اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7
نگاهی به مهم ترین اتفاقات حضور زنان که رقم خورد؛

نوید ‌بخش روزهای خوب

  • کد خبر : 3841
  • 21 مارس 2016 - 18:12
نوید ‌بخش  روزهای خوب
گرچه اوایل سال، مانند دو سال گذشته در حوزه زنان خبری نبود، اما در 6 ماه آخرسال ترافیک خبر بود، خبرهایی که از هیچ‌کدام از آن نمی‌شود به سادگی گذشت؛ این یک روایت کامل نیست بلکه نگاهی گذراست به مهمترین عناوین خبرهای مهم سال در حوزه زنان.

گام اول: سرآغاز تحول
به‌زعم همه تحلیل‌گران سیاسی تغییر استاندار قزوین مهمترین اتفاق سال بود. بالاخره بعد از دو سال، فریدون همتی، یک اصولگرای معتدل غیربومی، در میان جمع مشتاق حامیان دولت و منتقدان مرتضی روزبه، استاندار قزوین شد و این معارفه ی دیرهنگام سرآغاز تحولات بعدی استان قرار گرفت. سیر ابلاغ‌های پی‌در‌پی همتی نشان داد که در دو سال گذشته قزوین کمترین بهره را از سیاست‌های دولت تدبیر و امید داشته است.
 
گام دوم: حرف‌های امیدوارکننده
استاندار جدید قزوین در اولین گام با فعالان اجتماعی و سیاسی زنان دیداری صمیانه داشت؛ دیداری که برخلاف دیدار با استاندار قبلی نشان از امید و تحول می‌داد. نگاه استاندار جدید نه نگاه واپس‌گرایانه به حوزه زنان، بلکه تحول‌خواه و مشارکت‌جویانه بود.
همتی در این دیدار به صراحت بیان کرد علاقه‌مند است در جاهایی که مقدور است از حضور زنان در حوزهی مدیریتی استفاده کند و این آمادگی را دارد تا از این جمع و سایر گروه‌های زنان به‌عنوان اتاق فکر استفاده کند و برنامه‌ها، پیشنهادات و طرح‌های آنها را برای ایجاد تحول و تقویت کارآمدی دولت به کار بگیرد.استاندار قزوین در این دیدار تاکید کرد بخش زیادی از این برنامه‌های دولت در حوزه زنان است و ارادهی دولت بر این بوده تا زنان را در امور درگیر کند. باید این اطمینان خاطر ایجاد شود که زنان چیزی کمتر از مردان ندارند. البته انتصاب‌های زنان تا پیش از این با چالش‌هایی همراه بوده که به‌تدریج بهتر خواهد شد.

گام سوم: اولین ابلاغ زنان
شاید بی‌رقییب‌ترین کرسی برای مژده اروجی بود. وی که سال‌ها معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری قزوین بود و بعد از هجرت نابه‌هنگام حسین علیجانی، هفت ماه با حکم سرپرستی کانون پرورش فکری قزوین را اداره می‌کرد، بالاخره موفق شد به‌عنوان اولین مدیرکل زن در قزوین از فریدون همتی حکم بگیرد.

گام چهارم: زنان، همگام با دولت
استاندار قزوین در راستای تحقق وعده‌های خود و در میان گزینه‌های پیشنهادی، حکم مدیرکل زنان و خانواده را برای مریم بیدخام امضا کرد. وی دانشجوی دکتری رشته ی فقه و حقوق است و در کارنامه ی خود سابقه ی تدریس در دانشگاه، تدریس دوره‌های ضمن خدمت، آموزش خانواده و عضویت در شورای آموزشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان را دارد.
در حکم وی آمده است: «… استفاده از توان و ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد، بهره‌مندی از نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های نخبگان، صاحب‌نظران و دلسوزان حوزوی و دانشگاهی، فرهنگ‌سازی در جهت اعتلای شأن و جایگاه زنان و خانواده در جامعه و تحکیم بنیان خانواده، […] ترویج و معرفی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، به‌ویژه در بین قشر جوان با هدف الگوسازی و معرفی الگوهای موفق، تقویت ارزش‌های دینی در بین زنان و دختران، معرفی جایگاه واقعی اسلامی ـ ایرانی بانوان در سطح جامعه، توانمند‌سازی زنان در بخش‌های مختلف، برنامه‌ریزی درخصوص آموزش مهارت‌های زندگی پیش و پس از ازدواج، ساماندهی زنان آسیب‌پذیر، بی‌سرپرست و بد سرپرست، تمرکز در بخش آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، طلاق، خشونت‌های خانوادگی، بالارفتن سن ازدواج و کاهش میزان باروری از اهمّ اولویت‌ها و برنامه‌هایی است که انتظار می‌رود […] مورد پیگیری و در دستور کار قرار بگیرد.»
گرچه معارفه ی بیدخام شبیه دیگر مدیران بدون سر و صدا داخلی برگزار شد، ولی حضور وی که نگاهی همراهانه با دولت، سیاست‌های تدبیر و امید دارد، سرآغاز اجرای سیاست «درهای باز» خواهد بود.

