اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
حجت الاسلام سید‌مرتضی حسینی:

ماه‌ها با استاندار احمدی‌نژاد قهر بودم

  • کد خبر : 2738
  • 22 مارس 2015 - 1:17
ماه‌ها با استاندار  احمدی‌نژاد قهر بودم
به صراحت لهجه شهره است و به‌شدت از ظرافت کلام پرهیز می‌کند. طرفدارانش پیش از برگزاری انتخابات بهارستان نهم، لقب سید ‌انقلابی را برای او برگزیدند و با این عنوان به فعالیت رسانه‌‌‌‌‌‌ای در فضای مجازی پرداختند و دست آخر هم توانستند کاندیدای مورد‌نظر خود را راهی مجلس کنند. سه سال از پیروزی غیرمنتظره و حضور حجت الاسلام سید‌مرتضی حسینی در مجلس می‌گذرد. سه سالی که وی معتقد است به‌دلایل مختلف آن‌طور‌که باب میلش بود نتوانسته است به برنامه‌ها و شعارهای تبلیغاتی‌اش جامه‌ی عمل بپوشاند و از این منظر چندان از پیشه‌ی نمایندگی دل خوشی ندارد.

داماد آیت‌اله سید‌حسن موسوی شالی در مدت گفت‌و‌گو، نقطه نظرات صریحی درباره عملکرد مدیران استان و کشور مطرح می‌کند و بر این باورست که کشور با تکیه بر توان داخلی می‌تواند مقابل تحریم‌ها ایستادگی بیشتری داشته باشد. گفت‌و‌گوی فروردین‌امروز با این چهره سیاسی پیش روی شماست؛ فردی که می‌گوید بیشتر از این که فرهنگی باشد، سیاسی است:

