اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
یادداشت اول

آیا ۱۳۹۴، سال تغییر و بهبود اوضاع است؟!

  • کد خبر : 2728
  • 22 مارس 2015 - 1:05
آیا ۱۳۹۴، سال تغییر و بهبود اوضاع است؟!
با شما خوانندگان صمیمی و وفادار، یک‌ سال دیگر را پشت‌سر گذاشتیم و امروز با انتشار دومین سالنامه «فروردین‌امروز»، ایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتشار یک نشریه متفاوت را دنبال می‌کنیم. 

«فروردین‌امروز» علی‌رغم تمامی مشکلات و تنگناهای کار رسانه‌ای تلاش می‌کند مستقل بماند و به‌عنوان یک نشریه منتقد بتواند بیش‌از گذشته اعتماد خوانندگان را به دست آورد. علی رغم نامهربانی‌ها، با امید به دولتی که شعارش تدبیر بود و امید، «فروردین‌امروز»تلاش کرد با پایبندی به اصول حرفه‌ای کار رسانه‌ای، منعکس‌کننده واقعیات جامعه، دغدغه‌ها و مشکلات مردم و افکار عمومی با توجه به منافع ملی باشد.
سال۱۳۹۳ را به تعبیری می‌توان سال گذار نامید. پس از خرداد۹۲ امیدآفرین، همگان منتظر بودند ثمرات آن حضور باشکوه مردم کم‌کم در این سال مشاهده شود، اما انتظارها با واقعیات ملموس فاصله قابل تأملی داشت. وضعیت کلی کشور در استان سیاست‌زده و متفاوت قزوین شاید به‌طور دیگری بروز کرد. در استانی که مسوولینش در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی و… ادعای برترین‌بودن را دارند سال ۹۳ در واقعیت جور دیگری به پایان رسید.
در حوزه اقتصاد و صنعت، استان قزوین در یک زمینه جزو بهترین‌ها بود، آن زمینه هم میزان پرداخت مالیات بود!
به گفته مسوولین امور مالیاتی، قزوینی‌ها بهترین پرداخت‌کننده مالیات هستند، این اتفاق مبارکی است اما در حوزه اشتغال و تولید و سرمایه‌گذاری اوضاع استان چگونه بود؟! علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته آمار بیکاری طبق اعلام مرکز آمار ایران در استان به رقم ۱۴درصد رسید.
در حوزه صنعت و تولید نیز،  برنامه مدون و بلند‌مدتی مشاهده نشد که در طول سال پیگیری شود. البته تحریم‌ها و رکود اقتصاد و صنعت کشور در بروز این وضعیت خیلی مؤثر بود.
روزها در این سال در پی هم گذشت و هیچ اتفاق خاصی نیفتاد. در این سال جشن صادرکنندگان نمونه استان برگزار نشد تا نشان‌دهد که در حوزه تجارت و بازرگانی قزوین نیازمند برنامه‌ریزی و توجه بیشتری است.
در بخش فرهنگ نیز با توجه به تغییرات صورت‌گرفته و حضور مدیر جدید به بهبود شرایط امیدوار خواهیم بود. مدیری که گفت به دنبال تدوین سیمای فرهنگی استان است، حالا منتظریم ببینیم تا چه حدی در فرهنگ دیار کهن قزوین  مؤثر واقع  می شود.
شاید بتوان برگزاری باشکوه‌تر دوسالانه خوشنویسی قزوین را اولین گام برای تغییر دانست، اما هنوز تغییر نگاه و فضای فعالیت هنری به‌عنوان خواسته اصلی هنرمندان و فعالین فرهنگ و هنر احساس می‌شود که در این خصوص،  نیازمند صداقت و تلاش بیشتری در حوزه فرهنگ و هنر هستیم.
در حوزه سیاست اما انگار آرامیم،  یک آرامش گلخانه‌ای. سیاست اعتدالی و شاید کمی محافظه‌کارانه در پیش گرفته شده از سوی مسوولان اجرایی، حداقل این دستاورد را داشت که مخالفین دولت در استان به موافقین تبدیل شوند و نمایندگان استان که اکثریت‌شان در مجلس جزو مخالفین پروپا‌قرص دولت هستند به حمایت از مدیران استان بپردازند. این رویه اتخاذ ‌شده در استان با انتقاد برخی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت همراه شد. به‌هر‌صورت با این شیوه‌ی اعتدالی در حوزه سیاست، سال ۹۳ به پایان رسید.
 اما در آخرین روزهای سال، انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی به سمت امام جمعه قزوین و نمایندگی ولی‌فقیه در استان می‌تواند معادلات وپیش بینی ها را در سال ۹۴ تغییر دهد.
قزوین با دغدغه‌ها و مشکلات زیست‌محیطی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، میراث فرهنگی و… سال ۹۳ را پشت سر گذاشت و اکنون  قدم در سالی می‌گذارد که دو اتفاق مهم سیاسی، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیش رو دارد. قرار است  امیدوار باشیم که سال ۹۴ بهتر از سال ۹۳ برای استان قزوین به پایان برسد. 

امیر رجبی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2728

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.