گام پنجم: حضور حداکثری
امسال زنان پرقدرت و مدعی در عرصه ی انتخابات ظاهر شدند. ثبت‌نام اولیه ی آنان و رشد ۱۵درصدی، نشان از مشارکت جدی زنان نه تنها به‌عنوان رای‌دهنده بلکه به‌عنوان نامزد انتخابات در لیست‌های احزاب داشت.
«کمپین تغییر چهره مردانه ی مجلس»، «موج سی درصدی» و «نه به گفتمان مردانه ی مجلس»، در راستای سهم‌خواهی جدی زنان از بهارستان بود. گرچه دعوت به مشارکت سیاسی زنان همیشه از سوی اصلاح‌‌طلبان مطرح می‌شود، اما زنان اصولگرا نیز از آن بهره می‌برند. هنوز نتیجه ی تایید صلاحیت زنان اصلاح‌طلب مشخص نشده بود که نام دکتر فاطمه محمد‌بیگی گزینه ی اصلی جبهه ی پایداری قزوین در لیست اصولگرایان قرار گرفت.
ولی در این سو، چهره‌های نام‌آشنایی چون دکتر زهرا یوسفی، پوران کاظمی، مریم میرحسینی، زهرا مرادیان و … که امید اصلی زنان اصلاح‌طلب بودند، با عدم تایید صلاحیت از گردونه ی انتخابات بازماندند تا قرعه به نام یک چهره ی جدید و ناشناخته بخورد.

گام ششم: زنان برنده ی رقابت
بعد از ساعت‌ها رایزنی و گفت‌وگو سرانجام شورای اصلاح‌طلبان استان از میان گزینه‌های باقی‌مانده نام یک زن جوان را مطرح کرد: مهندس سیده‌حمیده زرآبادی.
مهندس زرآبادی با کسب ۱۰۸هزار و ۴۴۰ رای در همان دور اول و تنها با اختلاف اندکی پس از حاج داوود محمدی به‌عنوان دومین نفر از قزوین راهی بهارستان شد تا حضورش خط بطلانی باشد بر همه ی نظریاتی که می‌گفت: «در قزوین به زنان رای نمی دهند». حالا زرآبادی جوان نماینده ی مجلس، برگ برنده ی اصلاح‌طلبان و همچنین فعالیان زن است تا مدعی شوند اگر به زنان اعتماد کنید، سربلند خواهید بود.
زرآبادی در اولین موضع‌گیری رسمی‌اش با به رخ کشیدن جنسیت خود، خواستار تغییر ذهنیت قاضی‌پور نسبت به زنان شد. موضع‌گیری شفاف و صریحی که در مدت زمانی کوتاه بازتاب سریعی در میان رسانه‌های مختلف داشت.

گام هفتم: رویدادهای امیدبخش
امسال مجمع زنان اصلاح‌طلب استان پوست انداخت تا به شکل منسجم‌تر و هدفمندتر فعالیتش را ادامه دهد. زنان فعال استان چند بار در مقام مشورت به سالن مفاخر شهرداری دعوت شدند تا صریح و بی‌پرده، شهر را از نگاه زنانه نقد کنند. معاون رییس‌جمهور در امور بانوان در جشن استقلال کانون وکلا به قزوین آمد تا از خلأهای قانونی در حقوق مدنی، به خصوص حقوق خانواده سخن بگوید و …
حالا دیگر شمارش معکوس برای پایان سال شروع شده است، اما زنان در حالی به استقبال بهار خواهند رفت که چند سوال مهم هنوز در ذهنشان باقی است.
آیا سال ۹۵ مانند امسال برای زنان پربار خواهد بود؟ آیا در کارتابل نامه‌های آقای استاندار حکم یا احکام دیگری برای مدیریت زنان وجود دارد؟ آیا حضور خانم زرآبادی به تقویت حضور زنان در مدیریت عالی استان منجر خواهد شد؟ آیا تنها نماینده ی خانم مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی انتظارهای جامعه ی زنان را به خوبی پاسخ خواهد داد؟ آیا تعداد زنانی که قرار است استاندار قزوین را در پیاده کردن سیاست‌های دولت در قزوین یاری کنند افزایش خواهد یافت؟ آیا باز هم زنان در مقام مشورت قرار خواهند گرفت؟ و…
فروردین که بیاید مزین است به نام الگوی زنان مسلمان جهان، حضرت زهرای مرضیه(س)، سالی سراسر نور و مهر؛ شاید این بهار خوش‌یمن و این سال نیکو برای زنان از هر سال پربارتر باشد. شاید.

مهدیه سادات قافله باشی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3841

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.