اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5
پای گرانی به بازار تجهیزات پزشکی باز شد؛

بازی با جان

  • کد خبر : 5688
  • 23 آگوست 2018 - 6:36
بازی با جان
خبرگویا و دلهره آور بود: «بزرگترین انبار احتکار تجهیزات پزشکی به ارزش 100میلیارد ریال توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در سپاه صاحب‌الامر (عج) استان، در شهرستان البرز شناسایی و کشف شد.»
 به گفته یکی از مسؤلان سپاه تجهیزات احتکار شده شامل اقلامی از جمله صداگیر گوش، جالنزی، تیغ جراحی، تیغه اره، پنس جراحی، قیچی جراحی، نخ جراحی، آتل ارتوپدی، دستکش معاینه و جراحی، سرنگ، پنبه بهداشتی، پنبه الکلی، شکم‌بند بارداری، محلول ضدعفونی، توالت‌فرنگی بیمارستانی، لوازم کشی و آتل و غیره بوده است.
ناقوس گرانی در بازار تجهیزات پزشکی
این خبر و جزئیات مندرج در آن نگرانی های زیادی را در استان ایجاد کرد و زنگ خطر را برای این روزهای بازار پر التهاب به صدا درآورد. احتکار این بار، نه در خصوص کالاهای لوکس و گران قیمت، بلکه در مورد ضروری ترین اقلام بهداشتی و بیمارستانی صورت گرفته است که با جان مردم سر و کار دارد. احتکار اقلام دارویی اعم از باند پزشکی یا یک نوع از دارو برای بیماران خاص، تفاوت چندانی در اصل ماجرا ندارد؛ چراکه به هرحال ناقوس گرانی و نایابی را در بازار محصولات بهداشتی و درمانی به صدا در می آورد و این صدا بیش از هر کس، گوش بیماری را می آزارد که در انتظار یک قلم دارو و یا تجیهزات پزشکی است؛ اما در بازار پیدا نمی شود. این در حالی است که بسیاری از مصرف کنندگان اقلام و تجهیزات پزشکی طی روزهای اخیر از نوسانات بازار، کمیابی برخی اقلام و اختلاف فاحش قیمت ها، گلایه کرده اند.
هرچند به گفته مسئولان در امر تجهیزات پزشکی بیمارستانی و دستگاه های مورد نیاز مشکلی پیش روی استان نیست و متناسب با نیازها امکان پاسخگویی وجود دارد اما گفته ها و شنیده ها از عرضه کنندگان و مشتریان این بازار داستان دیگری را روایت می کند. روایتی که می گوید باید در روزهایی که قیمت ارز از مرز ۱۰ هزار تومان
می گذرد و بازار سیاه داغ و داغ تر می شود، نیازهای بیمارانی که سلامتشان در گرو تهیه اقلام پزشکی است، تأمین شود.
نیاز دائمی به تجهیزات بروز
مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی از نیاز استان به تجیهزات جدید به صورت پیوسته یاد کرده و به فروردین امروز می‌گوید: از آن جایی که تجهیزات پزشکی در دنیای پر شتاب امروز در حال توسعه و بروز رسانی هستند، به همین دلیل است که همواره ما به تجهیزات به روز و جدید نیازمندیم.
رضا ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در تامین نیازهای مراجعین به مراکز درمانی دولتی مشکلی وجود دارد یا نه، توضیح می دهد: از لحاظ تأمین تجهیزات استاندارد و مورد نیاز در مراکز درمانی مشکلی وجود ندارد و دلیل اصلی مشکلاتی که به نظر مردم وجود دارد این است که تفاوت نرخ خدمات ارائه شده در مراکز دولتی و خصوصی بالا است. به همین دلیل تعداد مراجعات شهروندان به مراکز دولتی افزایش یافته و موجب بروز برخی مشکلات شده است.
او ادامه می دهد: در بعضی اقلام شاهد افزایش قیمت بوده ایم که با توجه به همین تغییرات، اعتبار مورد نیاز تامین شده و اقلام مورد نیاز خریداری می شود. این اقلام با توجه به قیمت های روز اعتبارات تامین می شود و خوشبختانه مشکل عمده ای در تهیه تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی وجود ندارد.
