اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
با فیلتر تلگرام؛

سرنوشت۶۰۰ شبکه اجتماعی قزوین چه می‌شود؟

  • کد خبر : 5535
  • 08 می 2018 - 7:59
سرنوشت۶۰۰ شبکه اجتماعی قزوین چه می‌شود؟
مدت چندان طولانی نیست که نرم افزار بسیار ساده، ولی کاربردی تلگرام  برای تماس‌های صوتی، چت، کانال تجاری و تفریحی همراه با امکان تعریف ربات برای جست‌وجو و جمع‌آوری مطالب راه‌اندازی شد و در کمترین زمانی که انتظار می رفت در اختیار کاربران زیادی قرارگرفت و تاآنجایی که تلگرام هم اکنون یکی از محبوب‌ترین پیام رسان‌ها در ایران به شمار می‌رود؛ چراکه قابلیت‌های بسیار متعددی چون رمزگذاری دارد که اجازه دسترسی سایر افراد را به حریم خصوصی کاربران نمی‌دهد.

 اما با این وجود، این پیام رسان که اکنون در نقش رسانه ظاهر شده و بسیاری با آن کسب و کار راه‌اندازی کردند، اکنون در آستانه فیلتر شدن قرار دارد تا عده‌ای که از این طریق درآمدزایی می‌کردند، شغل خود را از دست بدهند.
۶۰۰ کانال تلگرامی در قزوین فعالیت می‌کند
 احسان میرشجاعی،مسئول فناوری اطلاعات اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین در مورد وضعیت کانال‌های تلگرامی در استان به «فروردین امروز» می‌گوید: تلگرام این قابلیت را برای کاربران فراهم کرده که به هنگام شروع فعالیت رسمی در قالب شبکه‌های اجتماعی در صورت تمایل می‌توانند کانال خود را به ثبت برسانند. برهمین اساس ۶۰۰ کانال در استان قزوین به ثبت رسیده که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.
البته فروردین امروز به دنبال  آمار کانال‌های تلگرامی  بود که در حوزه اقتصادی فعالیت دارند و در واقع درآمدزایی می‌کنند؛ اما ارشاد چنین آماری را نداشت.
با این همه او بیان می‌کند: برای ثبت کانال‌های تلگرامی شرایط خاصی در نظر گرفته نشد و موضوع ثبت کانال‌ها با هدف سامان دهی کاربران فعال، با مخاطبان بسیار، دستیابی به آمار تعداد کانال‌ها و صاحبان کانالی که قصد داشتند به صورت رسمی فعالیت کنند، انجام شد.
میرشجاعی با بیان این که به طور میانگین ماهانه ۲ تذکر به ادمین کانال های  تلگرامی داده شده؛ اضافه می کند:  ما هیچ گاه سعی نکردیم به صورت جامع و کامل اطلاعات کانال‌های ثبت شده را رصد کنیم؛ ولی مواردی بوده که خبری به اشتباه منتشر شده که اعتراض برخی افراد را به همراه داشت، مانیز ازآنجایی که به ادمین کانال‌ها دسترسی داشتیم، پیگیری‌های لازم را انجام ‌دادیم که با تذکر هم برطرف شدند.
پیام رسان داخلی در انحصار یک جریان سیاسی خاص نباشد
علیرضا خدابخش، از فعالان شبکه‌های مجازی نیز درباره اهمیت تلگرام و مشکلات فیلتر شدن این نرم افزار رسانه‌ای به «فروردین امروز» می‌گوید: به طبع، فیلتر شدن تلگرام در ابتدا موجب افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها و به دنبال آن، ورود به پایگاه‌های دیگری که فیلتر شده‌اند نیز افزایش می‌یابد؛ اما این موج اولیه زیاد دوام نخواهد آورد، چراکه با افزایش خدمات و امکانات پیام رسان‌های داخلی و رفع نقص آن‌ها و از همه مهمتر سهولت دسترسی به آن‌ها، کم کم چراغ تلگرام در ایران خاموش می‌شود و پیام رسان‌های داخلی رواج پیدا می‌کند؛ اتفاقی که بارها تکرار شده‌است.
او معتقد است اصولا در تاریخ فن‌آوری اطلاعات هر ۵ سال شاهد استقبال از یک پدیده خاص و سپس مرگ آن هستیم و می‌توان به جایگزینی آپارات به جای یوتیوپ، خاموشی پیام رسان‌های وایبر و قبل‌تر از آن به یاهو مسنجر و وبلاگ‌ها و تالارهای گفتمان در ایران اشاره کرد.
خدابخش به محسنات پیام رسان داخلی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از نقاط قوت پیام رسان داخلی می‌تواند انجام تراکنشات مالی باشد، مانند آنچه در چین رواج دارد که بسیاری از خریدها و مبادلات بانکی از طریق «وی چت» انجام می‌شود؛ البته هنوز پیام رسان‌های داخلی چندان به این موضوع وارد نشده‌اند؛ اما زمینه بسیار خوبی برای آن‌ها فراهم است؛ کاری که تلگرام اصولا به دلیل قوانین داخلی یا سیاست‌های خود تلگرام نمی‌توانست به آن ورود پیدا کند.
