اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
فروردین امروز بررسی می‌کند؛

بهین یاب؛ نجاتبخشِ درد سرساز

  • کد خبر : 5400
  • 17 فوریه 2018 - 13:38
بهین یاب؛ نجاتبخشِ درد سرساز
سال گذشته در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تامین مالی بنگاه‌های  تولیدی کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه تمام  دارای پیشرفت فیزیکی  بالای ۶۰درصد، پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی با عنوان رونق تولید در دستور کار این سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ها  قرار گرفت.

اگرچه این طرح ابتدا برای بسیاری از تولید کنندگان روزنه امیدی ایجاد شد که با دریافت این تسهیلات بتوانند بخش قابل توجهی ازمشکلات اقتصادی خود را برطرف کنند؛ اما هنوز مدت زمان زیادی از اجرای آن نگذشته بود که از سوی تولیدکنندگان با اعتراض‌هایی همچون: قرارگرفتن متقاضی  در بروکراسی‌های اداری و به ویژه شرایط سخت تشکیل دادن پرونده در نزد بانک ها، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، متوقف شدن مبلغی از این تسهیلات در نزد بانک و نداشتن دوره تنفس؛ همراه بود تا آنجایی که بسیاری از دریافت کنندگان تسهیلات بهین یاب پشیمان هستند؛ چرا که اکنون برای بازپرداخت اقساط آن با مشکل  روبرو شده‌اند.
تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد برای تولید کننده  موثر نیست
مدیرعامل واحد تولیدی آذرین البرز، درباره مشکلات این تسهیلات به «فروردین امروز» می‌گوید:  متاسفانه تسهیلات بهین یاب با نرخ سود ۱۸ درصد در اختیارتولید کنندگان قرار می گیرد و این درحالی است که عرضه محصولات تولیدی این میزان بهره وری به همراه ندارد. حسن زارع نژاد که در عرصه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کند، طرح بهین یاب را در راستای تقویت تولید موثر می‌داند؛ ولی معتقد است، اجرای این طرح نیازمند دقت عمل و توجه‌های کارشناسی بیشتری است.
او می‌افزاید: تولیدکنندگان  برای دریافت تسهیلات بهین یاب باید از هفت خوان رستم عبور کنند  و در نهایت هم مبلغی از وام اختصاص یافته به متقاضی را گاهی تا ۱۵ درصد آن را به عنوان توثیق تا تصفیه نهایی تسهیلات در نزد بانک باقی می‌ماند که این روند سبب می‌شود بهره وام حتی به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و این‌ها به زیان تولیدکننده‌است و او را متضرر می‌کند؛ چراکه بانک برای محاسبه نرخ سود، رقم کل تسهیلات را در نظر می‌گیرد.
مدیرعامل واحد تولیدی آذرین البرز با بیان این مطلب که صنعت قطعه سازی با سودآوری چندانی همراه نیست، ادامه می‌دهد: با توجه به گران بودن نرخ مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید، تسهیلاتی که به تولید کنندگان اختصاص می‌یابد باید با نرخ سود ۵ درصد همراه باشد،در این صورت تازه میزان هزینه‌ها و درآمد یکسان می‌شود.
او از افزایش ۴۰ درصدی نرخ مواد اولیه و مورد نیاز برای صنعت قطعه‌سازی خودرو همچون ورق آهن و فولاد سخن به میان می‌آورد: افزایش یافتن نرخ مواد اولیه و به همراه آن بالا بودن نرخ سودهای بانکی هزینه تولید را با افزایش روبرو کرد؛ به عبارتی در یکسال گذشته هزینه‌های تولید افزایش در صنعت قطعه سازی خودرو با افزایش ۶۵ درصدی همراه بوده،این درحالی است که تولیدکننده نه می‌تواند نرخ فروش محصولات تولیدی را افزایش دهد و نه می‌تواند محصولات تولیدی خود را با این میزان سود به فروش برساند.