سومین سال حضور شما در مجلس به پایان رسید. ارزیابی‌تان از این ۳ سال چیست؟

طبیعی است هر انسانی وقتی در مسوولیتی قرار نگرفته است دیدگاه‌های خاص خود را دارد. مثل‌اینکه اگر من در فلان پست بودم می‌توانستم کارهای بزرگی را انجام بدهم و باری از مشکلات جامعه بردارم. من هم با این دیدگاه وارد انتخابات مجلس شدم. فکر می‌کردم وقتی نماینده مجلس شوم می‌توانم در خدمت مردم باشم و با قدرت بیشتری امورات را پیگیری کنم. اما بعد از اینکه مجلس آغاز شد، متوجه شدم که تصوراتم نسبت به این پست درست نیست و نماینده مجلس قدرت چندانی ندارد. اصلا به‌طور‌کلی قدرت اجرایی دست دولت است نه مجلس. البته در این مدت ما کارهای خوبی هم انجام داده‌ایم و بعضی کارها را هم به‌دلایل مختلف مثلا مشکلات موجود در دولت نتوانستیم به سرانجام برسانیم. ما در دوران نمایندگی‌مان با دو مشکل روبه‌رو شدیم. یکی اینکه دولت قبل تمام شد و کارهایی را که ما در سال‌های گذشته پیگیری می‌کردیم را حالا باید با مدیران جدید هماهنگ می‌کردیم و این موضوع واقعا انرژی زیادی را از ما گرفت. مشکل بعدی تحریم‌ها بود که هم دولت قبل و هم دولت جدید را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.
  به‌طور‌کلی از عملکرد خودتان در مجلس نهم راضی هستید؟
به‌طور‌کلی راضی هستم اما همان‌طور‌که گفتم می‌شد بهتر از این هم کار کرد و فکر می‌کنم ایده‌آل‌هایم هنوز محقق نشده است.
   به نظر شما مهمترین مشکل استان را در چه موضوعی باید جستجو کرد؟
مهمترین مشکل قزوین این است که هنوز نتوانسته‌ایم پتانسیل و توانمندی‌های استان‌مان را به بالایی‌ها تبیین کنیم. مثلا در حوزه کشاورزی ما از ظرفیت خوبی برخورداریم به‌طوری‌که قبل از انقلاب اسرائیلی‌ها کشاورزی قزوین را طوری طراحی کرده بودند که بتوانند نیازهای یک جمعیت ۳۰۰ هزار نفره را با کشاورزی قزوین تأمین کنند اما این موضوع به شکل خوبی تبیین نشد و شرایط کنونی به وجود آمد. وقتی من در جلسه با لاریجانی و وزیر نیرو، سخنان حضرت آقا پیرامون کشاورزی قزوین را مطرح کردم، حاضرین در جلسه از توانمندی‌های قزوین، متأثر شدند. در حوزه صنعت نیز ما حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. شهر صنعتی ما یک شهر صنعتی مدرن با بهترین زیرساخت‌ها است اما ما با کلی هزینه به‌دنبال راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید هستیم ! استان قزوین جزو ۵ استان برتر صنعت کشور است اما ما هیچ توجهی به این موضوع نکرده و نمی‌کنیم.
در عرصه گردشگری هم ما غفلت کرده‌ایم. من یک‌بار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را به قزوین آوردم، بعد از آن همین افراد بهترین مبلغ برای گردشگری قزوین شدند. اگر در این حوزه بهتر و بیشتر کار می‌کردیم حتی نیازی به توریست خارجی هم نداشتیم و می‌توانستیم با جذب توریست و مسافرین استان‌های تهران و البرز خودمان را بی‌نیاز کنیم. حرف من این است اگر می‌توانستیم قزوین را بهتر به کشور معرفی کنیم، خیلی از کاستی‌ها به‌وجود نمی‌آمد. من معتقدم توسعه استان متوازن نیست و قزوین براساس سند توسعه حرکت نکرده است. متاسفانه کم‌بینی‌ها هم یکی از دلالیل عقب‌ماندگی قزوین است و اگر به فکر منافع استان هستیم باید این موضوع را ریشه‌کن کنیم.
    زمانی طرفدار پروپا‌قرص احمدی‌نژاد بودید و امروز هم شما را به‌عنوان یکی از مخالفین اصلی دکتر روحانی می‌شناسند. دراین مورد صحبت کنید.
من حرف شما را قبول ندارم. من در زمان احمدی‌نژاد هم انتقاداتی داشتم. چند روز قبل از آغاز مجلس نهم، احمدی‌نژاد به اتفاق وزرا و استاندارانش، در محل مجلس شورای اسلامی قدیم دیداری با نمایندگان جدید داشت. من در بین سخنرانان این جلسه بودم و در همان دیدار به احمدی‌نژاد گفتم که حاشیه‌سازی نکند و درصورتی‌که دست از حاشیه‌هایش بردارد مجلس هم او را یاری خواهد کرد. برای مخالفت‌های گاه‌ و‌ بی‌گاه از دولت روحانی هم دلایلی دارم.
