اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7
سیده حمیده زرآبادی منتخب مردم قزوین:

با گفت‌وگو و عقلانیت جلوی تندروی‌ها را بگیریم

  • کد خبر : 3829
  • 21 مارس 2016 - 17:03
با  گفت‌وگو و عقلانیت جلوی تندروی‌ها را بگیریم
تا پیش‌تر باور بر آن بود که سیاست در بهترین حالت یک خانه‌داری دسته جمعی است. اینکه باید میان حوزه خصوصی و حوزه عمومی تفکیک قائل شد و اداره آن را به گروهی از نخبگان سپرد. اما سیاست این روزها تغییر شکل داده است به نحوی که هر امری در زندگی روزمره می‌تواند سیاسی باشد و هر کس به فراخور بودن خود در آن ایفای نقش کند. در این شکل از سیاست قاعده از هرم جدایی‌ناپذیر است؛ آن‌کس که قاعده را دارد هرم را هم دارد. آن‌کس که بر کرسی دل مردم بنشیند بر کرسی مجلس خواهد نشست و خواهد ماند. مهم به دست آوردن کرسی مجلس نیست، مهم ماندن در آن کرسی است، اصلاح‌طلبان جدا از دیگر نیروهای سیاسی این وضعیت را ناشاد درک کردند، درست در وضعیت تلخ حاشیه‌شدن از کرسی قدرت و طرد‌شدن از مدیریت کلان.

 اصلاح‌طلبان باید پوست می‌انداختند و با چهره جدید و استراتژی و تاکتیک جدیدتری پای به میدان می‌گذاشتند، همین هم شد آنان بیشتر از مابقی به گردش نخبگان و چگونگی ارتباط قاعده و هرم فکر کردند. اگرچه هنوز برخی تفکراتی سکتاریستی، مرید مرادی، چهره‌پرستی، در بین برخی اصلاح‌طلبان وجود داشت اما فیلتر شورای نگهبان آنان را نیز آگاه کرد، که باید جوان‌ترها، زن‌ها و هر نیروی حاشیه‌ای دیگر، بنا به استعدادی که قاعده به راس هرم می‌دهد مجال حضور بیابد. اینکه، چرا اصلاح‌طلبان از خرداد ۷۶ با چندین دوره انتخابات شورای شهر، مجلس در برخی از نقاط کشور از ارائه نیروی به روز و جدید ناتوان هستند جای تامل دارد، اما اینکه این دغدغه از روز نخست وجود داشته امر بدیهی است.
حال، با تمامی شگفتی‌های پسا انتخاباتی، در استانی که نیروهای راستش به مراتب ریشه‌های قوی‌تری دارد و به محافظه‌کاری تشهر دارد یک زن! جوان! یک اصلاح‌طلب با رای بالا برای مجلس انتخاب می‌شود. اتفاق مثال‌زدنی که نه تنها استان را بلکه کل کشور را شگفت‌زده می‌کند، اینکه از بین ۴ کاندیدا سه نفر اصلاح‌طلب می‌شوند و یک نفر برای نخستین‌بار زن توامان جوان.
در این گفت‌وگو به سراغ  خانم حمیده زرآبادی رفتیم، جدا از اینکه خیلی سعی کردیم ایشان را به پای یک چالش رودرو بکشیم و به صورت مستقیم با ایشان آشنا شویم بنا به دلایل قابل استناد، موقتا ترجیح دادند ما سوالاهایمان را کتبی برایشان ارسال کنیم. هر چند این‌کار خلاف رسالت مطبوعاتی ماست، بحث در لحظه حادث می‌شود و سوال‌ها در مواجهه، اما نمی‌خواستیم سال جدید را بدون صحبت با این پدیده انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع کنیم. این شد ترجیح دادیم با توجه به بضاعت‌مان هر چند قلیل و حداقل بحثی با ایشان داشته باشیم. ان‌شاءا… که در سال آینده جبران می‌کنند و ما هم پیش شما سربلند می‌شویم.

خانم زرآبادی شما اولین نماینده زن مجلس در تاریخ قزوین هستید از این افتخار بی‌نظیر چه حسی دارید؟
این طبیعی است انسان از اینکه حسن نظر و حمایت مردم را سرمایه معنوی خودش می‌بیند خوشحال باشد اما از این مهم‌تر سنگینی بار وظیفه و حفظ اعتماد و همراهی مردم است. اعتماد مردم سرمایه بزرگی است و همراهی‌شان آنقدر ارزش دارد که بیشتر از خوشحالی برای راه یافتن به مجلس که مثل هر موقعیت و منصبی گذرا است. به این فکر می‌کنم که دست کم آن‌طور‌که برازنده نام و افتخار استان قزوین است در مجلس فعالیت داشته باشم.