مدیرعامل واحدتولیدی آذرین البرز با تاکید بر ایجاد مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان، عنوان می‌کند: چنانچه تسهیلاتی به تولیدکننده اختصاص می‌یابد باید دست کم با ۵ سال معافیت و دوره تنفس همراه باشد؛ چراکه تولیدکننده تا ماشین آلات موردنیاز را خریداری کند، مواداولیه تهیه و وارد کند و صنعت را به تولید برساند، دست کم ۲ سال به تنفس نیاز دارد. در این صورت تولیدکننده می‌تواند رونق صنعت و اشتغالزایی ایجاد کند.
زارع نژاد با انتقاد به بروکراسی پیچیده بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بیان می‌کند: مدیران بانک‌ها دستورالعمل‌هایی را دراختیارمتقاضیان قرار می‌دهند و از آن‌ها مدارک و وثیقه‌هایی طلب می‌کنند که اغلب کارشناسی نیست وسبب می‌شود متقاضی در گیرودار کارهای بانکی سرگردان بماند تا آنجایی که حتی شاهد بودیم متقاضیانی برای دریافت تسهیلات بیش از ۶ ماه در بانک‌ها سرگردان بودند.
او با بیان این مطلب که بانک‌ها در پرداخت و نحوه دریافت اقساط تسهیلات بهین یاب دستورالعمل‌های مطرح شده را رعایت نمی‌کنند، می‌افزاید: در شرایط تسهیلات بهین یاب عنوان شده‌بود،چنانچه وام گیرنده به تمامی تعهدها به خوبی عمل کند و در بازپرداخت‌ها تخلفی نداشته‌باشد، از سوی استانداری ۸درصد از نرخ سود تسهیلات بخشیده و به حساب وام گیرنده بازگردانده شود؛ ولی بانک‌ها این دستورالعمل را اجرایی نمی‌کنند .
زارع نژاد تاکید بر این مطلب که باید به عملکرد بانک ها توجه های بیشتری شود؛اظهار می‌کند: متاسفانه نظارت بر عملکردهای بانکی اندک است؛ دستورالعمل‌های لازم را اجرایی نمی کنند و فشارهای  زیادی را بر متقاضی روا می‌دارند؛برای مثال برای  پرداخت تسهیلات میانگین حساب تولیدکننده را بررسی می‌کنند که آن نیز منطقی نیست.
تسهیلات بهین یاب بسته حمایتی نیست
مدیرعامل شرکت ظریف پرشین لیا نیز در گفت وگو با «فروردین امروز»  بیان می‌کند: تسهیلات بهین یاب هیچ گونه مزیت و امتیازی نسبت به وام‌های دیگری ندارد؛حتی می‌توان گفت نیازی به این طرح نبود، چراکه متقاضیان تسهیلات به هر بانکی مراجعه کنند وام ۱۸ درصدی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
محبوبه منفرد می‌گوید: تسهیلات بهین یاب بسته حمایتی محسوب نمی‌شود؛ تسهیلات زمانی می‌تواند برای تولید کننده و کارآفرین مفید باشد که نرخ سود آن اندک باشد؛ مدت باز پرداخت تسهیلات طولانی و ازسویی با دوره تنفس همراه باشد؛ اینکه تسهیلات ۱۸ درصدی پرداخت می‌شود و از همان زمان نیز بانک قسط بندی می‌کند، نمی‌تواند برای تولیدکننده موثر واقع شود.
او ادامه می‌دهد: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بهین یاب با متقاضیان همکاری نداشتند، وثیقه و ضمانت‌هایی طلب می‌کردند که گاهی تهیه آن برای تولیدکننده امکان پذیر نبود.
مدیرعامل بالین تک نیز درباره طرح تسهیلات بهین یاب به «فروردین امروز» می‌گوید: این طرح دو سرفصل داشت؛ در مواردی به سرمایه در گردش و برای واحدهای تولیدی زیر ۱۰۰ نفرپرسنل بود و می‌بایست ظرف مدت یک سال تصفیه می شد؛ از این رو بسیاری از واحدها نمی‌توانستند از مزایای آن برخوردار شوند تا اینکه چندی پیش واحدهای بالای ۱۰۰نفر پرسنل نیز به این طرح اضافه شدند و بنا شد تسهیلات بهین یاب درقالب سرمایه در گردش به آن‌ها تعلق گیرد.
