اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
احسان لشگری:

کم‌بینی و حسادت مانع پیشرفت کشتی قزوین است

  • کد خبر : 1428
  • 17 مارس 2014 - 13:12
کم‌بینی و حسادت مانع پیشرفت کشتی قزوین است
 مازراتی را سوار نشده فروختم عجله کردم طلای المپیک را از دست دادم

کسی که طلسم ۵۶ ساله کسب مدال المپیک در ورزش قزوین را شکست، این روزها در اوج پختگی قرار دارد و تمام زندگی اش شده؛  تمرین ، تشک، مدال. تهاجمی ترین کشتی‌گیر ایران در آخرین روزهای سال، شلاق تمرینات سنگین رسول خادم را در خانه کشتی تحمل می‌کند تنها به یک هدف که بتواند در برزیل، طلای المپیک را بدست آورد. برای گفت‌و‌گو با چهره شاخص این روزهای ورزش قزوین به سراغش رفتیم و با مرد طلایی کشتی قزوین هم کلام شدیم.
امیر رجبی

 سال ۹۲ بسیار پربار بود؟ شاید جزو بهترین سال‌های ورزشی‌ات بود؟
بله خدا را شکر، سال‌های۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ جزو بهترین سال‌های من بود اما بسیار پر فشار و سخت و در تمامی این سالها در اردو بودم.
 هر آنچه را که در سال ۹۲ خواستی به دست آوردی؟
بله، اما تا زمانیکه مدال طلای المپیک را بدست نیاورم آرام نمی‌شوم. من تمامی مدال‌های آسیایی و جهانی و برنز المپیک را گرفته‌ام و هدفم فقط کسب مهم‌ترین مدال کشتی است.
 به المپیک بعدی می‌رسی؟
 چرا نرسم! من در المپیک ۲۰۱۶ برزیل ۳۰ساله هستم و قطعا در آن المپیک در اوج پختگی و آمادگی ادامه خواهم داد و کشتی می‌گیرم در کشتی سن مهم نیست. تا زمانی که روح و بدن آمادگی دارند، امکان حضور هست.
 پس جوانگرایی چه می‌شود؟
بله جوانگرایی هم خوب است، اما وقتی من آماده‌ترین باشم در تیم ملی حضور خواهم یافت.
 در مسابقات جهانی امریکا باید در وزن ۸۶ کیلو به میدان بروی. تغییر ۲ کیلویی تاثیری در کشتی‌ات ندارد؟
در واقع من، وزنم را دیگر کم نمی‌کنم، اما فکر نکنم تاثیر چندانی در عملکردم داشته باشد.
 مسابقات جام جهانی امریکا در چه سطحی است؟
 همه بزرگان کشتی دنیا از جمله روسیه و آمریکا… با تمام توان وارد این مسابقات می‌شوند. آمریکا آمده تا انتقام شکست در نیویورک را از ما بگیرد. مسابقات جدی و سختی به نظر می‌رسد. من هم برای دفاع از جایگاهم برای کسب مدال طلا به لس آنجلس می‌روم.
 به کشتی قزوین بپردازیم، به نظر تو به عنوان یک قهرمان ملی وضعیت در این رشته چطور است؟
نمی‌خواهم بگویم وضعیت بد است، ولی چندان مطلوب هم نیست. ببینید در راس کشتی قزوین، نصرتی شهردار قزوین قرار دارد. این فرد به عنوان یک ذخیره و پتانسیل می‌تواند کشتی قزوین را به اوج ببرد، اما متاسفانه برخی از اعضای جامعه کشتی هنوز به بلوغ نرسیده‌اند و به دنبال حواشی هستند. جامعه کشتی باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و جایگاه نصرتی استفاده کنند، اما مثل همیشه، کشتی قزوین دچار کم‌بینی و درگیر منافع شخصی است و هر حرکتی را با این دیدگاه می‌بینیم و یقینا تا زمانی که جامعه کشتی خود را بزرگ نکند و نگاه‌ها تغییر نکند، اتفاق خاصی در کشتی قزوین نمی‌افتد و در یک کلام کم‌بینی و حسادت، مانع پیشرفت کشتی قزوین است.