  چطور شد که اصلا به فکر ثبت‌نام و نمایندگی مجلس افتادید شما در گذشته هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشتید؟
من با توجه به شناختی که از توانمندی‌های خود دارم و احساس مسوولیت نسبت به جامعه و مردم، قدم به عرصه انتخابات گذاشتم. اینکه می‌فرمایید بنده سیاسی نیستم بستگی به نوع نگاه به سیاست دارد، سیاست این نیست که شما عضو فلان حزب یا نماینده فلان گروه باشید، سیاست‌ورزی از احساس دغدغه نسبت به جامعه شروع می‌شود و در مجرای مطالبات مدنی و قانونی ملت تداوم پیدا می‌کند و گاه نیز در قبول یا تفویض مسوولیت تجلی پیدا می‌کند. بنابراین اینکه شما سمت سیاسی داشته باشید تنها یکی از ابعاد سیاست‌ورزی است و نمی‌شود به کسی که سیاست‌ورزی را از موضع شهروندی دنبال می‌کرده لقب غیرسیاسی داد.

  در زمینه تبلیغات و هزینه‌های انتخاباتی یکی از ستادهای بی‌هزینه بودید ولی به‌عنوان پدیده انتخابات مطرح شدید و توانستید رای خوبی بیاورید فکر می‌کنید عامل موفقیت شما در این انتخابات چه بود؟
هر انتخاباتی هزینه‌های خاص خود را دارد که در این میان ما هم بدون هزینه نبوده‌ایم؛ اما چون یک جریان اعتقادی در کنار من فعالیت می‌کرد بسیاری از کارها به‌صورت مردمی و با هزینه کمتر صورت گرفت.
علت موفقیت هم اول از همه زنجیره حوادث و اتفاقاتی بود که مردم را نسبت به ایفای نقش جدی‌تر در انتخابات مصمم کرد، وقتی این عامل تشدید شد مجموعه گروه‌های اصلاح‌طلب متوجه شدند که مردم در مطالبات و دغدغه‌ها با آنها همراهند و وقتی این دو عامل از بنده حمایت کردند نتیجه همان شد که مطلعید.

  شورای اصلاح‌طلبان از شما در این انتخابات حمایت کرد و یکی از عوامل پیروزی شما بود؛ شما تا چه حد با اندیشه‌ها و نگرش‌ها و ارزش‌های اصلاح‌طلبانه آشنایی و میانه دارید و تا چه اندازه عملکردتان در راستای تحقق اهداف این بخش مهم حوزه سیاست خواهد بود؟
اصلاح‌طلبی‌، عنوانی برای مرزبندی بین مردم یا گروه‌های سیاسی نیست، اصلاح‌طلبی یعنی احساس وظیفه نسبت به حفظ پویایی و به‌روز بودن یک سیستم در عین پایبندی به ضوابط آن از این منظر هرکس قایل به تحول در چارچوب موازین انقلاب و امام است و این تحول را بر مبنای حفظ کرامت شهروندان، عزتمداری، شایسته‌سالاری، اعتدال و خردگرایی قبول دارد، اصلاح‌طلب است و طبیعی است که بنده هم جزیی از این جریان اصیل هستم.

  به‌عنوان یکی از جوان‌ترین نماینده های راه‌یافته به مجلس چه برنامه‌ای برای پیگیری مطالبات جوانان استان دارید؟ حتما مطلع هستید قزوین یکی از شهرهای افسرده کشور است و آمار نگران‌کننده‌ای دارد. معضلات بیکاری تحصیل کردگان جوان، اعتیاد و… جوانان استان را تهدید می‌کند در این موارد چه نکات و هدف‌هایی را در نظر دارید؟
من تنها نیروی جوان که به مجلس راه پیدا می‌کند نیستم، هم در دوره‌های پیشین و هم در این دوره نیروهای جوان‌تر از من نیز وجود دارد.
من به آینده بسیار امیدوارم ؛ نماینده تنها یک قشر نیستم، من نماینده آحاد مردم شهرستان قزوین هستم و تلاش من این خواهد بود در مجلس قوانینی وضع گردد تا به نگرانی‌های جامعه پایان دهد؛ بیکاری، اعتیاد، افسردگی همه پدیده‌هایی هستند که نیازمند کار کارشناسایی شده هستند. ما نباید در کشور قشری و منطقه‌ای مسائل را بررسی کنیم، بلکه باید ملی و جهانی بیندیشیم، ملی قوانین وضع کنیم و منطقه‌ای عمل کنیم. بی‌تردید پایان‌دادن به دغدغه‌های مردم برای من دارای اهمیت است.