محمدرضا کاکوند با بیان این مطلب که مهمترین مشکل صنایع فرسودگی ماشین آلات است؛ عنوان می کند: از آنجایی که توجه به این مهم می تواند در تقویت تولید بسیار اثر گذار باشد؛ باید تمهیداتی صورت گیرد که صنایع استان نوسازی شوند، البته امسال شاهد بودیم در طرح بهین یاب تسهیلات نوسازی صنایع هم دیده شد که این روزنه امیدی برای صاحبان صنایع بودند؛ اما بانک‌ها با  متقاضیان همکاری نمی‌کنند.
 او همچنین بیان می‌کند: گاهی متقاضیان تسهیلات بهین یاب این وام‌ها را با هدف  «خریددِین» دریافت می‌کنند که از این طریق بانک بدهی‌ها و چک‌های مشتریان آن‌ها را پرداخت کنند و در این صورت بانک مبلغی را از متقاضی کم می کند که این نیاز به زیان تولید کننده‌است.
در تسهیلات بهین یاب ۳  درصد انحراف مشاهده شد
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان در گفت وگو با فروردین امروز از انحراف ۳ درصدی تسهیلات بهین یاب سخن به میان می‌آورد و اظهار می‌کند: پرداخت این تسهیلات از سال گذشته در دستور کار این سازمان قرار گرفت و از همان ابتدای طرح بر اساس  دستورالعمل وزارتخانه اجرای آن عملیاتی شد و خوشبختانه در پی نظارت‌های صورت گرفته تاکنون ۹۷ درصد از تسهیلات پرداختی در مسیر صحیح هدایت شده‌است و تنها ۳  درصد انحراف از طرح مشاهده شده‌است.
علی پرزحمت بیان می‌کند: براساس دستورالعمل وزارتخانه تسهیلات بهین یاب می‌بایست در زمینه تقویت خطوط تولید و رونق اشتغالزایی هزینه شود که در مواردی شاهد بودیم وام گیرنده از این تسهیلات برای پرداخت بدهی‌های معوق واحد صنعتی همچون بدهی‌های تامین اجتماعی و یا دیگر بدهی‌های معوق مجموعه استفاده کرده که این خلاف مقررات است و انحراف از طرح به شمار می‌رود.
این مسئول درباره اعتراض‌های تولیدکنندگان نسبت به بالا بودن نرخ بهره‌های بانکی تسهیلات بهین یاب و مقرون به صرفه نبودن آن اذعان می‌کند: از همان زمان ثبت نام نرخ سود آن اعلام شده‌بود؛ آن‌هایی که رضایت نداشتند، ثبت نام نمی‌کردند. اکنون که تعهدات را پذیرفته‌اند، موظف هستند براساس دستورالعمل بانک نسبت به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی اقدام کنند.
پرزحمت، درباره مشکلاتی که بانک‌ها  برای متقاضیان تسهیلات بهین یاب ایجاد می‌کنند  وهمچنین نداشتن دوره تنفس برای پرداخت اقساط بیان می‌کند: بانک‌ها موظف هستند برای متقاضیانی که تسهیلات بهین یاب را با رویکرد سرمایه در گردش دریافت کرده‌اند، یکسال تنفس در نظر بگیرند، از سویی دیگر نیز به سایر بانک‌های عامل اعلام شده برای تشکیل پرونده با تولیدکنندگان و کارآفرینانی که قصد دریافت تسهیلات دارند، نهایت همکاری را داشته‌باشند.
او، متوقف کردن ۱۵ درصد از مبلغ تسهیلات بهین یاب توسط بانک را غیر قانونی عنوان و تاکید می‌کند: چنانچه صاحبان صنایع از سوی بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات بهین یاب هرگونه کم کاری مشاهده کردند و مهمترآن  که دوره  تنفس برای پرداخت اقساط را اجرایی نکردند، مراتب تخلف را به  دبیرخانه گارکروه رونق و تولید واقع در سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند بدون شک با بانک متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه استاندار سابق از کم کاری بانک‌ها همواره انتقاد می‌کرد و در بر همان پاشنه می‌چرخید، گزارش صاحبان صنایع  به سختی به نتیجه برسد.

مریم بهبهانی فر

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5400

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.