اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

نمایشگاه و سفرآقای وزیر

  • کد خبر : 823
  • 15 نوامبر 2013 - 15:09
نمایشگاه و سفرآقای وزیر
یکم- مهم‌ترین رویداد صنعتی استان در روزهای گذشته، برگزاری نخستین  نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صادراتی و تولیدی استان قزوین (اکسپورت 2013) بود.

 برگزاری این نمایشگاه در روزهایی که صنعت و تولید با چالش‌های اساسی و بنیادی روبه‌رو هستند، توجیهات خاصی را می‌طلبید. دلایل برگزاری این نمایشگاه هرچه که بود پتانسیل بالای صنعت استان را در بسیاری از زمینه‌ها نشان داد. البته جای خالی بسیاری از واحدهای صنعتی استان قزوین مثل؛ آپادانا سرام، لوازم خانگی، پرشین فولاد، آریا کیان و… به چشم می‌آمد. قرار بود افتتاحیه نمایشگاه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود که آقای وزیر باتجربه، به‌دلیل سرماخوردگی غایب بزرگ مراسم افتتاحیه بود. شافعی، مدیرعامل ایمیدرو و معاون وزیر، مقام جایگزین نعمت‌زاده در افتتاحیه نمایشگاه بود که صحبت‌های جالبی در مورد وضعیت نه‌چندان مطلوب صنعت کشور ایراد کرد و از غیرقابل دفاع بودن شاخص‌های کسب‌و‌کار در کشور گفت. درحالی که این نمایشگاه با هدف نشان دادن توانمندی‌های صادراتی برپا شده بود با مشکل همیشگی نبود بازدید‌کننده و مخاطب هدف، روبه‌رو بود و در زمینه بازدیدکننده به یک نمایشگاه معمولی تبدیل شد که مردم عادی در روزهای پایانی برای دریافت اشانتوین و خرید محصولات به آن مراجعه می‌کردند. شاید حضور هیات‌های تجاری و بازرگانان خارجی و سفرای کشورها، می‌توانست در موفقیت بیشتر این نمایشگاه موثر باشد و زمان برگزاری آن هم اگر با تثبیت مدیریت اجرایی استان همراه می‌شد دستاوردهای بیشتری برای واحدهای صنعتی به همراه داشت. البته طراحی حرفه‌ای‌تر غرفه‌ها، انتشار ویژه‌نامه نمایشگاه و گالری عکس‌های قدیمی از روند تولید و صنعت در قزوین از نکات جالب توجه آن بود.
دوم- حضور وزرا در استان‌ها، وقتی یک اقدام مثبت تلقی می‌شود که مدیران استانی با هماهنگی و برنامه‌ریزی بتوانند با دریافت اعتبار ویژه یا دستور خاص نهایت استفاده را برای استان ببرند. با این مقدمه، وزیر کار در حالی به قزوین آمد که بی‌نظمی و نبود برنامه‌ریزی مناسب در این سفر مشهود بود. برگزاری نیمه‌کاره جشنواره کارآفرینی در حالیکه کارآفرینان استان با هزار ذوق و امید در این جشنواره حاضر شده بودند و منتظر دریافت لوح از دستان وزیر بودند و حضور نیافتن وزیر در یک واحد صنعتی نشان داد که هنوز از جایگاه مطلوب در این زمینه فاصله اساسی داریم. علی ربیعی، نخستین وزیر دولت یازدهم بود که به استان قزوین آمد و سفر یک روزه‌اش را از روستای زادگاهش در شهرستان بویین زهرا شروع کرد. در شرایطی که با توجه به شناخت آقای وزیر از استان، می‌توانستیم حداقل با برگزاری جلسات تخصصی‌تر با صاحبان صنایع، مشکلات آنها را به گوش یکی از مهم‌ترین وزرای کابینه برسانیم، اما با تمام احترامی که برای ترتیب‌دهندگان اینگونه سفرها باید قائل بود به نظر می‌رسد این بازدیدها بیشتر از این که برای رفع مشکلات بخش اشتغال و تولید باشد یک مانور برای آشنایی بیشتر و ایجاد ارتباط با وزرا است. سفر وزیر کار در حالی پایان یافت که مشکلات و دردهای صنعت استان نیاز به تدبیری بیش از یک سفر دارد. در حالیکه در بسیاری از شاخص‌های اشتغال، قزوین در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد حضور ربیعی می‌توانست یک گام به پیش باشد. 
امیر رجبی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=823

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.