اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7
رییس شاتل: پهنای باند فقط در اختیار مخابرات است

سرعت لاک‌پشتی اینترنت در قزوین

  • کد خبر : 381
  • 24 جولای 2013 - 12:31
سرعت لاک‌پشتی اینترنت در قزوین
اینترنت این روزها اوضاع خوبی ندارد. حتی بدتر از روزهای قبل است و قزوین هم که بدتر از بد! در حالی که کشورهای جهان حرکت به سوی دولت الکترونیک را از سال‌ها قبل آغاز و اجرایی کرده‌اند، دولت الکترونیک در ایران تنها در حد یک شعار باقی مانده که گاه در اس ام اس‌ها و جک‌ها هم می‌شود ردی از آن پیدا کرد.
شاید آمارهایی که در زمینه اینترنت داده شده‌اند گویای مشکلات اینترنت استان قزوین باشند، اما اگر مشترک اینترنت باشید و از اینترنت قزوین استفاده کنید، احتیاجی به این آمارها نیست. قطعی‌های پی‌در‌پی و سرعت پایین، تنها بخشی از مشکلاتی است که کاربران اینترنت هر روز با آن مواجه‌اند. این روزها حتی خدمات پشتیبانی اینترنت مخابرات با شماره معروف ۲۰۲۰ هم پاسخگوی قطعی اینترنت نیست؛ چراکه وقتی اینترنت قطع باشد کاری از دست مراکز پشتیبانی هم بر نمی‌آید
بر اساس گزارش وزارت ارتباطات و فناوری در سال ۱۳۹۱ ضریب نفوذ اینترنت در قزوین ۵۴٫۲۴ درصد بوده که این رقم در کل کشور در همین سال ۶۱٫۶ درصد بوده است. همچنین تعداد کاربران اینترنت در استان قزوین ۶۵۱ هزار و ۷۲۹ نفر گزارش شده است. اما آیا این ظرفیت مناسب قزوین است؟
جباری، مدیر شرکت شاتل قزوین که یکی از ارایه‌دهندگان خدمات اینترنت در قزوین است به «فروردین امروز» می‌گوید: «مخابرات قزوین با اینکه در شاه‌راه اینترنت غرب کشور قرار گرفته، اما از زیرساخت‌های ضعیف‌تری برخوردار است. متاسفانه شرکت مخابرات قزوین درباره زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نکرده و برای مثال مرکز قدس سال‌هاست که توسعه پیدا نکرده است. به عقیده جباری، در این زمینه مخابرات قزوین می‌تواند به مراتب بهتر عمل کند.
 اما یکی از مسایلی که در زمینه خدمات اینترنت استان مطرح است ارایه اینترنت از سوی شرکت مخابرات به‌عنوان رقیب دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت است. مدیرعامل شرکت مخابرات قزوین در گفت‌و‌گو با «فروردین امروز» در این زمینه معتقد است: «مخابرات هم یک شرکت خصوصی است، اما یک شرکت خصوصی بسیار قدرتمند و بزرگ که وجود آن لازم است.»
 حال با ارایه خدمات توسط شرکت مخابرات همانند شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت دیگر، فضای فعالیت این شرکت‌ها چگونه است؟ مدیر شرکت مخابرات وجود مخابرات را به‌عنوان یک رقیب مثبت می‌داند و می‌گوید: «مخابرات نیز مثل یک شرکت خصوصی  با آن‌ها رقابت می‌کند. در این شرایط سود اصلی به مردم می‌رسد؛ چراکه با این عمل، شرکت‌ها مجبور به ارایه خدماتی با کیفیت بهتر و قیمت کمتر هستند. مخابرات بازار را برای فعالیت شرکت‌ها نبسته است؛ چراکه این شرکت به مدت سه سال به عرصه واگذاری اینترنت ورود پیدا نکرد و کارنامه آن مدت نیز موجود است.»
وی همچنین در پاسخ به این سوال که مخابرات چه حمایت‌هایی را از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت می‌کند، می‌گوید: «این شرکت با ارائه مجوز نصب فیبر به شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت روی مرکز مخابرات، آن‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد. در واقع این شرکت همچون پدری برای papهااست و آن‌ها را هم مانند دیگر فرزندان خود دوست دارد. از این پس نیز سیاست اداره کل مخابرات به همین منوال است.»
این صحبت‌ها در حالی است که جباری مدیر شاتل حرف‌های مدیر مخابرت قزوین را رد می‌کند. او می‌گوید: «البته مخابرات باید مانند بقیه pap‌ها(شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت) عمل کند، اما به هیچ وجه اینگونه نیست. با توجه به اینکه پهنای اینترنت در اختیار شرکت مخابرات است، مخابرات با ایجاد محدودیت برای سایر شرکت‌ها فضای رقابتی را محدود می‌کند. برای مثال شرکت ما چندماهی است که به دنبال گرفتن فضااست، اما مخابرات در اختیار ما قرار نداده است. درواقع رقابت برابر نیست.»
 وی همچنین علت کاهش سرعت اینترنت و قطعی آن را بر عهده شرکت ارتباطات زیرساخت می‌داند و می‌گوید: «متولی پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت است، بنابر این بیشتر کاهش سرعت و قطعی اینترنت بر عهده آنها است و بخشی هم از مشکلات خود شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت است.»
این بحث‌ها در حالی مطرح می‌شود که این روزها اینترنت استان حال و روز خوشی را سپری نمی‌کند. قطعی‌های مکرر و سرعت بسیار پایین همه کاربران راکلافه کرده است . تنها کاری که این روزها می‌توان کرد داشتن صبر ایوب است ! و باید  منتظر ماند و دید که آیا اختلافات شرکت مخابرات و شرکت‌های دیگر تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.
در این میان سرعت اینترنت است که هرروز کاهش می‌یابد و کاربرهای کلافه وعصبانی که باید منتظر بمانند تا شاید این وضعیت روزی بهبود یابد.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=381

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.