اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
3

فروپاشی خانواده‌ها فاجعه ای در سکوت!

  • کد خبر : 1154
  • 10 ژانویه 2014 - 21:48
فروپاشی خانواده‌ها فاجعه ای در سکوت!
 علل اصلی وقوع و رشد طلاق در استان، در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

اینکه چرا ۵۱درصد طلاق‌ها در استان قزوین در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد؟، انگیزه و علل بروز اختلافات در زوجین و در نتیجه فروپاشی خانواده‌ها چیست؟ و یا اینکه، چرا در ده سال گذشته، آمار طلاق در استان به سرعت در حال افزایش است؟ سوال‌هایی است که پاسخ آنها را تنها می‌توان با استناد به یافته‌های تحقیقات میدانی مبتنی بر اصول علمی به دست آورد. اما واقعیت این است که از سال۸۶ تاکنون، هیچگونه پژوهش و تحقیقی در این باره در استان صورت نگرفته است. این وضعیت در شرایطی است که به گفته مدیرکل ثبت احوال استان، در سال۹۱ به ازای هر ۵/۴ واقعه ازدواج در استان قزوین، یک مورد طلاق به ثبت رسیده است و این آمار در مقایسه با سال پیش از آن – یک طلاق در مقابل شش ازدواج – یک فاجعه به شمار می‌رود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، قزوین با تایید عدم انجام تحقیق درباره علل وقوع در استان در طول شش سال گذشته به «فروردین امروز» می‌گوید: با نگاه به گزارشات دریافت شده از ثبت احوال استان و با بررسی روند طلاق طی سال‌های گذشته، همه داده‌ها بیانگر زنگ خطری جدی برای مسوولان فرهنگی و اجتماعی استان است که نیازمند چاره‌اندیشی و اتخاذ یک راهکار اساسی در این زمینه است.
«حسن کاشی» با بیان اینکه، هیچگونه تحقیقی درباره علل طلاق توسط دستگاه‌های مسوول در استان انجام نشده است، می‌افزاید: طبیعی است که در خصوص این پدیده و آسیب اجتماعی نمی‌توانیم به نتایج شش سال پیش اکتفا کنیم و نتایج آن را به اوضاع و شرایط فعلی تعمیم دهیم. وی در عین حال تصریح می‌کند: از سال۸۶ تاکنون هیچ دستگاهی به نحوی مشخص و ویژه، کار تحقیقاتی در خصوص بررسی علل طلاق در مرکز و شهرستان‌های استان انجام نداده است، بنابراین علل اصلی وقوع و رشد طلاق در استان، در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.
در حالی که علل وقوع طلاق و رشد فزاینده آن در سال‌های اخیر در استان به درستی مشخص نیست، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، با تاکید بر این نکته که ۵۱ درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد، از اجرای طرح «مطلع مهر» برای زوج‌های جوان به منظور جلوگیری از بروز اختلاف در خانواده‌ها خبر می‌دهد.
طاهره‌بیگم سیدی، با بیان این مطلب، تاکید می‌کند: همه دستگاه‌های اجرایی استان به ویژه مدیران نهادهایی که عضو شورای فرهنگ عمومی هستند باید به منظور اجرای طرح «مطلع مهر» برای کارکنان خود با هدف تحکیم بنیان خانواده اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه طرح ملی «مطلع مهر» با عنوان پیشگیری از طلاق در حال اجرا است، خاطرنشان می‌کند: این طرح ویژه زوج‌های جوانی است که در پنج سال نخست زندگی مشترک هستند و در سه بخش؛ سلامت پزشکی در روابط زوجین، روانشناسی و مشاوره تربیتی و احکام برگزار می‌شود که با اجرای آن می‌توان بیشتر مشکلات خانواده‌ها را ریشه‌کن کرد.
اظهارات مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون، علل وقوع طلاق و چرایی رشد آن در سال‌های اخیر به صورت علمی مورد پژوهش قرار نگرفته و مشخص است که اجرای طرح‌هایی اینگونه، در شرایطی که نسبت به صورت مساله، اطلاعات کافی وجود ندارد، تغییر محسوسی را در روند رو به افزایش فروپاشی خانواده‌ها، ایجاد نخواهد کرد.

 زهره سلیمانی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1154

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.