اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
آمارها می گویند؛ افزایش 5/46 درصدی طلاق فقط از سال 88 تا 91 در استان

طلاق، فاجعه ای که رُخ نمود!

  • کد خبر : 8
  • 05 می 2013 - 17:39
طلاق، فاجعه ای که رُخ نمود!
داستان طلاق، کابوس شب‌های پرالتهاب همه جاست؛ از شهرهای بزرگ تا روستاهای کوچک و دورافتاده. حالا کسی به خاطر طلاق و از دست رفتن بخشی از خاطرات زندگی‌اش، بقیه موهبت‌ها را چندان از دست نمی‌دهد.

 دیگرمجازات انزوا و تنهایی و توسری خوردن و حرف شنیدن از این و آن از بین رفته تا مطلقه‌ها با خیال راحت و بدون مخفی‌کاری سرخوردگی‌هایشان را بیرون بریزند و دیگران یا همدلی کنند و یا اظهار نظر عالمانه! برای کارشناسان هم شکسته شدن این قبح و تبدیل مکروه به جایز، لااقل این فایده را داشته که مطالعات موردی دقیق‌تری انجام دهند و چه اگر طلاق را فاجعه بنامند، راحت‌تر فرضیه‌سازی و تئوری‌پردازی کنند.

تا این‌جا همه چیز برای همه یکسان است، از شهرهای بزرگ تا روستاهای کوچک…؛ اما وقتی با یک واقعیت متفاوت روبرو  می شویم، اوضاع کمی فرق  می کند. از هر شش ازدواج در استان خبرساز و پرحرف و حدیث قزوین، یکی به طلاق منجر می‌شود؛ آن هم در ۴۳ درصد موارد در پنج سال اول زندگی مشترک!

***

براساس اطلاعات منتشر شده توسط معاونت فن آوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، در حالی که متوسط آمار رشد طلاق در سطح کشور در سال ۱۳۹۰، نسبت به سال قبل از آن، تنها ۱/۴ درصد است، اما وضعیت آمار طلاق در استان قزوین، نه فقط شگفت انگیز که تکان دهنده است و نشان از ۵ برابر بودن میزان این رشد در مقایسه با متوسط آمار کشوری آن دارد.

تامل در این آمار نشان می دهد در سال ۱۳۹۰، تعداد ۲۳۱۱ واقعه طلاق در استان قزوین به ثبت رسیده که در مقایسه با ۱۹۰۲ مورد واقعه ثبت شده در سال ۸۹، ۵/۲۱ درصد رشد داشته است و این آمار، آنجا فاجعه بار می گردد که آمار این رخداد در سال ۹۰ نسبت به تعداد وقایع طلاق ثبت شده در سال ۸۸ در استان با ۱۵۷۰ مورد و با احتساب آمار رسمی اعلام شده در ده ماهه سال ۱۳۹۱، از رشدی معادل ۵/۴۶ درصدی برخوردار است و این یعنی سیر شتابان به سوی اضمحلال بنیان های پایدار خانواده به عنوان کوچکترین، اما موثرترین واحد اجتماعی!

توجه به زوایای دیگر، آمار انتشار یافته توسط سازمان ثبت احوال کشور، ابعاد این فاجعه را بیشتر عیان می سازد. در سال ۹۰ بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی ۲۹ – 25 ساله بوده، این در حالی است که بیشترین ترکیب سنی زنانی که در همین سال در استان تن به طلاق داده اند، دارای میانگین سنی ۲۴ – 20 ساله بوده اند.

روی دیگر سکه هم، البته بخشی دیگر از این پازل را تکمیل می کند. میزان رشد ازدواج در استان در سال های اخیر، نوعا رو به کاهش بوده است، به طوری که در ده ماهه سال ۱۳۹۱، تعداد آمار ازدواج های ثبت شده نسبت به سال پیش از آن، ۶ درصد کاهش را نشان می دهد. این در حالی است که افزایش آمار طلاق در استان، وضعیت را به نقطه ای رسانده که به طور متوسط در سال ۹۱ از هر ۴/۵ ازدواج، یکی منجر به طلاق شده است، آن هم در ۴۳ درصد موارد در پنج سال اول زندگی مشترک.

شاید ضرورت چندانی نداشته باشد که وضعیت آمار طلاق در استان را مثلا با ۵۰ سال قبل مقایسه کنیم، اما در خور توجه است که دانسته شود در سال ۱۳۷۰، تنها ۳۴۸ مورد واقعه طلاق در استان قزوین به ثبت رسیده است، در حالی که شمار جمعیت استان در ۲۰ سال گذشته، براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران از رشد چندانی برخوردار نبوده است. در طول دو دهه گذشته تعداد طلاق در استان بیش از شش و نیم برابر رشد داشته است!!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.