  بانوان یکی از اقشار مهم و تاثیر‌گذار جامعه هستند، در جامعه مرد‌سالار قزوین برای پیگیری مطالبات این بخش چه اهداف و برنامه‌ها و ایده‌هایی را مد نظر دارید و مهم‌ترین مشکلات زنان قزوینی را چه می‌دانید؟
من چندان با این مرزبندی‌ها موافق نیستم، اگر از منظر دین نگاه درستی به مسائل داشته باشیم و انسانیت را اولویت قرار دهیم همه از حقوق حقه خود بهره‌مند می‌شوند؛ ما باید فرآیند را برای حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی آماده کنیم، اگر بانوان در جامعه بتوانند و اجازه داشته باشند ایفای نقش کنند در آن صورت بخش بزرگی از مشکلات جامعه زنان حل شده است.
به‌نظر من زن امروز قزوینی نگاه‌های ویژه نمی‌خواهد بلکه نگاه هم‌سو می‌خواهد تا با درک درست از شرایط و احساسات آنها زمینه حضور فعال و پر شور آنها در جامعه فراهم شود.

 استفاده از بانوان در مدیریت  و پست‌ها یکی از ایده‌آل‌ها و خواسته‌های زنان قزوینی است در این زمینه هم پیگیری خواهید داشت؟
من به شایسته‌سالاری اعتقاد دارم و این شایستگی مرد و زن نمی‌شناسد؛ اگر بتوانیم موانع موجود در پیش پای زنان را برای مدیریت‌ها برداریم در آن صورت شرایطی برای استفاده از آنان در پست‌های مدیریتی ایجاد می‌شود.
من به جوانان و بانوان جامعه باور دارم و به‌عنوان یک زن می‌گویم، ما می توانیم در همه عرصه‌ها ظاهر شویم و نقش مثبتی داشته باشیم.

  پاسخ شما به سخنان قاضی‌پور نماینده ارومیه نظرها را به خود جلب کرد و واکنش برخی جریانات مخالف را هم دیدیم فکر می‌کنید تا چه حد بتوانید در برابر فشارهای جریان مخالف برای تحقق شعارها و وعده‌هایتان و همچنین پیگیری مطالبات مردمی که به جریان اصلاحات رای داده‌اند کوشا باشید؟
در حقیقت مخاطب سخنان من یک فرد خاص نبود، مخاطب من همه کسانی بودند که به جایگاه زنان بی‌توجه هستند و به خودشان اجازه آن را می‌دهند که در فضای جامعه جایگاه زنان را تضعیف و به این قشر تاثیر‌گذار به‌عنوان جنسی ضعیف و طفیلی نگاه کنند.
من با هیچ‌کسی دشمنی و کدورت ندارم و در اصل به نقد گفته‌ها می‌پردازم و امیدوارم در مجلس این شرایط ایجاد شود که بتوانیم با گفت‌وگو و عقلانیت جلوی تندروی‌ها را بگیریم.

  شاهدیم که در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها از افراد بازنشسته دوباره دعوت به کار شده است و مشغول هستند،‌ به‌عنوان یک نماینده جوان برای تزریق نیروی جوان به ادارات و دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ای دارید؟
به اعتقاد من در مناسبات امروز این‌گونه مرزبندی‌ها مجالی ندارد و همین‌طور معتقد هستم که باید از نیروی جوان متخصص و متعهد که از سرمایه‌های جمهوری اسلامی ایران هستند بیشترین بهره‌ها را برد و خوشبختانه استان قزوین نیز دارای نیروی انسانی جوان می‌باشد.
امروزه در تمام دنیا به نیروهای باتجربه به چشم یک گنجینه ارزشمند نگاه می‌شود، مشکل ما در کشور بازنشستگان نیستند، مشکل ما سوء مدیریت است که نه قادر است مشکلات جوانان را حل کند و نه می‌تواند از تجربه نیروهای با تجربه جامعه استفاده کند. باید تلاش کنیم که دوسویه نگاه کنیم و با حل یک مشکل، مشکلات دیگری را به‌وجود نیاوریم و تحقق این امر تنها با انجام کاری کارشناسی شده و با مطالعه میسر خواهد شد.

  تعامل‌تان با دیگر نماینده‌های مجلس استان چگونه خواهد بود؟
قطعا همه ما منتخبان یک استان هستیم و تمام تلاشمان خدمت به مردم است. من برای نمایندگان دیگر نه تنها احترام قائل هستم بلکه به‌عنوان یک همکار با آنها همکاری نیز خواهم داشت و امیدوارم بتوانیم با کمک هم مشکلات را برطرف کنیم.

عارف پارسا

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3829

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.