این کاربرفضای مجازی  ادامه می‌دهد: استفاده از پیام رسان‌های داخلی موجب کاهش شدید استفاده از پهنای باند خارجی (کاهش خروج ارز از کشور) و رسیدگی بهتر به جرایم اینترنتی می‌شود که به نفع کشور و کاربران خواهد بود.
خدابخش، در مورد مخاطرات و بی‌اعتمادی‌هایی که نسبت به محتوای پیام رسان‌های داخلی وجود دارد، اظهار می‌کند: واقعیت این است که از یکسو هیچ کشوری رضایت ندارد کلیه اطلاعات و امنیت ملی آن دست کشور دیگری باشد، اما کاربران نگرانی‌هایی هم از مدیریت داخلی دارند. برای جلوگیری از این نگرانی، پیشنهاد می‌شود مدیریت یک پیام رسان داخلی به صورت هیات امنایی و در دست گروهی از انواع جریان‌های سیاسی باشد و به هیچ عنوان انحصار آن تحت سرپرستی یک مجموعه خاص نباشد تا نگرانی های بوجود آمده کاهش یابد.
 در این بین،آرش شایسته نیا، دکتری مدیریت رسانه نیز به «فروردین امروز» می‌گوید: یکی از عمده‌ترین امتیازات شبکه‌های اجتماعی چند گانگی کارکردهای آن‌ها همچون سایر رسانه‌هاست.
او ادامه می‌دهد: شبکه‌های اجتماعی همچون سایر رسانه‌های چاپی، دیداری و شنیداری کارکردهای آموزشی، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، تفریحی و سرگرمی  است که صاحب نظران و کارشناسان « مدیریت رسانه « کارکردهای اقتصادی را نیز جزو آن دانسته و گاهی نگاهی فرار داشته و با طرح موضوع « اقتصاد « رسانه، کارکرد اقتصادی را مقدم بر سایر کارکردها بیان می‌کنند.
 اما او خاطر نشان می‌کند: براساس آخرین آمار، بیش از ۴۵میلیون ایرانی باتوجه به جنس، سن، میزان سواد و تحصیلات دانشگاهی و حوزوی، نوع اشتغال وبا درآمد متفاوت کاربر تلگرام بوده و براساس گزارش پژوهشکده ملی فضای مجازی ۷۵۴هزار و۵۱۶کانال تلگرامی وجود دارد که روزانه و به طور میانگین دو ونیم   میلیارد بار بازدید می‌شود و بیش از ۲۶۴هزار و ۳۴۷کانال بروز رسانی می‌شوند و در طول یک شبانه روز هم بیش از ۳میلیون و ۷۵هزار مطلب در بین کانال‌های تلگرامی منتشر یا به اصطلاح فنی تر « پست « می‌شود.
این کارشناس به بخش اقتصادی تلگرام اشاره کرده و می‌گوید: نتایج نشان می‌دهد بیش از ۱۸۰هزار خانوار ایرانی از تلگرام کسب درآمده مستقیم داشته ومعیشت ۷۰۰هزار ایرانی وابسته به تلگرام است وبه گفته ادمین‌ها، تلگرام همراه خوبی برای آن‌ها در ایجاد  کسب و کارهای خرد بوده وبا مسدود سازی آن علاوه بر بیکاری آشکار، ورشکستگی  جبران ناپذیری را تجربه خواهند کرد که بازسازی و یا بهسازی دوباره آن کسب و کار، خسارات مادی و معنوی فراوانی را هم برای فرد و هم برای اقتصاد جامعه به دنبال دارد.
شایسته نیا می‌گوید: شاید اولین پاسخ به این نگرانی جایگزینی نرم افزارها و برنامه‌های ملی وبومی باشد که دکتر صدیقه ببران، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این دغدغه معتقد است: این که گفته می‌شود انحصار یک پیام رسان خاص باید شکسته شود ایده قابل قبولی است؛ اما شرط شکستن انحصار تلگرام، فیلترکردن آن نیست، بلکه ایجاد و معرفی آلترناتیوهای مناسب و موثر برای آن است که اگر جایگزین‌های مورد نظر قادر به رقابت با پیام رسان‌های موجود نباشد، به طور طبیعی با اقبال مردم و کاربران مواجه نمی‌شود.
او تاکید می‌کند: آنچه بیش از همه بر این نگرانی‌ها می‌افزاید، حفظ اطلاعات و حریم شخصی افراد در نرم افزارها و اپلیکیشن‌های بومی است. شاید تنها همین نگرانی کافی باشد تا کاربران به جای گردن نهادن در استفاده از برنامه‌های بومی، قانون گریزی کرده و از فیلتر شکن‌ها استفاده کنند.
این کارشناس رسانه معتقد است شاید آموزش سواد رسانه‌ای که تاکنون متولیان این حوزه در کشور نگاهی واقع بینانه و جدی به آن نداشته‌اند، بتواند مشکل بی‌اعتمادی را برطرف کند.

مریم بهبهانی فر

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5535

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.