اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

نوروز ۹۲ ، گردشگری و آمارهای متفاوت!

  • کد خبر : 42
  • 11 می 2013 - 8:13
نوروز ۹۲ ، گردشگری و آمارهای متفاوت!
آمار، مبنای برنامه ریزی و هدفمند سازی رشد و توسعه است. همانگونه که آمار مبتنی بر مطالعه علمی و یافته های دقیق از تحقیقات میدانی می تواند امر برنامه ریزی به منظور ترسیم دورنمای جامعه با هدف دستیابی به اهداف مشخص شده در توسعه پایدار را تسهیل سازد، آمارهای فرضیه ای یا فاقد پایه و مبنای حقیقی و علمی نیز، افقی سراب گونه را فرا روی مسوولان و برنامه ریزان قرار خواهد داد که بسیار دورتر از واقعیت های جاری در جامعه است؛ از این رو، زمینه انحراف در برنامه ریزی ها را سبب خواهد شد
قزوین، استانی است که دارای جاذبه های کم نظیر و در پاره ای از موارد بی نظیر گردشگری است. موضوعی که اگر مورد توجه ویژه مسوولان کشور و به تبع آن استان قرار گیرد، می تواند در زمینه افزایش درآمدهای ناخالص ملی و منطقه ای سهم مهمی را ایفا کند. در این واقعیت نمی‌توان تردید داشت که سهم استان در موضوع گردشگری به ویژه در تعطیلات نوروزی طی یک دهه اخیر، همواره رو به رشد بوده و هر سال نسبت به سال گذشته، این استان میزبان گردشگران بیشتری بوده است، اما متاسفانه با وجود این افزایش، وجود برخی تفاوت های آماری، سبب سردرگمی در تبیین جایگاه استان در صنعت گردشگری شده است. به این آمارها که قطعا مبنای برنامه ریزی های استانی در امر گردشگری در نوروز ۹۲ بوده است، توجه کنید: استاندار قزوین کمتر از دو هفته مانده به نوروز از افزایش ۲۰ درصدی تعداد گردشگران و مسافران نسبت به سال گذشته خبر داد و پیش‌بینی کرد در نوروز ۹۲، استان میزبان یک میلیون نفر میهمان باشد.
این آمار در حالی اعلام شد که تنها سه روز بعد، معاون امور عمرانی استاندار قزوین اعلام کرد؛ قزوین در سال گذشته، میزبان شش میلیون نفر از هموطنان عزیز در ایام تعطیلات نوروزی بود که پیش‌بینی می‌شود این تعداد در ایام نوروز سال ۹۲ به ۷ میلیون نفر برسد.
این تفاوت شدید در بیان یک آمار از منظر دو مسوول آن هم در یک مجموعه راهبردی، با آمارهایی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پس از پایان تعطیلات نوروزی از میزان گردشگران ورودی و یا اقامت گزیده در استان اعلام کرد، سبب پیچیده تر شدن صورت مساله گردید.
براساس اعلام این مسوول، در تعطیلات نوروزی میزان مسافرت ۳۷٫۵ درصد و اقامت در استان ۱۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. وی گرچه اعداد مشخصی برای مقایسه افزایش میزان گردشگران ورودی به استان در تعطیلات نوروزی سال ۹۲ اعلام نکرد و همچنین مشخص نساخت حداقل در زمینه افزایش ۳۷٫۵ درصدی میزان مسافرت به استان، آمار اعلام شده مبتنی بر کدام یافته تحقیقی است، اما حداقل می توان با عدد ۸۵۰ هزار نفری که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان از آنان به عنوان میهمانان اقامت گزیده در استان در این مدت یاد کرده اند به این نتیجه رسید که پیش بینی آقای استاندار برای افزایش ۲۰ درصدی میهمانان نوروزی و رسیدن به مرز یک میلیون نفر در تعطیلات نوروزی امسال تحقق پیدا نکرده است.
در باره گردشگری استان و به ویژه آمار گردشگران ورودی به استان، نکاتی وجود دارد که در فرصتی دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=42

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.