اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3

غم، احساسی شایع و طبیعی

  • کد خبر : 1350
  • 26 فوریه 2014 - 9:41
غم و خُلق افسرده در حد متعادل، احساسی شایع و طبیعی در تمامی انسان‌ها است. افسردگی نه تنها پدیده‌ای بالینی است که در شکل خفیف‌تر آن، غمگینی و یأس، پدیده‌ای فراگیر است و اختلال افسردگی علائم متعددی دارد و می‌تواند بر تمامی ابعاد زندگی بشر از قبیل احساسات، جسم و رفتار تأثیرگذار باشد.

 افسردگی به صورت احساس فرد به شکل غمگینی، اضطراب، احساس درماندگی و احساس بی‌تفاوتی و عدم لذت بردن از زندگی بروز می‌کند. از جمله تأثیرات مهم غم بر جسم فرد، کاهش یا افزایش وزن، اشتها و خواب است و تأثیر افسردگی بر رفتار فرد نیز، خود را به شکل گریه کردن بدون دلیل، کناره‌گیری و انزوا، مشکل در تصمیم‌گیری و حافظه نشان می‌دهد. ممکن است همه یا بخشی از علائم فوق در فرد مبتلا به اختلال افسردگی وجود داشته باشد، اما این علائم در افراد مختلف به شکل‌های متفاوت بروز می‌کند.
 برای تغییر افکار منفی فرد افسرده، برداشتن سه گام اساسی، بسیار مؤثر واقع می‌شود؛ شناخت افکار خودآیند منفی که بدون دلیل و بدون اینکه فرد بخواهد به سراغش می‌آیند؛ بررسی خطاهای شناختی ‌شامل بی‌توجهی به امور مثبت، درشت نمایی، تفکر همه یا هیچ؛ بر چسب زدن و بررسی دلایل و شواهد افکار منفی، سه گام مورد نیاز برای تغییر افکار منفی در فرد افسرده است. برای دور شدن از افکار منفی و بهبود وضعیت روانی، لازم است اینگونه افراد در روند زندگی خود تغییرات کوچکی ایجاد کنند، یا اینکه فهرستی از خصوصیات مثبت و توانایی‌های خود را تهیه کنند و هر وقت احساس بی‌ارزشی و ناراحتی کردند، آنها را مرور کنند که همین گام کوچک می‌تواند تاثیرات بسزایی در تغییر افکار منفی افراد افسرده ایجاد نماید.

کبری نیک‌نامی
کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت تاکستان

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1350

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.