اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4
مرتضی حسینی، در گفتگو با فروردین امروز:

وحدت جریانات «مخالف نظام» دلیل انتخاب روحانی بود!

  • کد خبر : 1430
  • 17 مارس 2014 - 13:21
وحدت جریانات «مخالف نظام» دلیل  انتخاب روحانی بود!
یکی از منتقدان فعال این روزهای دولت تدبیر و امید، «مرتضی حسینی»، نماینده مجلس نهم است.

 او که در انتخابات ریاست جمهوری از سعید جلیلی حمایت می‌کرد عملکرد دولت روحانی را در این چند ماه کاملا سیاسی و جناحی می‌داند و دلیل پیروزی او را هم وحدت جریانات مخالف نظام و چند دستگی اصولگرایان بیان می‌کند. حسینی از انتصابات دولت ابراز نگرانی کرد و گفت: با روی کار آمدن کسانی که در فتنه دست داشتند موافق نیستم و جلوی آن می‌ایستم. گفتگو با این چهره سیاسی اصولگرا که از صراحت لهجه خاصی برخوردار است و بدون محافظه کاری پاسخ سوالات را می‌دهد حاوی نکات خواندنی و تامل برانگیزی است.
سید امیرحسین رجب‌پور


 سال۹۲ بسیار پرخبر بود به نظر شما مهم‌ترین اتفاق سال۹۲ چه بود؟
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین اتفاق سال بود این اتفاقات در حالی برگزار شد که دشمنان طوری تبلیغ کرده بودند که کسی در این انتخابات شرکت نمی‌کند و خداروشکر ۷۵درصد مردم شرکت کردند. بحث مذاکرات هسته‌ای ژنو هم خبر خوشحال‌کننده‌ای بود. برخی ناامید بودند که خوشبختانه به نتیجه رسید و منتظر خبرهای خوش بعدی در این زمینه هستیم.
 شما در انتخابات ریاست جمهوری از آقای جلیلی حمایت کردید، چرا کاندید مورد حمایت شما رأی نیاورد و دکتر روحانی رییس‌جمهور شد؟
اصولگرایان اصلا امیدی به موفقیت روحانی نداشتند و شانسی برای وی قائل نبودند و مبارزه انتخاباتی بین خود اصولگرایان بود. رأی نیاوردن جلیلی چند دلیل عمده داشت. حضور ۵کاندید اصولگرا باعث شد جلیلی رای نیاورد. حاشیه‌سازی‌هایی که در اواخر دولت احمدی‌نژاد رخ داد باعث شد آثار بدی بر مسائل اقتصادی مردم بگذارد و مردم نسبت به اصولگرایان دلسرد شدند و جلیلی را منصوب به اصولگرایان می‌دانستند و مردم به دلیل اینکه جریان سیاسی و اقتصادی دولت قبلی تکرار نشود به جلیلی رأی کمتری دادند.
 علت موفقیت روحانی را چه می‌دانید؟
وحدت بین تمام جریانات «مخالف نظام» و اختلاف بین اصولگرایان از دلایل رای آوردن روحانی بود. آن‌ها فکر می‌کردند، روحانی خیلی بهتر از دیگر کاندیداهاست که البته حق با آنها بود. امروز خانم اشتون در سفر به کشورمان با مخالفان ملاقات می‌کند. مطمئن باشید اگر اصولگرایان رای می‌آوردند این میسر نبود.
در واقع اختلاف رای روحانی با اصولگرایان زیاد نیست و تنها ۳۵۰هزار رای است و این تفاوت رای نسبت به زمان انتخاب احمدی‌نژاد و موسوی که ۱۳میلیون اختلاف وجود داشت، زیاد نیست.
 البته این آماری که دادید چندان درست نیست؛ اما اگر با ۱۰رای اختلاف هم فردی انتخاب شود رییس جمهور است؟
بله دقیقاً ما ایشان را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران قبول داریم.
 مردم به روحانی رای دادند که بسیاری از تصمیمات گذشته تغییر کند و نیروهای خوش‌فکر و باتجربه روی کار بیایند اما به نظر می‌رسد در این زمینه با برخی فشارها دولت تحت تاثیر قرار گرفته است؟
مخالفتی با روی کار آمدن هم‌فکران دولت نداریم اما با روی کار آمدن کسانی که در فتنه۸۸ دست داشتند و نظام را قبول ندارند موافق نیستم. کسی که رهبری را قبول داشت در فتنه۸۸ شرکت نمی‌کرد. آنها اگر پست بگیرند دوباره به نظام ضربه می‌زنند.
 می‌شود مصادیق حضور فتنه‌گران را در استان بفرمایید که به وزیر فرهنگ و وزیر کشور و استانداران تذکر دادید؟
 مصادیق زیاد است. مثلا آقای طاهرخانی معاون قبلی استاندار چه ایرادی داشت که او را برکنار کردند.
  شما با برکناری طاهرخانی مشکل دارید؟ این که انتصاب فتنه‌گران نیست؟
نه شما خبر ندارید، قطار انتصابات اینها تازه راه افتاده است.
 بگذریم، ارزیابی شما از عملکرد ۶ماهه دولت چیست؟
تصور بنده این بود که که آقای روحانی با زیرکی از تمام نیروهای چپ و راست که معتدل هستند استفاده می‌کنند؛ اما ایشان جناحی برخورد کرد و افرادی کاملا سیاسی را در منصب گذاشت.
