اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

«گذشته»‌ای که خیلی زود گذشت

  • کد خبر : 687
  • 11 اکتبر 2013 - 14:41
«گذشته»‌ای که خیلی زود گذشت
معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:  پوستر فیلم با ساختار فرهنگی قزوین مطابقت نداشت .

برای تمام علاقه مندان به سینما در قزوین، این سوال مطرح شد که چرا برخی فیلم‌هایی که اکران می‌شوند، خیلی زود از روی پرده به پایین کشیده می‌شوند؛ حتی گاهی وقت‌ها هم فیلم‌هایی که در تهران بسیار پرفروش هستند، از قزوین گذر نمی‌کنند.
 اکران فیلم «گذشته» اصغرفرهادی در سینما مهتاب قزوین هم به همین مشکل دچارشد که اکرانش به یک هفته هم نرسید؛ فیلمی که نماینده ایران درجشنواره اسکار امسال است.
بصیری، مدیر سینما مهتاب، در پاسخ به این سوال که علت اکران چندروزه فیلم گذشته در قزوین چه بوده است، به «فروردین امروز» می‌گوید:«از روزهای نخست اکران، فیلم در رسانه‌های تصویری توزیع شد که فروش فیلم را بسیار کم کرد تا اینکه مجبور شدیم فیلم را از روی پرده برداریم.»
 با اینکه مدیرسینما مهتاب، علت را فقط فروش کم فیلم می‌داند؛ اما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر دیگری دارد.
رمضانی، معاون فرهنگی اداره ارشاد اسلامی می‌گوید:« پوستر فیلم، با مبانی و ساختار فرهنگی استان قزوین تطابق نداشت. ما به سینما اعلام کردیم که اگر می‌تواند با تهیه کننده فیلم صحبت کند تا پرده سینما را تغییر دهند؛ اما صاحب سینما به دلیل اینکه هزینه زیادی را باید متحمل می‌شد، از ادامه اکران منصرف شد.»
البته رمضانی، تنها به این فیلم اکتفا نمی‌کند و درباره فیلم «پول چوبی» هم زبان به انتقاد می‌گشاید و می‌گوید:« فیلم پول چوبی هم که درحال اکران است، از نظر ما مشکل دارد. محتوای این فیلم به نظر ما ایراد دارد.»
اما در این میان، دیدگاه برخی ازکارشناسان عرصه سینمای قزوین با اداره ارشاد متفاوت است؛ تا آنجا که حسن
لطفی مدرس سینما، مسوولان فرهنگی قزوین را به مناظره دعوت می‌کند و می‌گوید:« از سال‌های قدیم، قزوین را به عنوان یک شهر مذهبی می‌شناختند؛ اما سوال اینجاست که آیا قزوین هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده است؟ اصلا این
معیار را چه کسی تعیین می کند. چه کسی ساختار فرهنگی قزوین را تعیین می‌کند؟ چرا باید فیلمی که مجوز اکران دارد، در قزوین نمایش داده نشود؟ امام خمینی(ره) سال‌ها پیش درباره سریالی که انتقادات زیادی داشت فرمودند: اگر کسی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، نگاه نکند. ما باید نگاه خودرا تغییر دهیم نسبت به فرهنگ جامعه‌ای که درحال تغییر است.»
او مسئولان فرهنگی را به مناظره دعوت می‌کند: «من حاضرم با مسوولان فرهنگی مناظره کنم. تنها این فیلم نبود که
این‌گونه دچار مشکل شد، فیلم‌های دیگری هم بودند. نگرانی‌های فرهنگی که اداره ارشاد اعلام می‌کند، فرهنگ عمومی جامعه است یا فرهنگ یک پایگاه خاص اجتماعی که باید به جامعه تحمیل شود؟»
گویا پایان اکران زودرس «گذشته» در سینماهای قزوین فعلاً آخرین نیست. با این وجود باید منتظر ماند و دید که از تغییر نگاه در بالاترین سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه سهمی به قزوین می‌رسد؛ اما تا آن روز باید در اولین روزهای اکران یک فیلم به سینما رفت. شاید همین حالا هم برای دیدن فیلم «پول چوبی» دیر شده باشد.

مجتبی رحیمی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=687

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.