به طور مثال شما اگر یک محصول با تکنولوژی بالا بخواهید، بی درنگ به یاد محصولات اپل افتاده و یا اگر خواهان یک خودروی با کیفیت باشید، حتما نام «تویوتا» در ذهن شما نقش خواهد بست؛ اما برندها کارکردهای دیگری نیز دارند. گاهی برندها نشان دهنده شخصیت و موقعیت اجتماعی یک شخصیت است. به طور مثال، برند «ریبوک»، تداعی کننده یک ورزشکاراست. با استفاده از این مارک، جامعه شما را به دید یک ورزشکار نگاه میکند یا «رولکس» که نشان دهنده ی یک فرد پخته و از طبقه بالای جامعه است؛ اما چه اتفاقی میافتد که مارک ها مورد سوء استفاده قرار گرفته است و مصرف کنندگان به سوی مصرف مارک های تقلبی(fake) تمایل پیدا می کنند؟
امروز شاهد هزاران کالا با مارکهای تقلبی(عمدتا ساخت چین) در بازار هستیم که از سوی مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند. شاید قیمت کمتر این برندها نسبت به برندهای اصلی باعث میشود مصرف کنندگان به استفاده از این برندها مجاب شوند؛ زیرا با هزینه کمتر می توانند جایگاه اجتماعی بالاتری بدست آورده، در نتیجه نسبت به برند اصلی برای آنها ارزش بیشتری ایجاد میشود. علاوه بر قدرت خرید کم، عامل دیگر را میتوان در درخواست و پذیرش اجتماعی جستجو کرد؛ یعنی هنگامی که در جامعه، مصرف یک برند تقلبی اتفاق نامیمونی نبوده است و نسبت به استفاده از آن عکس العملی صورت نمی گیرد و همچنین محدودیت های قانونی برای عرضه مصرف آنها نیز وجود ندارد، مصرف کنندگان، بیش از پیش به استفاده از برندهای تقلبی تمایل پیدا می کنند. آنها باعث می شوند که برند، کارکرد اصلی خود را از دست بدهد.
امروز شاهد هزاران کالا با مارکهای تقلبی(عمدتا ساخت چین) در بازار هستیم که از سوی مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند. شاید قیمت کمتر این برندها نسبت به برندهای اصلی باعث میشود مصرف کنندگان به استفاده از این برندها مجاب شوند؛ زیرا با هزینه کمتر می توانند جایگاه اجتماعی بالاتری بدست آورده، در نتیجه نسبت به برند اصلی برای آنها ارزش بیشتری ایجاد میشود. علاوه بر قدرت خرید کم، عامل دیگر را میتوان در درخواست و پذیرش اجتماعی جستجو کرد؛ یعنی هنگامی که در جامعه، مصرف یک برند تقلبی اتفاق نامیمونی نبوده است و نسبت به استفاده از آن عکس العملی صورت نمی گیرد و همچنین محدودیت های قانونی برای عرضه مصرف آنها نیز وجود ندارد، مصرف کنندگان، بیش از پیش به استفاده از برندهای تقلبی تمایل پیدا می کنند. آنها باعث می شوند که برند، کارکرد اصلی خود را از دست بدهد.
میثم رحیمی
کارشناس امور مالی