اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

نوری بر حمام‌های خاموش

  • کد خبر : 6202
  • 08 اکتبر 2019 - 10:17
نوری بر حمام‌های خاموش
نام کتاب: حمام‌های خاموش (آیین‌ها و باورهای مردم درباره حمام‌های قزوین)نویسنده: فرشته بهرامیناشر: آموت، سال1396نشر آموت دومین کتاب از پژوهش‌های مردم‌شناسانه فرشته بهرامی را با عنوان «حمام‌های خاموش» را در سال1396 منتشر کرد.
فرشته بهرامی، تحصیل‌کرده مردم‌شناسی از دانشگاه تهران، که پیش از این با پایه قراردادن آیین‌ها و باورهای مردم، سراغ موضوع امامزاده‌های الموت رفته و کتاب «نظرکرده» را به رشته تحریر درآورده بود، پس از گردآوری اطلاعات لازم درباره‌ حمام‌های قزوین، دانسته‌های مردم را با زبانی داستانی- مستند روایت کرده است.
این کتاب درباره آیین‌ها و باورهای مردم قزوین راجع به حمام‌های عمومی بافت تاریخی شهر است که حالا دیگر از کار افتاده‌اند. کتاب با توصیفی اجمالی از فضاهای مختلف و مشترک حمام‌های سنتی شهر آغاز می‌شود و به‌طور مفصل به عناصر انسانی حاضر در حمام می‌پردازد؛ سمت‌ها و مشاغل رایج در حمام، تقسیم‌بندی جنسیتی حمام در طول شبانه‌روز، آیین‌هایی که در حمام‌ها اجرا می‌شد، روایت‌ها درباره «جن و پری»های حمام و گفتگو با حمامی‌ها و مشتریان بیست حمام شهر در چندین محله تاریخی قزوین و مرور خاطراتشان و پرسه در منابع و متون تاریخی مرتبط.
حمام‌های خاموش، جزو آثار تحقیقی و علمی است که در حوزه مردم‌شناسی در فضای فرهنگی مربوط به استان قزوین به چاپ رسیده است. نویسنده با اتکا به پژوهش‌های دقیق میدانی و ضبط و ثبت خاطرات شفاهی مردم در قالب یک کار مستند- داستانی، علاوه بر انتقال درست خاطرات شفاهی اعم از بی‌طرفی، ثبت کامل و امانت‌دارانه؛ به خوبی راوی بخشی از ادبیات شفاهی و عامیانه مردم قزوین است. کتابی که به واقع مرتبط به فرهنگ قزوین بود و در برهوت آثار تحقیقی و علمی این چنینی، از جایگاه وزینی برخوردار می‌باشد. لحن ساده و سهل کتاب که در قالب شبه داستانی درج شده است؛ علاوه بر مخاطب خاص و علاقه‌مند به فرهنگ شفاهی مردم ایران (به ویژه شهر قزوین)، مخاطب عام را نیز درگیر خواهد کرد.
محسن جلیلوند
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6202

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.