اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
«فروردین امروز» درپی هشدارهای رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی می‌کند؛

کلاف«مهرگـان»

  • کد خبر : 5197
  • 22 نوامبر 2017 - 10:25
کلاف«مهرگـان»
یک پژوهشگر مسائل اجتماعی می‌گوید: وضعیت شهرک مهرگان مصداق واقعی حاشیه‌نشینی است و هرگونه اقدامی بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در این شهرک، موثر و مفید نخواهد بود.

مجتمع‌های مسکونی مهر(مهرگان) در ۱۸ کیلومتری قزوین و در مجاورت آزاد راه قزوین- کرج با دارا بودن نزدیک به ۲۸ هزار واحد مسکونی و ظرفیت ۱۲۰ هزار نفری، اکنون وبال گردن مسئولان شده‌است.
 این شهرک بدون داشتن زیرساخت‌های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و آموزشی، رفاه دهها هزارنفراز شهروندان را مختل کرده و هربار برای تحقق کمترین امکانات  باید از بین هزارتوی پرپیچ و خم عبور کنند.
 مشکلات این شهرک آنچنان است که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در سفر به استان قزوین از زوایای پنهان آن پرده‌برداری کرده و اعلام کرده‌است: «مهرگان به یک تهدیدحاشیه نشینی درقزوین تبدیل شده‌است.»
رفت وآمد ازساعت ۲۱ به بعد غیرممکن
«سیدنصرالله قوامی»یکی از ساکنان مهرگان معضلات متعددی را از شهرک مهرگان بیان می‌کند.
 او در گفت‌و‌گو با «فروردین امروز» می‌گوید: مشکلات مهرگان یکی دوتا نیست و در تمام حوزه‌های اقتصادی، حمل و نقل، اجتماعی و فرهنگی با مشکلات فراوانی روبرو هستیم. اگر ساعت ۲۱ به بعد از مهرگان به قزوین یا بالعکس رفت‌وآمد کنید؛چون هیچ خودرویی یافت نمی‌شود و آژانس‌های بی‌سیم و تلفنی به اندازه نیاز وجود ندارند.
قوامی ادامه می‌دهد: روزانه هر نفر برای مراجعه به شهر باید نزدیک به ۶ هزارتومان هزینه کند که ماهیانه ۱۸۰ هزارتومان می‌شود.
کمبود سرانه آموزشی
«لیلا دودانگه»  هم از ساکنان مهرگان به فروردین امروز می‌گوید: متاسفانه مسئولان محمدیه و قزوین هیچ برنامه‌ای برای آموزش دانش‌آموزان ندارند و هرساله برای ثبت نام فرزندان در مدارس با کمبود ظرفیت و مشکلات فراوان مواجه هستیم.
حاشیه نشینان ناهمگون
«کریم تفضلی»مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی در مورد وضعیت مهرگان در گفت‌وگو با فروردین امروز می‌گوید: شهرک مهرگان قزوین به دلیل فقدان بسترهای لازم و ناهمگونی فرهنگی، مصداق عینی حاشینه نشینی است. درحالی که این شهرک از ابتدا با هدف توسعه ایجاد شده‌بود؛ اما حالا به کلاف درهم پیچیده‌ای تبدیل شده که مسئولان از حل این معما عاجزند.
این پژوهشگر اجتماعی به ناهمگونی فرهنگی این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: در یک برهه زمانی، تعداد زیادی از منازل مسکونی مهرگان خالی از سکنه بود و همین موضوع باعث شد تا با پایین آمدن قیمت، عده‌ای به سمت این مناطق هجوم بیاورند و الان شاهد هستیم که در برخی موارد ناهمگونی فرهنگی و اجتماعی به چشم می‌خورد.
به گفته او، وقتی ناهمگونی وجود داشته باشد، کنترل اجتماعی افراد و به نوعی نظارت متقابل کاهش می‌یابد؛ هرچند اگر افرادی همگون با طبقات اقتصادی مختلف وجود داشته‌باشند، با کنترل فرهنگی و اجتماعی تا حدودی می‌توان آن را جبران کرد؛ چون ساکنان آشنایی قبلی با یکدیگر دارند و در خیلی موارد به یاری یکدیگر می‌شتابند؛ اما در حاشیه‌نشینی مهرگان، افراد ساکن از هیچ گونه سنخیت فرهنگی و اجتماعی برخوردار نیستند.
تفضلی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با حضور بیشتر نیروی انتظامی در شهرک مهرگان، امنیت را تامین کرد، می‌گوید: پلیس تنها می‌تواند به حقوق عمومی و جرائم مشهود رسیدگی کند؛ درحالی که بسیاری از جرائم درون آپارتمان‌ها و منازل مسکونی شکل می‌گیرد و پلیس هرگز به تمام این اماکن دسترسی ندارد.
