اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7
آمارها از آغاز موج دوم شیوع کووید 19 در قزوین حکایت دارد

قدرت‌نمایی دوباره کرونا

  • کد خبر : 6566
  • 02 جولای 2020 - 6:14
قدرت‌نمایی دوباره کرونا
شاید هیچ کسی در کره خاکی باور نمی‌کرد در اوج پیشرفت علم و فناوری بشری که انسان به توانایی‌های فوق‌العاده‌ای در کنترل و درمان شمار بسیاری از بیماری‌ها دست یافته و توانسته زمینه ابتلای ساکنان زمین به انواع امراض را بکاهد و با ارتقای کیفیت بهداشت، سن امید به زندگی را افزایش دهد، ویروس نادیده‌ای به نام «کووید 19»، نه تنها زندگی بشر را در پنج ماه گذشته مختل کرده است و اقتصاد جهانی را به قهقرا کشانده که روابط و تعامل اجتماعی را در سطوح مختلف به چالش کشیده و محدود ساخته است.
«کرونا» واقعیتی است که این روزها در زندگی مردم جا خوش کرده و بیم ابتلا به بیماری ناشناخته که هر روز ابعاد تازه‌ای از آن پدیدار می‌شود، به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شده است. هر چند ماندگاری «کرونا» و همزیستی این ویروس با مردم، به گونه‌ای شده است که براساس برخی برآوردها حداقل ۷۰درصد از مردم قزوین دیگر آن را خطر جدی و تهدید بالقوه تلقی نمی‌کنند.

شهرهایی که دیگر سفید نیستند
اتفاقی که به گفته کارشناسان حوزه سلامت، سبب افزایش فعالیت‌های جمعی، ارتباطات و آمد و شد خانوادگی و برگزاری آیین‌های شادی و سوگواری و… گردیده و در نتیجه به افزایش آمار مبتلایان به «کرونا» و ورود کلیه شهرستان‌های استان قزوین به وضعیت زرد انجامیده است. در حالی که پیش از این شهرستان‌های آبیک و آوج در وضعیت سفید قرار داشتند.
موضوعی که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز بدان تاکید داشته و بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را عامل آن و قرار گرفتن شهرستان‌های استان در وضعیت زرد می‌داند.
پیمان نامدار با بیان اینکه، روند ابتلا و بستری در بیمارستان نشان می‌دهد که در دو هفته گذشته مردم پروتکل بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت نکردند، می‌گوید: با توجه به حضور مردم در آیین‌های عروسی و عزا و مهمانی‌های پرجمعیت، افزایش آمار مبتلایان به کرونا و بالا رفتن مرگ‌های ناشی از این ویروس دور از انتظار نیست.
وی با تاکید بر اینکه، خواسته بسیار مهم ما از مردم این است که در اجتماعات عروسی و عزاداری‌ها و مهمانی‌های دورهمی پرجمعیت شرکت نکنند، می‌افزاید: روند ابتلا در استان به گونه‌ای است که جوانان حامل و ناقل با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، افراد مسنی که ۶۰سال به بالا هستند یا افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، چاقی و قند هستند را آلوده می‌کنند و روند درمان این افراد سخت‌تر است.

زنان قزوینی، بالاترین آمار مبتلایان
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به این نکته که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ۳۸درصد از مبتلایان در استان را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند که بیشترین میزان ابتلا است، اضافه می‌کند: دلایل این میزان ابتلا در میان زنان خانه‌دار باید بررسی شود، اما ممکن است این افراد به دلیل خرید خانه یا مراودات اجتماعی که دارند بیشتر در معرض ابتلا قرار بگیرند یا دیگر افراد خانواده که ناقل هستند با حضور در خانه بیماری را منتقل می‌کنند.
نامدار با تاکید بر اینکه، همکاری مردم در ماه‌های گذشته، استان را در شرایط پایدار نگه‌داشته بود، اما هم‌اکنون با افزایش میزان ابتلا روبه‌رو هستیم، تصریح می‌کند: مردم حدالمقدور از حضور در اجتماعات غیرضروری مانند مراسم عروسی، عزا و مراسم و تجمع زیاد در فضاهای کوچک خودداری کنند.
وی همچنین خاطرنشان می‌کند: فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن عمومی، سرویس حمل‌ونقل عمومی و ادارات براساس حداقل فاصله ممکن رعایت شود، اگر این الزامات رعایت نشود با موج دوم کرونا در استان به روبه‌رو می‌شویم.
این در حالی است که آمارها از شیوع موج دوم کرونا در استان خبر می‌دهند. اذعان جانشین ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان در افزایش ۲برابری آمار مبتلایان به بیماری کرونا در قزوین گویای این اتفاق به شمار می‌رود؛ اتفاقی که زنگ هشدار کرونایی در سطح استان را به صدا درآورده است.
منوچهر حبیبی با بیان اینکه، بازارها، برپایی جشن‌ها و تجمعات در تالارهای پذیرایی کانون اصلی شیوع این بیماری هستند و اگر این اماکن کنترل شوند، آمار کرونا کاهش می‌یابد، می‌گوید: برگزاری هرگونه همایش و مراسم فرهنگی در سطح استان ممنوع بوده و با هرگونه تجمعی که سلامت مردم را تهدید کند، باید برخورد شود.
وی همچنین به برخورد با مدیران تعدادی از تالارهای پذیرایی متخلف در استان که اقدام به برپایی مراسم عمومی کرده بودند، اشاره کرده و تصریح می‌کند: چهار مدیر تالار پذیرایی در قزوین به دلیل تخلفات بهداشتی، نداشتن مجوز فعالیت در ایام کرونا و ازدحام جمعیت به دستور معاون دادستان بازداشت شده‌اند.
ورود استان به موج دوم همه گیری
برگزاری آیین‌های عروسی و عزا در تالارها تنها عامل ورود قزوین به موج دوم همه گیری بیماری کرونا نیست. به گفته رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین، یکی دیگر از علل افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا، دورهمی‌های خانوادگی است.
علیرضا مهرعلیان معتقد است: افزایش شمار موارد مثبت کرونا در مناطق شهری موجب افزایش نگرانی‌ها همزمان با تدابیر کنترل کرونا شده است، این در حالی است که با تدابیری، چون فاصله گذاری اجتماعی، نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و برقراری یک نظام گسترده پیگیری و رصد موارد مشکوک و مثبت، تست و ردگیری، نگرانی‌هایی را به وجود آورده که به نظر می‌رسد علت این مساله، دورهمی‌های خانوادگی است.
وی همچنین خاطرنشان می‌کند: با توجه به شواهد موجود در خصوص کرونا باید بسیار هوشیارانه عمل کنیم، شاید نیاز باشد مجددا فعالیت‌های رسانه‌ای را افزایش دهیم و هدایت و اطلاع رسانی به  مردم را به صورت فعال انجام دهیم. با آنچه در هفته‌های اخیر با افزایش دو برابری تعداد مبتلایان به «کرونا» و سه رقمی شدن آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس در کشور رخ داده، نادیده گرفتن بیماری توسط شهروندان، بستر قدرت نمایی تازه کرونا در استان را فراهم کرده و ادامه نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند پیامدهای خطرناکی را متوجه مردم کند.

فتانه سعیدی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6566

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.