   چه دلایلی؟
یک‌سال و اندی از عمر دولت روحانی گذشته و مجمع نمایندگان قزوین چندبار تقاضای ملاقات کرده تا با رییس جمهور دیدار داشته باشد، اما هربار بنا‌به‌دلایلی با این خواسته موافقت نمی‌شود. بروید از نمایندگان دیگر بپرسید که در دوران احمدی‌نژاد چند‌بار با وی دیدار کردند. خود من در طول یک سال ۴ یا ۵ بار با رییس جمهور کشور دیدار داشتم. این قضیه در مورد آقای جهانگیری هم صدق می‌کند. ما چندبار از ایشان تقاضای ملاقات کردیم که او هم مخالفت کرد. وقتی دولت به ما وقت نمی‌دهد چطور می‌خواهد نیازها و خواسته‌های مردم را حل کند.
   شرایط فرهنگ را در استان چطور ارزیابی می‌کنید؟
من عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هستم و در رابطه با این موضوع بحث‌های زیادی داشته‌ام. قزوین شهری کهن و از لحاظ فرهنگی، غنی است. به‌همین‌دلیل در این حوزه از قزوین توقعات بیشتری نسبت به شهرهای دیگر کشور می‌رود. این موضوع درست است که هنوز بافت فرهنگی و هنری قزوین تغییر نکرده است اما ما احساس خطر می‌کنیم. در‌حال‌خطر اصلی نشانه رفتن فرهنگ ملی و مذهبی کشور ما توسط دشمنان است. فرهنگ ما آداب و رسوم خاص خود را دارد و در این آداب و رسوم نقش خانواده مهم است. دشمن هم در‌حال‌حاضر به شدت برای از هم پاشیدن بنیان خانواده تلاش می‌کند. اینکه اعلام می‌شود در استان قزوین از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود را باید به‌عنوان یک زنگ خطر مورد توجه قرار داد. به‌هرحال اگر غفلت کنیم خانواده ‌های جامعه ما متلاشی خواهند شد.
  در حوزه هنر هم احساس خطر می‌کنید؟
قزوین حالت مذهبی و دینی دارد. در چندسال اخیر هم در شهر چندین کنسرت برگزار شد که خیلی خوب نبود و مورد اعتراض دین‌داران واقع شد. من معتقدم هنر فقط موسیقی نیست و دست‌اندرکاران باید متوجه باشند که هنوز نتوانسته‌اند مفهوم واقعی هنر را در قزوین نهادینه کنند.
  شما به چه هنری علاقه دارید؟
من بیشتر یک آدم سیاسی هستم تا شخصیت هنری. هنر را وقتی دوست دارم که بتواند قدمت تاریخی و فرهنگی ملت و کشور ما را خوب تبیین کند. مثلا در سینما و فیلم‌سازی خیلی سوژه داریم که کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند. چقدر مردم و کشور ما در طول تاریخ مورد حمله واقع شدند و در مقابل آن ایستادگی کردند. همین شهر قزوین در جریان حمله افغان‌ها به ایران، موفق شدند آن‌ها را شکست بدهند ولی شما تا کنون دیده‌اید که یک فیلم در این مورد ساخته شود. البته فیلم‌های فاخری هم مثل فیلم محمد رسول(ص) مجید مجیدی هم ساخته شده ولی بازهم می‌گویم که در این حوزه کم‌‌‌کاری کرده‌ایم. پول همه چیز نیست و گردانندگان کار باید اعتقاد داشته باشند. متأسفانه مدیران امروز حوزه فرهنگ و هنر کشور اعتقاد عملی به فرهنگ و هنر انقلابی ندارند. شخص آقای جنتی انقلابی است اما به‌دلیل اینکه نمی‌خواهد دل چند تا از روشنفکرها را از دست بدهد، از خیلی از مسائل مثل تک‌خوانی زن‌ها چشم‌پوشی می‌کند.
  ارزیابی شما نسبت به عملکرد دولت تدبیر و امید تا به امروز چیست؟
دولت روحانی در بخش بهداشت و بازگرداندن امنیت روانی به بازار ملتهب کشور موفق بوده است و در این حرفی نداریم. اما آنچه که این دولت به آن خیلی توجه نکرده، توانمندی‌های داخلی است. دولت تمام مسائل خود را به مذاکرات گره زده و دلش نمی‌خواهد به داخل اعتماد کند.
   در مورد سیاست‌های داخلی دولت یازدهم چه نظری دارید؟
