اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
جریان اصلاحات و اعتدال‌گرایان استان همگرایی دارند

دبیر حزب اعتدال و توسعه استان قزوین: مجلس دهم اعتدال‌گرا خواهد بود

  • کد خبر : 2746
  • 22 مارس 2015 - 1:38
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان قزوین:  مجلس دهم اعتدال‌گرا خواهد بود
آغاز ارتباطش با بدنه اعتدال به سال84 برمی‌گردد. سالی که آیت‌اله هاشمی وارد گود انتخابات شد. در این سال‌ها همواره فعالیت در نزدیک‌ترین حزب به جریان اعتدال با دشواری‌هایی همراه بود اما ایمان به آرمان اعتدال دلیلی شد تا «محسن قاسمی» دبیر حزب و اعتدال توسعه در استان قزوین بماند و در روزهای منتهی به انتخابات92 مسوولیت ستاد بنفش در قزوین را برعهده بگیرد.انتخابات تمام شد و حسن روحانی وارد پاستور شد.

 از همان ابتدا نیز گمانه‌زنی‌ها برای به کرسی نشستن محسن قاسمی بریکی از مسندهای مدیریتی شنیده می‌شد اما اخوان به جای وی کرسی‌نشین شدند و محسن تنها به مشاورت عالی استانداری قزوین اکتفا کرد.حالا به روزهای پایانی اسفند رسیده‌ایم و کمی مانده تا طلوع بهار، به سراغ مشاور سیاسی استاندار و رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در قزوین رفتیم و به کنکاش اتفاقات امسال پرداختیم:
 شما عنوان رییس ستاد دکتر روحانی در قزوین و دبیر حزب اعتدال و توسعه استان را با خود به همراه دارید. مفهوم اعتدال در دیدگاه شما چیست؟
تعریف اعتدال میانه‌روی است. یعنی نه راه افراط را بروید و نه راه تفریط را در پیش بگیرید. به‌طور‌کلی و عامیانه نه چپ، نه راست. مفهوم اعتدال در آموزه‌های دینی ما، خصوصا در  قرآن تأکید شده است و در آیه‌‌ای آمده که:  «ما شما را ملت میانه‌رو آفریدیم.» اگر شما به متون ایرانی نیز مراجعه کنید به اشعار بلندی می‌رسید که به شکل واضع تبیین‌گر مفهوم اعتدال هستند.
 این مواردی که گفتید مبانی نظری است. با توجه به صحبت‌های شما، برخی از منتقدین در عالم سیاست این روزها اعتقاد دارند که این اعتدال را می‌شود نوعی از منفعت‌طلبی تفسیر کرد و برخی نیز این اعتدال را شعاری زیبا برای توجیه عملکرد ضعیف‌شان و انفعال تفسیر می‌کنند. در این رابطه چه نظری دارید؟
مشکل در حوزه علوم اجتماعی وجود دارد و این موضوع قابل تغییر و تفسیر بودن مفاهیم است و هرکس هم می‌تواند طبق نظر و عقبه ذهنی خودش تعبیر کند. اما اعتدال به معنای انفعال نیست. کسانی که اعتدال را به معنای انفعال می‌بینند شناخت دقیق و عمیقی از معنای بلند اعتدال ندارند. اتفاقا انسان‌های شجاع معتدلاند. ریشه اعتدال عقلانیت است. کسانی که مصالح و منافع را خوب تشخیص می‌دهند با کمترین هزینه می‌خواهند به هدف برسند و انسان‌هایی که رویکرد اعتدال دارند از چنین ویژگی‌هایی برخوردارند.
 اهالی سیاست، سمبل اعتدال دولت تدبیر و امید در استان را استاندار می‌دانند. شما عملکرد روزبه را در این مدت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بررسی و قضاوت در مورد عملکرد مسوولین تابع شرایطی است. من با شناختی که از دولت دارم و با درکی که از دولت در این مدت پیدا کرده‌ام در مجموع عملکرد آقای روزبه را قابل قبول می‌دانم. اما در بعضی جاها این عملکرد قابل نقد است و معتقدم می‌شد صحیح‌تر عمل کرد.
 به نظر شما بعد از گذشت دو سال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مطالبات اعضای ستاد آقای دکتر روحانی در استان قزوین یا جریان حامی دولت  که اصلاح‌طلبان باشند، فراهم و تأمین شده است؟
