اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
آرزوهای دست یافتنی

سد راه اشتغال معلولان برداشته می شود؟

  • کد خبر : 5619
  • 02 آگوست 2018 - 5:35
سد راه اشتغال معلولان برداشته می  شود؟
نوشته  هایش را درنشریات مختلف خوانده بودم، داستان  های کوتاهش هم در صفحات مجازی دست به دست می  شد. هنگامی که راجع به زندگی نامه آقای نویسنده مطالبی خواندم  باورش سخت بود که باید این انسان موفق را روی ویلچر متصور شوم.به دفترش در کانون رفتم تا با او گفت و گو کنم.
اطراف میزش پر از کتاب  های مختلف از نویسندگان بزرگ دنیا بود وعکس  هایی از بزرگان که به دیوارنصب شده بودند. در همه صحبت  ها و نوشته  هایش یک کلمه پررنگ تر بود: «تغییر» و مدام تکرار می  کرد که لازمه تغییر، داشتن شجاعت و اتحاد است. از کسانی شبیه به خودش می  گفت که به دلایل مختلف  از کارکردن محروم هستند و با مشکلات اقتصادی و آسیب  های اجتماعی عدیده  ای دست و پنجه نرم می  کنند. کسانی که با وجود شرکت در آزمون  های استخدامی و قبولی در آن به علت داشتن معلولیت جسمی در مصاحبه پذیرفته نمی  شوند. درحالی  که علی رغم داشتن معلولیت از عهده بسیاری از کارها برآمده و توانایی و مهارت خاص خود را در مشاغل و جایگاه  های مختلف دارا هستند.
۱۲ درصد معلولان قزوینی شاغلند
علیرضا وارثی، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در نشست خبری اخیرخود با اشاره به این که شاخص قزوین در حوزه معلولیت ۴٫۲۶ درصد و تقریبا معادل ۸ هزار نفر است، گفته‌است: «اکنون یک هشتم این افراد در دستگاه  های مختلف دولتی و خصوصی  استان مشغول و هم کانون دارای شغل و درآمد مستقل هستند که آمار چشمگیری است و از این نظراستان قزوین را می  توان پایتخت اشتغال معلولان دانست.» 
او در تبیین قانون جدید حمایت از حقوق معلولان در بحث حمایت-های اداری و استخدامی  نیز گفته‌است: « 25 درصد ساعات کاری در هفته برای کارمندان مرد دارای همسر معلول و یا فرزند معلول فاقد مادر با حفظ حقوق و مزایا کسر خواهد شد. همچنین ساعت کاری معلولان شدید ده ساعت در هفته کاهش می  یابد. همچنین  طبق ماده ۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی موظف به پرداخت حق بیمه ی کارفرمایانی است که در مراکز کسب و کار خود افراد دارای معلولیت را استخدام می  کنند که مسلماً اجرای این قانون برای تشویق کارفرمایان به استخدام نیروهای کم توان در کنار نیروهای تندرست کمک بسیاری خواهد کرد.»
گامی در مسیر بهبود زندگی معلولان
سال گذشته قانونی جامع با هدف حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که برای رسیدن به این مهم یک دهه تلاش لازم بود. چراکه به گفته محمدرضا هادی پور، مدیرعامل کانون معلولین توانا این لایحه درحقیقت در مجلس هفتم و در سال ۱۳۸۳ مطرح شده بود که نمایندگان درآن طی ۱۶ بند امتیازاتی را برای معلولین در نظر گرفته بودند اما اجرای آن منوط به داشتن بودجه و تخصیص اعتبار بود و به علت کسری بودجه و مشکلات اقتصادی اجرای این قانون تا سال  ها به تعویق افتاد.
او به فروردین امروز می‌گوید: «پس از آن کانون معلولین توانا و سازمان  های مردم نهاد مشابه کانون در سراسر کشور با تلاش  ها و پیگیری  های بسیار برای ایجاد تغییراتی در این لایحه اقدام کرده و درزمستان سال ۱۳۹۳ اولین مجمع را با هدف تلاش در راستای تصویب قانون جامع و اجرای آن برگزار کردند که با تغییرات بسیار و اصلاح نواقص، این قانون با ۳۵ ماده در اواخر سال  1396 به تایید شورای نگهبان رسید و در اردیبهشت ماه سال ۹۷به وزراتخانه‌ها ابلاغ شد.»
هادی پور، در خصوص مبحث اشتغال در این قانون توضیح می  دهد: «بخشی از این قانون مربوط به مشاغل معلولین بود و بنا بر آن  3 درصد از پست  های سازمانی، نهادهای عمومی و دستگاه  های اداری از این پس به افراد تحت پوشش بهزیستی اختصاص می  یابد.»
مدیرعامل کانون معلولین توانا با اشاره به این  که تعداد محدودی از معلولان در ادارات دولتی در سطح استان مشغول به کار هستند، بیان می  کند: «اداره کل راه و شهرسازی، بیمارستان شهید رجایی، شرکت آب و فاضلاب و.. از جمله دستگاه  هایی هستند که برای استفاده از ظرفیت معلولان پیش قدم شده‌اند. با این وجود هنوزهم ظرفیت گسترده  ای در بخش  های خصوصی و دولتی برای اشتغال معلولین و اجرای قانون وجود دارد. برتری استان قزوین نسبت به سایر استان-ها در حمایت از اشتغال مستقل افراد معلول، وجود ظرفیتی مانند کانون معلولین توانا است که با هدف انجام فعالیت  های فرهنگی، توانمند سازی افراد کم توان جسمی و با دغدغه  تصحیح نگاه جامعه نسبت به افراد معلول و در نظر گرفتن توانایی  های آن  ها و به کارگیری این افراد فعالیت می  کند.»
او با توضیح این  که تمام اعضای هیئت مدیره و ۹۵ درصد از کارکنان کانون از بین معلولان هستند، می  گوید: «1000 نفر از معلولین در استان توانسته مشغول به کار شوند و کانون معلولین  توانا در حال حاضر پیمانکار تامین نیروی انسانی در کارخانه فیروز است  و این نیروها را از افراد معلول و در صورت عدم توانایی، از خانواده معلولین  تامین می  کند. با همکاری بهزیستی استان و تامین حق بیمه، حدود ۷۵۰ نفر از افراد معلول درکارخانه فیروز مشغول به کار هستند. کانون معلولین استان همچنین با مجتمع کارخانه  ای شامل سه شرکت در شهر صنعتی لیا همکاری کرده و از این محل نیز ۲۵۰ نفراز افراد معلول دارای درآمد مستقل هستند.»
هادی پور اضافه می  کند: «اجرای هرچه دقیق تر این قانون کمک می  کند تا به جای کمک  های مالی و پرداخت مستمری به معلولان و مددجویان، زمینه  اشتغال پایدار آن  ها فراهم شده و با به کارگیری توانایی این افراد در حوزه  های مختلف از بروز و پیشرفت افسردگی و آسیب  های اجتماعی در بین معلولین جلوگیری کرد.»
به نظر می‌رسد در کنار تامین بودجه باید نگاه جامعه هم به  اشتغال معلولان تغییر کند؛ نگاهی که باید نهادهای مدنی با همراهی دولت آن را متحول کنند.
مهسا رمضانی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5619

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.