اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
فروردین امروز گزارش می‌دهد

روند کاهش قیمت مسکن در شهر قزوین ادامه دارد

  • کد خبر : 616
  • 27 سپتامبر 2013 - 22:45
روند کاهش قیمت مسکن در شهر قزوین  ادامه دارد
قیمت آپارتمان نوساز در شهر حداقل 10درصد کاهش پیدا کرد

رکود حاکم بر بازار خرید و فروش مسکن قزوین همچنان ادامه دارد و پس از رونق و افزایش شدید قیمت در سال گذشته، بازار مسکن  هنوز از خواب بیدار نشده است و به نظر می‌رسد با رونق گرفتن نسبی اقتصاد، سرمایه‌های سرگردان مردم به بخش‌های دیگری رفته است.  با این وجود کاهش قیمت مسکن هنوز به یک ثبات قطعی نرسیده است و سازندگان و دلالان تاکنون توانسته‌اند در برابر این رکود مقاومت شدیدی از خود نشان بدهند، اما  کم کم این مقاومت شکسته شده و شاهد کاهش حداقل ۱۰ درصدی در قیمت هر متر آپارتمان نوساز در شهر قزوین هستیم.
این را رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهر قزوین می‌گوید. یوسف عبدی در رابطه با آخرین وضعیت قیمت و فروش آپارتمان در شهر قزوین به فروردین امروز می‌گوید: این روزها بازار مسکن با یک آرامش رکودی مواجه است؛ آپارتمان برای فروش وجود دارد، اما انچنان خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. قیمت آپارتمان ها به‌طور متوسط در شهر ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است، ولی باز هم خریداران از خرید امتناع می‌کنند و منتظرند باز قیمت‌ها کاهش پیدا کند.
عبدی  در پاسخ به سئوال پیش‌بینی آینده بازار می گوید: اگر قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران  کاهش پیدا نکند، قیمت مسکن تا پایان سال کاهش پیدا نمی‌کند و قیمت‌ها ثابت می‌ماند.
مهندس رزاقی، یکی از انبوه سازان استان قزوین نیز در مورد وضعیت کاهش قیمت آپارتمان در شهر قزوین می‌گوید: این کاهش قیمت ها بیشتر به دلیل کاهش قیمت زمین است؛ ولی مصالح و دستمزد کارگزاران بالاست. اگر قیمت مصالح در آینده کاهش پیدا کند، امکاَن دارد قیمت تمام شده آپارتمان در شهر پایین بیاید که من این روند را با این وضعیت  بعید می‌دانم .
خریداران و متقاضیان مسکن کماکان انتظار دارند قیمت آپارتمان در شهر گران قزوین کاهش پیدا کند، درحالی‌که به گفته مسعود نصرتی، شهردار قروین، یکی از مرغوبترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در شهر، احداث آپارتمان‌های مسکونی است و این بخش با وجود کاهش قیمت، هنوز جذابیت‌های خودش را برای سازندگان دارد.
نصرتی به فروردین امروز می‌گوید: به دلیل کمبود زمین در شهر قزوین بهای زمین در قیمت تمام شده آپارتمان‌های مسکونی بسیار تعیین‌کننده است و یکی از دلائل گران بودن آپارتمان در شهر قزوین همین کمبود زمین است .
اگر چه این روزها شاهد کاهش قیمت هستیم؛ اما این امر نارضایتی متقاضیان و سازندگان را در پی دارد، چرا که سازندگان حاضر به فروش مسکن زیر قیمت تمام شده نیستند و از سویی متقاضیان نمی‌توانند مسکن مورد نظر را خریداری کنند.
اسفندیار پورکاظم، یکی از کارشناسان مسکن هم دررابطه با وضعیت بازار مسکن به فروردین امروز می‌گوید:  ماه‌ها بود که مشاوران املاک از رکود خرید و فروش مسکن گله می‌کردند و آن را چندان رضایت بخش نمی‌دانستند، اما بسیاری از مسئولان از این موضع‌گیری مشاوران املاک گله می‌کردند و می گفتند که رکود بازار مسکن می‌تواند موجب کاهش قیمت و سپس بالا رفتن قدرت خرید متقاضیان شود و البته باید این آرام گرفتن بازار مسکن را به فال نیک هم گرفت.
آرام گرفتن بازار مسکن را از این جهت باید در این شرایط که نرخ ارز در حال کاهش است، مناسب دانست که می‌تواند از سفته‌بازی جلوگیری کند.
کشاورز، یکی از فعالان بازار مسکن که در خیابان سعدی بنگاه املاک دارد، در رابطه با قیمت‌های آپارتمان در شهر می‌گوید: این روزها قیمت آپارتمان نوساز در محله سعدی متری ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است،
 در حالی‌که این قیمت چند ماه پیش به یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان هم رسیده بود؛ به طور کلی یک شیب کاهشی را در قیمت آپارتمان احساس می‌کنیم که در آپارتمان‌های ارزان قیمت بین ۱۰تا ۱۵ درصد و در آپارتمان‌های بالای شهر مثل سورتک و دانشگاه و پونک این کاهش بیشتر است.
کشاورز معتقد است باوجود کاهش قیمت هنوز رونق آنچنانی در قیمت مشاهده نمی‌شود، اما به‌دلیل کاهشی که در قیمت دلار وسکه به‌وجود آمده به زودی این سرمایه‌ها به بخش مسکن سرازیر می‌شود.
این وضعیت در حالی‌است که به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها در سال گذشته، پیش‌فروش مسکن قطع شده بود، اما دوباره با وضعیت ثبات نسبی به‌وجود آمده دلالان و فعالین ساخت مسکن به پیش‌فروش مسکن برای غلبه بر رکود در فروش آپارتمان در شهر قزوین روی آورده‌اند تا شاید متقاضیان را به خرید ترغیب کنند. البته شرایط پیش فروش هنوز مثل ۲ سال پیش نشده است.
اما وضعیت اجاره آپارتمان در شهر کمی متفاوت‌تر است. عبدی رئیس اتحادیه مشاورین املاک در این رابطه می گوید: مبلغ اجاره نسبت به گدشته تقریبا ثابت مانده و اگر هم افزایش یافته بسیار ناچیز است. با این وضعیتی که هم اکنون مشاهده می‌شود، به نظر نمی‌رسد مبالغ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی تا پایان سال افزایشی پیدا کند، اما اجاره‌دهندگان با توجه به تقویت ریال تمایل بیشتری نسبت به رهن دادن آپارتمان‌های شان پیدا کرده‌اند که این روند به نفع مستاجران است.
به نظر می رسد، در صورت ادامه روند ثبات سیاسی و حل مشکلات تحریم و توافقات سیاسی بین‌المللی  قیمت مصالح وعوامل موثر در ساخت مسکن کاهش یابد و قیمت مسکن در کشور و بالطبع قزوین کاهش بیشتری پیدا کند. اما آن چیزی که بیشتر باعث کاهش قیمت‌ها شده آرامش روانی بازار است وباید منتظر ماند که به‌طور عملی هم شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.
خریداران و متقاضیان مسکن می‌خواهند قیمت مسکن ارزان‌تر شود؛ هر چند آنهایی که متقاضی خرید هستند با قاطعیت می‌گویند قیمت‌ها بیش‌تر از این کاهش می‌یابد. 

امیر رجبی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=616

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.