اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4
نایب رییس اتاق بازرگانی: با این وضعیت، تحمیل مالیات به صنعت بی‌رحمانه است

ماه پرداخت مالیات سرانجام به پایان رسید!

  • کد خبر : 372
  • 24 جولای 2013 - 12:12
ماه پرداخت مالیات سرانجام به پایان رسید!
تیرماه هم به پایان رسید، ماهی که در چند سال گذشته برای خیلی از کسبه و صاحبان مشاغل آزاد به عنوان ماه پرداخت مالیات به حساب می‌آید. 
اگر شغل خاصی ندارید با نگاهی عمیق تر به تبلیغات سطح شهر، حتما با انبوهی از شعارها و بنرهای تبلیغاتی در مورد فواید مالیات و نقش آن در توسعه شهر مواجه می‌شوید و هرچه به پایان تیرماه نزدیک می‌شوید بنرها از هشدار به صاحبان مشاغل در مورد پرداخت مالیات تا پایان ماه خبر می‌دهند. بر اساس مفاهیم کلاسیک اقتصاد، مالیات قسمتی از درآمد یا ثروت افراد است که به منظور پرداخت بخشی از هزینه‌های عمومی و حفظ منافع اجتماعی، اقتصادی و… کشور به موجب قانون توسط دولت وصول می‌شود. اما با وجود این تعریف منطقی پرداخت آن برای بخش خصوصی و صاحبان مشاغل آزاد با اکره همراه است.
اگر سری به اداره کل مالیاتی استان بزنید جنب‌وجوش خاصی در این اداره درآمدزا برای دولت مشاهده می‌کنید. بیشتر مراجعه‌کنندگان با اکراه از پرداخت مالیات در حال ترک ساختمان هستند و به متناسب نبودن مالیات با سطح درآمدشان معترضند و از ناچار بودن در پرداخت مالیات می‌گویند. برخی هم از مشخص و شفاف نبودن محاسبه مالیات بر درآمد گله‌مندند.
حسین‌زاده مغازه‌دار خیابان طالقانی در این رابطه می‌گوید: محاسبه مالیات در سال گذشته طوری بود که هر سال ۱۵ درصد به آن افزوده می‌شد اما به یکباره امسال ۵برابر شده است. مالیات سال گذشته من ۲۰۰هزار تومان بود اما امسال به یک میلیون تومان افزایش یافته است.
اما به راستی وضعیت پرداخت مالیات در ایران چگونه است مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ترجمه و تلخیص گزارشی، چگونگی پرداخت مالیات را براساس گزارش جهانی انجام کسب و کار بررسی کرده است که بر این اساس طبق گزارش سال ۲۰۱۳، امارات متحده عربی آسان‌ترین نظام پرداخت مالیات و کشور ونزوئلا سخت‌ترین نظام پرداخت مالیات را دارد، ایران در رتبه ۱۲۹ جهان و در آخرین جایگاه کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا قرار گرفته است.
این وضعیت در حالی‌است با کاهش فروش نفت و تحریم‌های ظالمانه مالیات به عنوان منبع در آمد دولت اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. برهمین اساس و اتخاذ سیاست جدید در وصول مالیات، استان قزوین رتبه اول پرداخت مالیات در کشور را چند سال اخیر بدست آورده است. تقوی مدیرکل امور مالیاتی استان در این رابطه می‌گوید: قزوین در ارایه خدمات الکترونیکی، تسهیلات مالیاتی و رضایت‌مندی ارباب رجوع، یک استان پیشرو در کشور محسوب می‌شود و در طی سه سال متوالی رتبه اول و ممتاز کشور را در دریافت اظهارنامه الکترونیکی به دست آورده است.
وی یکی از کارکردهای مهم مالیات را کاهش فاصله طبقاتی بین اقشار ثروتمند و کم درآمد جامعه عنوان کرد ومی‌گوید: سیستم مالیاتی با دریافت مالیات از طبقات پر درآمد جامعه و تزریق آن از طریق بودجه به اقشار ضعیف جامعه، بسترسازی لازم را جهت تحقق عدالت اجتماعی ایجاد می‌نماید. تمامی مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند جهت رفاه و آسایش آنها  هزینه می‌شود و صرف پروژه‌های عمرانی جهت توسعه و آبادانی شهرها و روستاهای استان می‌گردد.
نیما بصیری نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان قزوین با انتقاد از وضعیت محاسبه مالیات در رابطه با وضعیت پرداخت مالیات مشاغل معتقد است: در بخش صنعت با این وضعیت بحرانی تولید، تحمیل مالیات به صنعت بی‌رحمانه است. شما خدمات دولت در بخش صنعت را ببینید اصلا با مالیات دریافتی تناسبی دارد؟! امروز صنعتگر ایرانی چه تسهیلاتی دریافت می‌کند هر روز با شوک قیمت و نوسان مواجه است بعد باید مالیات بدهد. تازه ممیز دارایی هم براساس بخشنامه‌های… حداقل ۲۵ درصد بر مالیات سال گذشته اضافه کرده است این وضعیت واقعا منصفانه است؟
بصیری می‌گوید: در جلسه‌ای که خدمت استاندار بودیم، گفتم که کسب رتبه برتر کشور در دریافت مالیات واقعا فاجعه است. در شعارها و تبلیغات مختص این ماه می‌خوانیم که صد درصد درآمدهای مالیاتی در استان هزینه می‌شود آیا واقعا اینگونه است؟!
این اظهارات بصیری در حالی‌است که کارمندان و کارگران علی‌رغم در آمد کمتر یکی از خوش حسابان پرداخت مالیات به دولت محسوب می‌شوند بطوری که قبل از دریافت حقوق، مالیاتشان را پرداختد می‌کنند!
حسین کاشفی یکی از کسبه باسابقه استان در رابطه با علل عدم همکاری بیشتر در زمینه اظهار درآمد واقعی برخی مشاغل آزاد می‌گوید: با این وضعیت وصول مالیاتی به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که مردم با رغبت به پرداخت مالیات نمی پردازند مشخص نبودن محل هزینه‌کرد این درآمد دولت است. وی ادامه می‌دهد در کشورهای پیشرفته که درآمد کشور از مالیات تامین می‌شود و نفتی وجود ندارد دولت‌ها برای ریز هزینه کرد مالیات‌ها گزارش واقعی و ملموس می‌دهند و مردم اثرات پرداخت مالیات را در جامعه حس می‌کنند و در این زمینه تصمیم گیرنده هستند. اگر در این زمینه تحول اساسی رخ بدهد و دولت همکاری بیشتری انجام دهد مردم وطن دوست کشورمان با شوق و دلگرمی بیشتری به پرداخت مالیات می‌پردازند.

امیر رجبی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=372

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.