مطالبات حامیان دولت صرفاً تغییر و تحول در حوزه‌های مدیریتی نیست. در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و فرهنگی باید کارهای زیادی صورت بگیرد و این موضوع به‌ویژه در مناطق محروم و روستاها عملی نشده است. به نظر من یکی از کارهایی که خلاء آن همچنان احساس می‌شود این است که باید تیمی به روستاها مراجعه کنند و ببینید که مطالبات مردم چه بوده و از آقای روحانی چه دیده‌اند و چه می‌خواسته‌اند که این رأی معنادار را به آقای روحانی داده‌اند. بیشتر مطالبات مردم و روستاها بیش از مطالبات سیاسی؛ مطالبات عمرانی، اقتصادی و آباد کردن روستاها بوده است. این نگاه خوبی نیست که ما صرفا مطالبات حامیان دولت را در تغییر مدیران قرار بدهیم.
 بعضا دیده می‌شود که بین جریان اعتدال‌گرا و فعالان جریان اصلاح‌طلب در استان که به نوعی حامیان اصلی دولت به شمار می‌روند، اختلافاتی وجود دارد. این موضوع را تایید می کنید؟
خیر من این موضوع را رد می‌کنم. در بین جریان اصلاحات و اعتدال‌گرا که با عنوان حامیان اصلی دولت فعالیت می‌کنند، حداکثر همگرایی، انسجام و وحدت وجود دارد و اگر هم نقدی باشد یک نقد درونی است. به‌نظر من هم جریان اصلاحات و اعتدال‌گرایان و هم مدیران دولتی باید مراقب باشند که در زمین رقیب بازی نکنند. مخالفین دولت به‌دنبال ایجاد انشقاق در بین حامیان دولت هستند اما با هوش و شعور سیاسی که از حامیان واقعی دولت سراغ داریم، وارد این بازی‌ها نخواهند شد و همچنان به حمایت از دولت یازدهم خواهند پرداخت.
 پیش‌بینی شما از مجلس چیست؟
ان‌شاا… مجلس آینده، مجلسی خواهد بود که اکثریت متفاوتی از امروز خواهد داشت. مجلس دهم اعتدال گرا خواهد بود چه از جریان اصول‌گرا و چه از طیف اصلاح‌طلب یک مجلس معتدل و معقول روی کار خواهد آمد.
 با توجه به گفتمانی که در مورد اعتدال و منطق گفتید، اشکالی به حضور برادران قاسمی در عرصه‌های مختلف سیاسی استان نمی بینید؟
ببینید، افراد را نباید به‌خاطر وابستگی‌های فامیلی که با هم دارند و بدون توجه به توانمندی‌هایشان، نادیده گرفت. اگر کسانی که توانمند نباشند، مراحل را طی نکرده باشند و شایستگی نداشته باشند روی کار بیایند قابل بحث است. به‌نظر من این ظلم است که بگوییم به‌خاطر نسبتی که افراد باهم دارند نباید از شایستگی و توانمندی هایشان استفاده شود.
الان آقای قاسمی به‌عنوان فرماندار بویین‌زهرا فعالیت می‌کند. آیا آقای قاسمی مراحل را طی نکرده است؟ آقای قاسمی بخشدار الموت بوده، بخشدار آبگرم بوده، بخشدار کوهین بوده و زمانی رییس کمیته اقتصاد کارگروه اقتصادی در استانداری بوده است. نیروی وزارت کشور است و رویکردش نیز رویکرد معتدلی است و نتیجه‌اش هم الان در عملکردی که داشته قابل مشاهده است. شما ببینید ایشان در چالشی‌ترین منطقه استان چه عملکردی داشته‌اند.  آقای قاسمی مسوولیت چالشی‌ترین منطقه استان را برعهده گرفت و کاری کرده که هم نظر نماینده و هم نظر آقای علیخانی مساعد باشد. یا در قضیه آقای سالار قاسمی که به‌عنوان مدیرکل آموزش و پرورش مشغول هستند، آیا ایشان شایستگی این جایگاه را ندارند؟ آیا ایشان تفکر دولت را قبول ندارند؟ واقعاً نقدی که امروز برخی اصلاح‌طلبان در کندی تغییرات مطرح می‌کنند اگر تغییرات در آموزش و پرورش صورت نمی‌گرفت وضعیت چه می‌شد؟
شما نیروهایی که آقای قاسمی در مناطق مختلف استفاده کرده‌اند را ببینید. یا از جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی‌اند یا راستی نیستند. در این اداره کل یک نیرو در رأس کار نیست که به برنامه دولت اعتقاد نداشته باشد.  همه رؤسای مناطق در دوره اصلاحات رییس بودند. پس کمی باید در مورد انتقادات منصف باشیم.  

مهدی رضایی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2746

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.