در سیاست داخلی، دولت تمام تمرکز خودش را برای فتح مجلس گذاشته است. دولت به شدت در حال برنامه‌ریزی است تا اصولگرایان منتقد فعلی را در صحن مجلس آینده نبیند.
  در دولت احمدی‌نژاد هم همین شرایط حاکم بود. قضیه پرداخت پول رحیمی  به نمایندگان و… کاری کردند که مخالفان به مجلس نرسند. مثلا در مورد حجت‌الاسلام علیخانی در قزوین. درست است حاج‌آقا؟
خیر قبول ندارم. من با استاندار احمدی‌نژاد ماه‌ها قهر بودم. عجم در دوران مدیریتش حتی یک قدم هم برای ما برنداشت. انتخابات سالم برگزار شد و آقایان ببینند رحیمی به چه کسانی پول داده است، ولی درحال‌حاضر شیب حرکت دولت به سمتی است که بتواند در انتخابات مجلس تأثیرگذار باشد.
  شما درانتخابات سال آینده کاندید می‌شوید؟
بله قطعا می‌آیم.
  کاندیدای دیگر اصولگرایان قزوین چه کسی خواهد بود؟
-هنوز مشخص نیست. ولی گزینه شاخص و قطعی اصولگرایان تا امروز من هستم.(با خنده)
  فکر نمی‌کنید اصولگرایان بازی‌های انتخاباتی را زود شروع کرده‌اند؟
مگر اصلاح‌طلبان از فردای انتخاب‌شدن روحانی کارهایشان را شروع نکردند؟ در همین استان خودمان تا حالا چندین جلسه در خانه قوامی و شیخ‌قدرت علیخانی برگزار کرده‌اند. متأسفانه آقایان برای کارهای انتخاباتی‌شان حتی از یادگارامام(ره) هزینه کردند. مطمئن باشید اگر جریان سفر سیدعلی خمینی به قزوین با اصلاح‌طلبان و شیخ‌قدرت گره نمی‌خورد به جای ۱۰۰۰ نفر، ۲۵ هزار نفر به استقبال و پذیرایی از او می‌رفتند.
  بیش از ۱۰۰۰ نفر بودند!
 حالا ۲۰۰۰ نفر…
  نگران شکست نیستید؟
 برای چه باید نگران باشم. کسی که در راه خدا قدم برمی‌دارد، شکستش هم پیروزی است.
  چه پیش‌بینی از ترکیب مجلس آینده دارید؟
مجلسی اصولگرا خواهیم داشت. مردم تمایل بیشتری به اصولگرایان دارند و مطمئن باشید اگر در انتخابات ریاست جمهوری هم تفرقه اصولگرایان نبود، روحانی رییس جمهور نمی‌شد.
  علی‌رغم مخالفت با دولت روحانی، اما با روند حرکتی مرتضی روزبه موافق هستید، چرا؟
روزبه آن چه که شعار روحانی به‌عنوان اعتدال بود را واقعا در قزوین پیاده کرده است و ما معنای واقعی کلمه اعتدال را در قزوین حس کردیم. اعتدال مدنظر روحانی این بود که نباید از تندروهای دو گروه مثل مشارکت و پایداری استفاده کرد و روزبه هم همین کار را در قزوین کرد. ما این موضوع را قبول داریم که دولت عوض شده و نباید توقع داشته باشیم نیروهای ما را در پست‌ها بچینند، اما اصلاح‌طلبان مدام در بوق و کرنا کرده‌اند که اصولگرایان در روند تغییر مدیریت‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند. خود من حتی یک‌بار هم به روزبه نگفته‌ام که فلانی را در فلان پست بگذارد.
 یعنی در قضیه انتصاب فرمانداران هم دخالتی نکردید؟
در حوزه انتخابیه بنده کلا ۳ تا فرمانداری وجود دارد که از بین آن  2 فرماندار تغییر نکردند و فقط آقای موسوی فرماندار قزوین شدند و در قضیه انتخاب موسوی هم من مخالفتی نکردم اما اگر شرایط امروز را پیش‌بینی می‌کردم حتما با این انتصاب هم مخالفت می‌کردم.
  دلیل‌تان از این مخالفت چه بود؟
موسوی خوب عمل نکرده و قرار بود در کارها با ما مشورت کند. ما نماینده مردم هستیم و فرماندار باید در جلسات ما حضور پیدا کند. اما موسوی به جلسات ما نمی‌آید و هرجا که شیخ‌قدرت است با او همراه می‌شود.
  به‌هرحال اصلاح‌طلبان، اصولگرایان را به دخالت در انتصابات متهم می‌کنند. با این قضیه موافق هستید؟
من را تندترین اصولگرای قزوین می‌نامند، اما من تاکنون دخالتی در انتصابات نداشته‌ام. من ملاک داده‌ام. ملاک‌هایی مثل اینکه نباید یک مدیر ضد ولایت فقیه و ضد حضرت آقا را برای پست‌ها انتخاب کنند. 

امیر حسین رجب پور

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2738

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.