فعلاً تحریم تجهیزات پزشکی نداریم
ربیعی با اشاره به این که تحریم هایی با عنوان تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی در آخرین مرحله تحریم ها خواهیم داشت، می گوید: هنوز تحریمی در این خصوص به ایران تحمیل نشده است. خوشبختانه از لحاظ تحریم اقلام پزشکی در مرحله ای نیستیم که نگرانی داشته باشیم و تجهیزات مورد نیاز در مراکز درمانی یا وجود دارد و یا تأمین خواهد شد.
 این گفته ها در حالی مطرح می شود که روی دیگر ماجرا گویای معضلاتی دراین زمینه است و به نظر می رسد باید نگاهی جدی تر و عمیق تر به موضوع بیاندازیم. با مراجعه به چند فروشگاه تجهیزات پزشکی در شهر متوجه شدیم که بعضی اقلام یا در دسترس نیستند و یا قیمت هایی غیر واقعی و بسیار بالا برای عرضه دارند. از سوی دیگر تجهیزاتی نظیر فشار سنج، پد پزشکی و امثال آن در رسته لوازم آرایشی و بهداشتی قرار می گیرد. اتحادیه آرایشی و بهداشتی فروشان در این خصوص وضعیت بازار را رصد می کند.
نایابی برخی تجهیزات پزشکی در بازار
مدیر اجرایی این اتحادیه با اشاره به معضلاتی که در تأمین تجهیزات پزشکی در حال حاضر با آن رو به رو هستند، به فروردین امروز توضیح می دهد: متاسفانه افزایش بیش از حد نرخ ارز موجب شده تا تجهیزات پزشکی مصرفی شهروندان نظیر دستگاه تست قند خون نه تنها از سوی شرکت های تأمین کننده با افزایش قیمت همراه باشد، بلکه در حال حاضر عرضه هم نمی شود.
ادریس دهقان نژاد می گوید: بارها به معاونت غذا و دارو درخواست داده ایم تا شرکت های تأمین کننده را تغییر داده تا بتوانیم اقلام مورد نیاز داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی را تأمین کنیم اما متاسفانه هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
احتکاری در کار نبود!
او در خصوص خبر کشف انبار احتکار اقلام تجهیزات پزشکی در استان نیز بیان می کند: این انبار، به دلیل شناسنامه دار نبودن و ثبت نشدن در سامانه انبار های شرکت های توزیع کننده تجهیزات پزشکی به عنوان انبار احتکار شناسایی شد در حالی که متعلق به یکی از شرکت های توزیع کننده تجهیزات پزشکی مورد نیاز
داروخانه های استان بوده است. این اشتباه موجب بروز این مشکل شد تا اجناس انبار شده، به عنوان احتکار معرفی شوند.
دهقان نژاد با اشاره به ضرورت رفع نیاز های کنونی بازار می افزاید: در حال حاضر نیازهای شهروندان در اولویت قرار دارد و ما باید بتوانیم نیازهای آن ها را برطرف کنیم. درحالی‌که به دلیل همین نابسامانی های بازار و همراهی نکردن برخی مسئولان مردم دچار سرگردانی شده‌اند و اقلام مورد نیاز خود را نمی توانند تهیه کنند.
جریان کاهش عرضه و بالا رفتن تقاضا در بازار اکنون نمود بیشتری دارد و مردم تصور می کنند که مسئولان نمی توانند بر بازار کنترل داشته باشند. کمبود تجهیزات پزشکی، اعم از اقلام مورد نیاز بیمارستان ها و کالاهای مصرفی قابل عرضه در فروشگاه های تجهیزات پزشکی، سلامت مردم را نشانه گرفته و لازم است با نگاهی واقع بینانه موانع پیش روی تأمین آن ها را برداشت.
عاطفه جهانبخش
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5688

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.