 آقای لشگری، چون مصاحبه ما نوروزی است کمی وارد زندگی شخصی‌ات بشویم. شنیدیم بعضی از کشتی‌گیران و ورزشکاران،خودروی مازراتی وارد کردند و امتیازات ویژه گرفتند شما چه کار کردید؟
ببینید! رییس جمهور وقت و وزیر ورزش به قهرمانان المپیکی مجوز واردات خودرو دادند، که من هم مثل برخی کشتی‌گیران شریکی با هم یک مازراتی وارد کردیم، البته کلیه حقوق گمرکی و عوارضی… آن را هم پرداخت کردیم و مازراتی را سوار نشده، فروختیم. البته قهرمانان قبلی با شرایط بهتری خودرو وارد کرده بودند. در استان هم قرار بود که زمینی به من صورت رایگان برای احداث مجتمع ورزشی داده شود که با پیگیری چندین ساله، برای دو هزار متر زمین در جانبازان حدود ۷۳۰ میلیون تومان پرداخت کردم. الان هم که متاسفانه این زمین سه تا معارض پیدا کرده است و علی‌رغم پرداخت پول، تحویل من نشده است.
 بگذریم؛ با این تمرینات طاقت فرسای رسول خادم، بعد از مسابقات چه می‌کنید؟
در نظر دارم تعطیلات عید کنار خانواده باشم و به یک مسافرتی هم برویم. ببینیم چه می‌شود.
 احسان تا بحال به ازدواج فکر کردی؟
خانواده‌ام خیلی اصرار می‌کنند که ازدواج کنم. نمی‌دانم شاید سال آینده ازدواج کردم!
 غیر از کشتی به رشته دیگری هم می‌پردازی؟
به شنا و فوتبال علاقه دارم.
 جالب شد، حالا قرمزی با آبی ؟
 اصلا فوتبال ایرانی نگاه نمی‌کنم. فقط تیم ملی و بازی‌های بارسلون و رئال مادرید را آن هم گاهی می‌بینم.
 تا بحال شده است که از کشتی خسته شوی و تصمیم‌بگیری ادامه ندهی؟
بله: اتفاقا چند روز پیش یک تمرین بسیار پرفشار داشتم. به آقا رضا لایق گفتم دیگر نمی‌خواهم کشتی بگیرم و خسته شده‌ام. که آقا رسول گفت تمرین‌ات را بکن، بعد هر کاری خواستی انجام بده!!
 پس می‌شود گفت رمز موفقیت احسان لشگری، تمرین مداوم و سخت است؟
ببینید! موقعی که تمرین می‌کنم به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنم و به قدری غرق تمرین می‌شوم که دیگر متوجه اطرافم نیستم. البته تمرینات آقا رسول واقعا کشنده است!
 تا حالا شده که در کشتی بغض یا گریه کنی؟!
بله، بعضی وقت‌ها می‌گویم؛ چرا اینقدر باید تلاش کنیم، دیگر خسته شده‌ام. شما یکسال، سه سال، ۵ سال، تمرین می‌کنید بعد سر یک اشتباه و غفلت، زحمت‌تان نابود می‌شود. کشتی، گریه‌ها دارد، در واقع گریه‌های کشتی بیشتر از خنده‌‌هایش است. تمرین‌های طولانی مدت، رژیم، آسیب دیدگی و… تنها در عرض ۶ دقیقه همه چیز باید روشن شود.
 در المپیک لندن چه شد که نتوانستی مدال طلا بگیری؟
البته در کشتی این اتفاقات پیش می‌آید. من در آن کشتی، باید یک مقدار تحمل می‌کردم و عجله نمی‌کردم. در آن مسابقات، من ۵ کشتی را بردم و در یک کشتی، دست و پایم جا ماند و بالانس بدنم به هم خورد و باختم. خیلی ناراحت شدم، ولی زندگی ادامه دارد.
 و آخرین صحبت برای خوانندگان فروردین امروز؟
ژاپنی‌ها یک مثال دارند که می‌گویند؛ آنقدر کار کنیم تا خسته شویم و خستگی را با کار دوباره از بدنمان خارج می‌کنیم. ولی ما ایرانی‌ها می‌گوییم بابا آب داد، مامان نان داد، تا بزرگ شویم. من به همه جوانان و کشتی‌گیران می‌گویم با تلاش و پشتکار هر هدفی قابل دسترسی است. 
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.