اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3
در اولین سفر وزیر کار به قزوین مطرح شد

از جراحی بینی تا بیکاری ۱۲ درصدی

  • کد خبر : 821
  • 15 نوامبر 2013 - 15:11
از جراحی بینی تا بیکاری ۱۲ درصدی
«آمپاس» کلمه‌ای‌ است که می‌توان برای وضعیت کنونی اشتغال و تولید استان صنعتی قزوین به کار برد. استانی که با کمتر از یک درصد مساحت کشور، 4 درصد سرمایه‌گذاری صنعتی ایران را به خود اختصاص داده است و چهارمین استان صنعتی کشور محسوب می‌شود این روزها، حال و روز خوبی ندارد. 

روند نامطلوب تولید و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت، باعث شده روز به روز «اشتغال» به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه جوانان و جویندگان کار، کاهش پیدا بکند، به طوریکه هم‌اکنون بیشتر واحدهای صنعتی استان با دغدغه بقا و ادامه فعالیت، مشغول فعالیت هستند. برای بررسی وضعیت اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید در سفری به قزوین در جلسه کارگروه اشتغال سخنانی به زبان آورد که از عمق نگرانی در بخش صنعت و تولید خبر می‌داد.  ربیعی در این جلسه گفت: به‌دلیل شرایط نامناسب ایجاد شده در بخش تولید، تعدادی از واحدهای صنعتی در آستانه تعطیلی قرار دارند و ۱۴۰ هزار شغل درآستانه از دست رفتن است؛ برای اینکه بتوانیم اشتغال را به‌درستی حل کنیم کانون‌های مختلفی را طراحی کرده‌ایم که به دولت داده‌ایم تا بتوانیم بدون هدر دادن وقت و حتی یک ریال هزینه، با نگاه کارشناسانه در این مسیر گام برداریم.
ربیعی با انتقاد از وام‌های اشتغال‌زایی داده شده در گذشته، با تأکید بر توسعه کار روستایی، مشاغل خانگی را مورد توجه قرار داد: اشکال مشاغل خانگی، ناپایداری آنهاست و حتی جاهایی دیده می‌شود که وام بانکی آن صرف جراحی زیبایی بینی یا خرید خودرو شده است.
این صحبت‌های ربیعی در حالی‌است که فعالان کارگری و خانه کارگر استان قزوین در سال‌های گذشته از وضعیت وخیم واحدهای صنعتی استان خبر داده بودند که بیشترشان به تعدیل نیرو روی آورده‌اند، اما همیشه این شرایط توسط دولتمردان تکذیب می‌شد. عیدعلی کریمی چندی پیش از بیکاری بیش از ۳۰۰ کارگر واحدهای تولیدی قطعات خودرو استان خبر داده بود. این در حالی است که مرکز آمار ایران هم، نرخ بیکاری در استان قزوین را در سال گذشته ۱/۱۲ درصد اعلام کرده است.
خانه کارگر قزوین هم درآستانه سفر ربیعی در نامه ای سرگشاده به وضعیت نگران کننده اشتغال در قزوین اشاره کرد. در بخش هایی از این نامه آمده است : استان قزوین روی کاغذ دارای بیش از ۳۲۰۰ واحد صنعتی می‌باشد که در حالت خوش بینانه ۵۰ درصد از شرکت‌ها تعطیل و یا در حال انحلال‌اند و ۵۰ درصد از آن‌ها نیز زیر ظرفیت اسمی کار می‌کنند
در بخش دیگری از این نامه با اشاره به معوقات حقوقی کارگران فرنخ و مه نخ و نازنخ، پوشینه بافت، لامپ الوند، نقش ایران و… تصریح شده است: تعداد زیادی از کارگران شاغل بین ۳ تا ۳۰ ماه حقوق عقب افتاده دارند که بخشی از آن‌ها در بلاتکلیفی و سرگردانی به سر می‌برند. اما عجم، استاندار قزوین، در زمینه اشتغال‌زایی نظر دیگری دارد و از افزایش ایجاد کسب و کار دراستان می گوید و تاکید می‌کند که با برنامه‌ریزی و تلاش مجموعه دولتی و خصوصی نرخ بیکاری در زمستان به ۱۱٫۲ درصد رسیده که آن را تا ۱۰٫۵ درصد کاهش خواهیم داد.
عجم در این مراسم گفت: قزوین در ردیف سه استان شاخص کشور در بخش صنعت است و در اشتغال سهم مهمی دارد و باید مورد توجه ویژه مسئولان ارشد کشور قرار گیرد. نرخ بیکاری در استان در بهار و تابستان ۸ درصد و زمستان ۱۱٫۲ درصد است که تلاش می‌کنیم آن را به ۱۰ تا ۱۰٫۵ درصد برسانیم.

چه کسی درد کارگران را می‌فهمد؟
ازسوی دیگر اما، حسینی نماینده مردم قزوین در زمینه وضعیت اشتغال و تولید نظر دیگری دارد: با همه زحماتی که مسوولان کشیده‌اند هنوز در بخش صنعت و تولید مشکل داریم، ولی آنها که سیاه‌نمایی می‌کنند یا حسودند یا مشکلات را نمی‌فهمند، زیرا امروز شرایط ویژه‌ای داریم و کارگران مشکلات جدی دارند که باید به‌سرعت برطرف شود. کارگری که هفت ماه حقوق نگرفته و درآمدی ندارد واقعا باید چه کند؟ چه کسی درد او را می‌فهمد؟ شرایط بسیار سخت است و مسوولان باید کاری کنند تا دغدغه کارگر از بین برود.
وزیر کار درحالی به سفرش به استان قزوین پایان داد که رفع دغدغه اشتغال و بیکاری جوانان با روی کار آمدن دولت تدبیر جزو خواسته‌های اصلی مردم است و ۶۰ درصد جمعیت استان قزوین از بخش صنعت ارتزاق می‌کنند و یقینا اقدامات دولت برای رونق این بخش بر وضعیت و معیشت مردم استان قزوین تاثیر بسزایی خواهد داشت.
سید امیرحسین رجب پور

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.