اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
8
به مناسبت روز کودک

به همه کودکان فکر کنیم

  • کد خبر : 683
  • 11 اکتبر 2013 - 13:51
امسال هفته کودک در ایران با نام «زنده باد کودکی زنده باد زندگی» برگزار شد.   هرساله به‌مناسبت روز جهانی کودک(20 نوامبر) تمامی کشورهای عضو یونیسف برنامه‌هایی را تدارک می‌بینند؛ البته روز جهانی کودک در کشورهای مختلف روزهای مختلفی را هم شامل می شود. 

در ایران روز کودک ۸ اکتبر است که با توجه به ساختار فرهنگی و مناسبت‌های هر کشور، این روز را نام گذاری کرده‌اند.
با اینکه در ایران به‌خصوص بعد از انقلاب، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا وضعیت کودکان بهتر شود؛ اما باز هم مشکلات زیادی وجود دارد. محروم شدن کودکان از تحصیل ازمشکلاتی است که باید به آن‌ در این روز توجه کرد.
بر اساس آماررسمی، حدود ۲۰۰ هزار کودک در ایران شرایط تحصیلشان مهیا است؛ اما به هردلیلی از تحصیل محروم هستند.
در این بین کودکان خیابانی آسیب پذیرترین قشر کودکان را شامل می‌شوند؛ ولی یکی از مشکلات عمده ای که در این سال‌ها وجود داشته است تا آنجا که محدودیت‌های قانونی هم‌درباره آن وجود دارد، کودکان تبعه افغانستان هستند که در ایران به عنوان شهروند ایرانی زندگی نمی‌کنند. البته این مساله شامل کودکانی هم می‌شود که ازمادری ایرانی و پدری تبعه افغانستان بدنیا آمده اند. در سال پیش قانونی در مجلس تصویب شده بود که این امکان را به کودکانی ‌می‌داد که از مادری ایرانی بدنیا آمده بودند، از حقوق شهروندان ایرانی برخوردار باشند که با ایراد شورای نگهبان همچنان بلاتکلیف مانده است.
نگاهی کوتاه به کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متحد، نشان می دهد که حق تحصیل این کودکان جزو بدیهی ترین حقوق کودکان است؛ چون اصل اول از اصول چهارگانه اساسی این کنوانسیون، درباره تبعیض نگذاشتن بین کودکان است.
 به گفته مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان «امروز هر آن چه برای کودکان انجام دهیم هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده است و اگر امروز به فکر کودکانمان باشیم و آن‌ها را به دست فراموشی نسپاریم، به طور حتم برای آینده سرمایه گذاری کرده و آینده آن‌ها و جامعه را تضمین کرده‌ایم.»
امیدواریم که در چنین روزی که به نام کودک نام گذاری شده است، به تمام کودکانی فکر کنیم که در این سرزمین زندگی می‌کنند.

حسین دردمندیان

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=683

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.