اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5

حلقه گمشده در حمل و نقل درون شهری

  • کد خبر : 832
  • 15 نوامبر 2013 - 15:39
حلقه گمشده در حمل و نقل درون شهری
اتوبوس های درون شهری همواره به دلیل هزینه پایین مورد استقبال مردم بوده اند، اما کیفیت پایین آنها در قزوین سبب شده است تا از اشتیاق شهروندانی برای استفاده از این سرویس درون شهری کاسته شود.

 شهروندان؛ تعداد کم اتوبوس ها، تاخیر در دریافت کرایه و رواج نیافتن استفاده از کارت بلیط و نبود خط ویژه برای اتوبوس ها‌را از عمده دلایل استفاده نکردن شان از آنها در سفرهای درون شهری برمی شمارند. به گفته یکی از شهروندان، بسیاری از رانندگان، حتی از باز کردن درب عقب به دلیل نداشتن شاگرد برای دریافت کرایه خودداری می‌کنند و این کار سبب تاخیر در پیاده شدن مسافرین می‌گردد.
مدیر بخش خصوص سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین، اما با نفی تلویحی این مسایل معتقد است: امسال نسبت به سال گذشته  15 درصد افزایش تعداد مسافر را داشتیم. سعید کجینه باف به «فروردین امروز» می‌گوید: حجم کم اتوبوس ها، بالا رفتن سطح رفاه اجتماعی و عدم استفاده از کارت بلیط از دلایل مهم افزایش زمان مسافرت با اتوبوس درون شهری است و باید در جهت استفاد از کارت بلیط فرهنگ سازی شود.
فرسوده بودن، نداشتن امکانات رفاهی همچون سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسب و کثیف بودن اتوبوس ها‌از دیگر نارضایتی مسافرین می‌باشد. کجینه باف با پذیرش این مشکلات، می‌افزاید: در خصوص سیستم گرمایش و نظافت، نهایت جدیت را به خرج داده ایم و امسال با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما، ۹۰درصد سیستم گرمایش اتوبوس ها‌را کامل کرده ایم و هر ۲۰ روز نیز اتوبوس ها‌شستشو می‌شوند.
در کنار مشکلات مسافرین، اتوبوس داران نیز مشکلات خاص خود را دارند. سلیمی نژاد، یکی از پیمانکاران سابق اتوبوسرانی قزوین به ما می‌گوید: قیمت روغن، تیوپ و امثالهم نسبت به سال ۹۰، چهار برابر شده است و این در حالی است که کرایه تنها دو برابر شده و درآمد کفاف هزینه های خود اتوبوس ها‌را نیز نمی دهند.
وی ادامه می‌دهد: مشکل دیگر، انحصارگرایی سازمان اتوبوسرانی در تعمیر و نگهداری اتوبوس ها‌است، به گونه ای که این انحصار در بخش تعمیر به دلیل کمبود نیروی تعمیرکار سبب شده، اتوبوس هایی که برای تعمیر به تعمیرگاه برده می‌شوند برای مدت زمان زیادی خارج از سیستم قرار بگیرند و همچنین در برخی موارد، لوازم بی کیفیتی که انحصارا در دست سازمان اتوبوسرانی است سبب خرابی های هزینه بردار برای اتوبوس ها‌گردد.
کجینه باف با تایید گفته های اتوبوس داران می‌گوید: برخی از مسیرها، مقرون به صرفه نیستند و رانندگان مجبور می‌شوند برای بیشتر سوار کردن مسافر سرعت اتوبوس را کاهش دهند، اما با افتتاح پایانه سرداران مسیرها نصف خواهد شد که این کار سبب افزایش سرعت جابجایی و کاهش هزینه صاحبان اتوبوس خواهد شد . البته هزینه مسافت های طولانی با این اقدام برای مسافرین افزایش پیدا خواهد کرد.
نوید حسینی کارشناس مسائل شهری در خصوص پارامترهای مهم در سیستم حمل و نقل اتوبوس می‌گوید: قاعدتا عمده استفاده کنندگان از اتوبوس های شهری، دانش آموزان و یا شهروندانی هستند که به هر دلیلی امکان استفاده از خودروی شخصی ندارند و یا نابینایان و کسانی که دارای معلولیت های جسمی هستند.
یکی از مشکلات بخش اتوبوسرانی عدم ارائه امکانات کافی برای استفاده معلولین و نابینایان و همچنین مشوق هایی برای سایر استفاده کنندگان می‌باشد. حسینی با بیان این مطلب، طرح های بلند مدت شهرداری را در حل مشکلات مناسب می‌داند و مشکل را در اجرای برنامه های کوتاه مدت دانسته و می‌افزاید: بخش مهمی از مشکلات ترافیکی و تاخیر در مسافرت های درون شهری با اتوبوس به دلیل مهندسی شهری قزوین می‌باشد. برخی از شلوغی ها‌را تنها با اصلاح هندسی مسیرها و یا حذف و تغییر در زمان بندی چراغ  راهنمایی یک چهارراه می‌توان برطرف کرد.
حال سوال اینجاست؛ در شهری که بافت مرکزی و جنوبی آن به دلیل قرار گرفتن در فضاهای سنتی و نیز همجواری با ابنیه تاریخی، به سادگی امکان اصلاح هندسی مسیرها وجود ندارد با وضعیت نامطلوب سرویس های حمل و نقل شهری به ویژه اتوبوس ها‌که در سال های اخیر، عمدتا به بخش خصوصی واگذار شدهاست، شهروندانی که با بالا رفتن هزینه های مسافرت های درون شهری، با وجود کیفیت پایین اتوبوس ها، ناچار به استفاده از آنها می‌باشند، تا چه زمانی باید این وضعیت را تحمل کنند تا مسوولین، تدبیری برای حل مشکلات آنان به ویژه در این حوزه بیندیشند؟
محمد غلامی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.