 جالب است بسیاری از اصلاح‌طلبان و حامیان ایشان هم انتقاد می‌کنند. چرا نیروهای معتقد به دولت را به کار نمی‌برید؟ قبول دارید انتظارتان کمی غیرمنطقی است؟
نه کاملا درست است! شما وضعیت وزارت علوم و آموزش و پرورش و صنایع را ببینید چگونه است! من در واقع از منظر عملکرد جناحی به دولت روحانی نمره صفر می‌دهم؛ اما از نظر عملکرد تا به حال بد نبوده است. بعضی از کارهای ایشان اصلا خوب نبوده مثل مذاکره تلفنی با اوباما رییس جمهور آمریکا. ولی نقطه قوت‌شان بحث مذاکرات هسته‌ای ژنو بود.
 شما یکی از منتقدین فرهنگی دولت هستید، مشکل و انتقاد شما نسبت به سیاست‌های دولت در بخش فرهنگ چیست؟
متاسفانه دولت به سراغ کسانی می‌رود که اصلا اعتقادی به نظام ندارند. به عنوان مثال شجریان در بی‌بی‌سی علیه نظام سخنرانی می‌کند و بعد دولتمردان ما سراغ وی می‌روند که کنسرت برگزار کند. بنده معتقدم نباید نظام را کوچک کنیم امثال شجریان شبکه‌های فارسی‌وان را گسترش می‌دهند و اصلا مهم نیست شجریان‌ها به نظام پشت کنند.
 پس اگر اینطور پیش برود با جنتی به مشکل برمی‌خورید؟
البته آقای جنتی انسان سالم و متدینی است؛ اما فعلا که با او به مشکل برخوردیم.
 به استان بپردازیم، انتخاب روزبه به عنوان استاندار قزوین هنوز کمی مبهم مانده است بالاخره شما ایشان را استاندار کردید یا اصلاح‌طلبان؟!
در واقع ما روزبه را معرفی کردیم و آقای فضلی تایید کردند؛ اما تا زمانی که جریان اصلاحات پشت روزبه را نگرفت، حکم ایشان زده نشد. در ادامه با موافقت جهانگیری و یونسی، روزبه استاندار شد. در این قضیه مشخص شد که وزیر کشور در انتخاب استانداران مستقل نیست. مجلس در رای به فضلی فریب خورد. خیلی از نماینده‌ها با این دیدگاه که فضلی اصولگراست به وی رای دادند.
 یعنی شما از انتخاب روزبه ناراضی هستید؟
ما که ناراحت نیستیم و آرزوی موفقیت برای ایشان داریم. به هر حال ایشان مدیری بومی است و نسبت به بقیه گزینه‌ها دلسوزتر است.
 تاکنون عملکردشان را چه طوری می‌بینید؟
تا به حال که کار خاصی صورت نگرفته، منتظریم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.
 با توجه به عضویت شما در کمیسیون فرهنگی مجلس، وضعیت فرهنگی استان و عملکرد ۸ ساله آقای شفیعی‌ها را چه طور می‌بینید؟
 الان زمان مناسبی برای پاسخ به این سوال نیست.
 یعنی نظری در مورد ایشان ندارید؟
شفیعی‌ها مدیری متدین، انقلابی و اصولگراست. یکی از نقاط قوت ایشان سلامت مالی ایشان است. شاید ایشان برخی تخصص‌ها را نداشته باشد ولی مدیریت ربطی به تخصص ندارد و به ایشان نمره قبولی می‌دهم.
 حاج آقا وضعیت مطبوعات استان را چطور می‌بینید؟
مطلوب نیست، بدلیل مشکلات مالی نشریات از رسالت خود فاصله گرفته‌اند و بیشتر به جذب آگهی می‌پردازند، نداشتن استقلال مالی بزرگترین آفت مطبوعات استان است.
 آقای حسینی بحث گرفتن مجوز انتشار نشریه برای مسوول دفترتان و احداث چاپخانه برای نزدیکان‌تان خبرساز شد، شما همیشه به رانت‌خواری انتقاد می‌کردید چرا اینگونه عمل کردید؟
بنده هیچ مجوزی برای کسی نگرفتم، آقای حمزه‌زاده مسوول واحد فرهنگی ستاد من بود و قرار بود امتیاز قزوین امروز را بگیرد که ابراهیمی قبول نکرد و از قزوین اقدام کرد که ارشاد قزوین گفت ایشان در البرز ساکن است، باید از آنجا اقدام کند که پس از یکسال و نیم مجوزش را گرفت و من فقط یک نامه برای ایشان نوشتم. البته برای چندین نشریه مثل … هم انجام دادم.
در بحث مجوز چاپخانه هم نامه‌ای با امضا ۳نماینده دیگر امضا شده بود، من چهارمین امضاء را کردم. البته شعار بنده این بود که کار خلاف شرع و قانون انجام ندهم کدام اینها برخلاف شرع و قانون بود؟!
یعنی این ارتباط نزدیک با شما، عاملی برای صدور مجوز و دریافت وام نبوده است؟
نه، اگر در این مورد بحثی وجود داشته باشد بنده پاسخ‌گو هستم.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1430

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.