نیست

  • کد خبر : 5834
  • 26 دسامبر 2018 - 10:49
تکدی گری در قزوین باندی نیست
رهگذران به هیچ نیازمندی کمک نخواهند کرد، مگر زمانی که باور کنند این دست درازی تنها به دلیل نیاز است و نه کاسبی و سوءاستفاده مالی. پیش از این مدیریت شهری در اخبار و گزارش هایی اعلام کرده بود، که تاکنون اطلاعاتی مبنی بر باندی بودن تکدی گری و وجود مافیا در این زمینه در قزوین، کسب نشده و اغلب افراد این قشر، نیازمندان هستند.
اما اخیراً معاونت خدمات شهری از شناسایی و دستگیری باندی خبر داده است که در این زمینه فعالیت می کنند.
تکدی گری در بیشتر شهرها معضلی است که می‌تواند در مباحث کلان مدیریت شهری و امنیتی معضلات بیشماری را به همراه داشته باشد. داستان تکدی گری در قزوین نیز شبیه به همه گونه های متداول در شهرهای دیگر است. متکدیانی که بر سر چهارراه ها و میادین و معابر پر تردد شهر بساط تکدی گری خود را پهن می کنند و گاهی درآمدهای خوبی هم از این راه به دست می آورند؛ اما انتشار خبر دستگیری یک باند تکدی گری در قزوین بسیاری را به فکر واداشت که این جریان تا چه اندازه می تواند وجهه شهر و حتی امنیت آن را دستخوش اختلال کند.
فعالیت خانوادگی متکدیان
مرتضی رحمانی، مدیر مرکز توسعه خدمات اجتماعی شهرداری با اشاره به خبر دستگیری باند تکدی گری در قزوین به فروردین امروز می‌گوید: «باندی با مفاهیم مافیایی و اندازه‌هایی بزرگ در کار نبود و صرفاً یک تیم تکدی گری خانوادگی در روزهای گذشته دستگیر شدند که به دلیل تعداد زیاد آن‌ها عنوان باند اطلاق شده‌است.»
 او می افزاید: «از آن جایی که مسئله توجه به فرهنگ در قزوین از اهمیت به سزایی برخوردار است، بنابراین تکدی گری به صورت جدی پیگیری می شود و علاوه بر کنترل های شبانه روزی گشت های اجتماعی، شهروندان نیز می توانند با تماس با شماره تماس ۱۳۷ افرادی که به هر دلیلی دست به این اقدام می زنند، شناسایی کرده و معرفی کنند.»
تکدی گری از روی فقر
رحمانی، در خصوص وضعیت تکدی گری ادامه می دهد: «این که بخواهیم آمار دقیق از متکدیان فقیر شهر اعلام کنیم، در حال حاضر ممکن نیست و البته باید اشاره کنم بیشتر متکدیان در قزوین، از سر فقر و دلایلی از این دست، پا به این نوع کسب درآمد می‌گذارند و هیچ باند بزرگ و سازمان یافته ای مسئول این متکدیان نیست.»
این مسئول بیان می کند: «در بحث تکدی گری در شهرهایی همچون تبریز که موردی به عنوان شهر بدون گدا دیده می شود، این فرهنگ سازی در میان مردم صورت گرفته که چگونه با این اشخاص برخورد کنند، تا از اقدام به تکدی گری سرباز زنند و وارد جریان مشاغلی که از پس آن بر می آیند شوند. در قزوین نیز می بایست این اقدامات صورت گیرد تا شاهد کمترین میزان تکدی گری در شهر مذهبی و فرهنگی قزوین باشیم.»
 به گفته رحمانی «در قزوین به دلیل شرایط ویژه قرار گیری در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و موقعیت صنعتی آن، متکدیان بسیاری از شهرهای دیگر نیز به چشم می خورند که مدیریت آن نیاز به توجه و رسیدگی همه جانبه دارد.»
مداخله بهزیستی برای کمک به جامعه هدف اما به گفته کارشناس سازمان بهزیستی، این دستگاه پس از ورود شهرداری و سازمان‌های قضایی در صورتی که فرد متکدی در جامعه هدف این سازمان قرار داشته‌باشد، وارد عمل شده و نسبت به پوشش و بررسی مشکلات او، اقدامات لازم را انجام می دهد.
میرزایی به فروردین امروز می‌گوید: «جامعه هدف این سازمان زنان و دختران آسیب دیده، سالمندان، معلولان و اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که در صورت قرار گرفتن در گروه های تکدی گری و شناسایی از سوی سازمان هایی همچون شهرداری و ارجاع به بهزیستی جریان مداخله آغاز می شود.»
بستری برای بزهکاری
اما از سوی دیگر فاطمه رمضانی، کارشناس روانشناسی، درباره تکدی‌گری و آسیب های آن در اجتماع، به فروردین امروز می گوید: «تکدی گری را باید آبستن آسیب‌های اجتماعی متعددی قلمداد کرد. بیشتر بررسی های انجام شده، از رابطه بین گدایی و اعتیاد، بزهکاری، خودکشی، می خوارگی، روابط جنسی (فساد و فحشا)، لاابالی‌گری، سرقت، و… حکایت می‌کند.»
او می‌افزاید: «علت‌های دیگری مانند فقر مادی و ناکامی اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، رخوت و سستی، مهاجرت، معلولیت، بی مهری و غیره ممکن است موجب شود که جوان یا سالمندی به گدایی روی آورد. گاهی حتی کمبود درآمد در بعضی از مشاغل و بالا بودن هزینه زندگی نیز ممکن است چنین عارضه ای را پدید آورد و به دنبال آن شخص به گروه های بزهکار بپیوندد و به انواع انحرافات اجتماعی روی آورد.»
این روانشناس بیان می کند: «با این حال تکدی گری، به تنهایی، عامل انحرافات آن ها نیست، بلکه بسیاری از علل دیگر در پدید آمدن این وضع دخالت دارند.»
40 سالگی؛ محدوده سنی متکدیان
رمضانی ادامه می دهد: «بررسی آماری پدیده تکدی گری طبق آمارهای پراکنده سازمان های ذیربط و مراجع ذیصلاح نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق گدایان در سنین بین ۳۱ تا ۴۰ سالگی قرار دارند. برای نمونه از بین ۲۴۴ گدایی که مورد پرسش قرار گرفته اند ۶۲ نفرشان بین سنین ۳۱ تا ۴۰ سالگی قرار داشته اند. همچنین از بین ۱۳۰ نفر متکدی دستگیر شده، ۲۵ نفر آنها نیز ۷ سال، ۱۶درصد آن‌ها بین ۳۰ – 20 سال، ۴۶ درصد بالای ۶۰ سال و بقیه بین گروه سنی ۶۰ – ۲۰ در نوسان بوده‌اند.»
تکدی گری به عنوان یک معضل اجتماعی
زمینه های جرم و بزه را فراهم می کند و برای جلوگیری از بروز چنین معضلاتی لازم است وضعیت متکدیان را ساماندهی کرده، تا فرهنگ و ویژگی های اجتماعی شهری چون قزوین آسیب نبیند و مردم امکان تردد بدون دردسرهای مزاحمت متکدیان را داشته باشند.
عاطفه جهانبخش
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.