اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11

رادیو تیپ پنج پیاده

  • کد خبر : 8120
  • 15 می 2021 - 15:02
رادیو تیپ پنج پیاده
رادیو در قزوین برای اولین بار در سال۱۳۳۸ توسط تیپ پنج پیاده اصفهان راه‌اندازی شد.

این رادیو متعلق به تیپ پنج پیاده بود و ابتدا در اصفهان قرار داشت و استان اصفهان نیز با استفاده از آن برنامه‌های خود را پخش می‌کرد. پس از اینکه تیپ پنج پیاده در سال ۱۳۳۸ به قزوین منتقل شد، فرستنده رادیویی و دستگاه‌های مربوط به آن را با خود به قزوین آورد‌. تیپ پنج پیاده پس از ورود به قزوین در خیابان سپه محل فعلی تالار پذیرایی ایران اسقرار یافت و رادیوی آن در مرداد همان سال افتتاح شد.

رادیو تیپ پنج پیاده اگر چه متعلق به نظامیان بود؛ اما در آن هیچ‌گونه برنامه نظامی اجرا نمی‌شد. برنامه‌های این رادیو شامل اخبار مختصر قزوین، سخنرانی مذهبی، نمایش و موسیقی بود. در قسمت اخبار، خبرهای دوایر دولتی مانند آموزش و پرورش و شیر و خورشید پخش می‌شد و گاهی هم چهره‌های سرشناسی همچون سیدباقر شادمان رییس انجمن شهر در آن صحبت می‌کردند. قسمت سخنرانی مذهبی با قرائت قرآن شروع می‌شد. مداحی و قرائت قرآن بر عهده سیدحسین مومنی بود. پس از قرائت قرآن منبریان برجسته‌ای همچون مستبصر و شهاب به وعظ و خطابه می‌پرداختند.

اجرای نمایش‌های رادیویی بر عهده احمد مولاوردیخانی، ابراهیم قربانی‌ها و چند هنرمند دیگر بود و پخش موسیقی هم توسط ارکستر مخصوص تیپ پنج پیاده و نوازندگانی چون حاج علی گلستانی، ماجدی و لعلی اداره می‌شد.

آیت رادیو در ابتدا روزی دو ساعت برنامه پخش می‌کرد که بعدها برنامه‌های آن به روزی سه ساعت افزایش یافت. فعالیت رادیو تیپ پنج پیاده تا سال۱۳۴۲ ادامه داشت و پس از انحلال تیپ در سال۱۳۴۲ رادیوی آن نیز تعطیل شد.

از کتاب ” تاتر و سینما در قزوین” نوشته مهدی نورمحمدی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8120

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.