به گفته او، شاید پلیس بتواند با یک سارق برخورد کند؛ اما در جرائم پنهان که معمولا با هنجارهای فرهنگی و اجتماعی وابسته است، پلیس نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
تفضلی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی بدون زیرساخت‌های لازم، هیچ گاه موثر نخواهد بود، می‌گوید: کارگروه‌های آموزشی رایگان درحوزه زنان وخانواده برای جبران خلاء‌های فرهنگی و اجتماعی مفید است که بهترین متولی آن، سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی است.
این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان راه حلی برای سخنان «عزیزی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر پاتوق خودروهای ۲۰۰ میلیونی در مهرگان پیدا کرد، بیان می‌کند: مفاسد اجتماعی، نیازمند تعریف «الگوی رفتار جنسی» است که ازدواج است؛ اما به دلیل برخی مشکلات اقتصادی  با افزایش سن ازدواج و افزایش افراد مجرد مواجه شده‌ایم. بنابراین این الگو دستخوش تغییراتی شده‌ که تنها راهکار موجود، احیای الگوی رفتار جنسی و اصلاح آن است.
 این مدرس دانشگاه معتقد است: شاید ۱۰ سال پیش اگر مردم با موضوعاتی از قبیل مسائل سوء‌اخلاقی برخورد می‌کردند به سرعت واکنش نشان می‌دادند؛ اما الان تابوی خیلی از مسائل از بین رفته و مردم حوصله برخورد با چنین پدیده‌هایی را ندارند به خصوص در مهرگان که با تراکم منازل مسکونی روبرو هستیم، خیلی از افراد درنهایت مجبور می‌شوند این اماکن را ترک کنند و دوباره به قزوین بازگردند.
به گفته این پژوهشگر اجتماعی، اگر زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی ایجاد کنیم، در آینده بسیاری از مشکلات شهرک مهرگان برطرف می‌شود.
ثبت یک هزارتماس ۱۱۰  در طول ۸ ماه
 در این بین،«سرهنگ حمیدمحبعلی»معاون عملیات فرمانده‌  انتظامی استان قزوین به فروردین امروزمی‌گوید: شهرک مهرگان جزومناطقی است که به علت فقدان زیرساخت‌های مناسب امنیتی، باجرائم گوناگونی روبرواست و از ابتدای سال تاکنون نزدیک به یک هزارتماس ۱۱۰ ازشهرک مهرگان به ثبت رسیده‌است.
او در توضیح بیشتر می‌آورد: اگربخواهیم جرائم شهرک مهرگان را اولویت بندی کنیم، اولین موضوع نزاع و درگیری است و سپس به ترتیب جرائم علیه اموال (اختلاف حساب)، تصادفات،امنیت اخلاقی وسرقت قراردارد.
آسیب‌های اجتماعی بسیار در مهرگان
 اما«مریم بیدخام»مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری به فروردین امروز می‌گوید: شهرک مهرگان دارای آسیب‌های متعددی است و این شهرک اگر هم غلط ساخته شده‌؛ اما اکنون باید برای حل آن چاره‌ای اندیشید. او ادامه می‌دهد: در همین رابطه گزارشی مبسوطی به «رستم وندی» معاون وزیر کشور و کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال کردیم تا پس از تصویب طرح و لایحه بتوانیم اقدامات اجتماعی و اقتصادی به ساکنان ارائه کنیم.
بیدخام،اولویت استان برای شهرک مهرگان، افزایش «مهارت‌های زندگی» و «ایجاد کارآفرینی»عنوان می‌کند و می‌گوید: به همین اساس تنها به ارسال گزارش‌های تهران بسنده نکردیم و با کمک بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه مداخله طلاق در شهرک مهرگان فعالیت می‌کنیم .
مدیرکل اجتماعی تاکید می‌کند: استان قزوین در نظر دارد کلیه طرح‌های اجتماعی و اقتصادی را با اولویت شهرک مهرگان انجام دهد و به صراحت عنوان می‌کنم که از کلیه اقدامات برای حل مشکلات شهرک مهرگان استفاده می‌کنیم.
به نظر می‌رسد هشدارهای رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، مسئولان را نسبت به مهرگان حساس کرده‌است؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید این کلاف درهم پیچیده چه می‌شود.
میثم مالمیر
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5197

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.