اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
6
یادداشت اول

درنگی در گویش قزوینی

  • کد خبر : 1328
  • 25 فوریه 2014 - 23:01
همه می‌دانیم آنچه که امروزه لهجه یا گویش قزوینی خوانده می‌شود در حقیقت با آنچه که در تاریخ ادبیات این سرزمین وجود داشته، بسیار متفاوت است.

 به باور زبان‌شناسان، گویش قزوینی کهن و راستین، از زیرمجموعه-های زبان مادی به شمار می‌آمده که بقایای آن را می‌توان در زبان و گویش تاتی امروز دید. ولی لهجه‌ی امروزینِ قزوینی همان فارسی دری است که با تغییرات چندی در واژگان و نحوه‌ی تلفظ، ادا می‌شود و از نظر فنی، فاقد شاخص‌های علمی  گویش و لهجه‌شناسی مستقل است.
به هر روی بیش از چهار دهه است که تندباد سهمگینی توسط آنچه که صدا و سیما خوانده می‌شود به راه افتاده و با سرعت شگفتی، دارد بسیاری از آیین‌های مردمی و گویش‌های مردمان ایرانی را در خود مضمحل می‌کند. جالب اینجاست که آن گویش به اشتباه تهرانی تصور می‌شود؛ در حالی که بهتر است به آن لهجه‌ی صدا و سیمایی بگوییم و نه تهرانی!!
در عین حال همین شیوه‌ی سخن‌ گفتن و محاوره‌ی اهالی قزوین را که از شاخه‌های فارسی دری است و به اشتباه، گویش قزوینی‌اش می‌نامند، دارای ویژگی‌های جالبی است که از بین‌رفتنش موجب دریغ و افسوس است.
این شیوه به زبانِ معیارِ فارسی بسیار نزدیک است و قابلیت فراوانی برای کاربردِ چاشنیِ طنز در زبان دارد و سرشار از کنایه است. با دگرگونی‌های جمعیتی در استان قزوین که ناشی از مهاجرت‌های گسترده و بی‌رویه است و چیرگیِ کاربرد گویش عجیب و غریب و بی‌ریشه و اساسِ صدا و سیمایی که خانه و مدرسه و بازار و خیابان را فراگرفته؛ جایی برای آن شیوه‌ی طنازانه‌ی نسبتاً اصیلِ سخن ‌گفتن باقی نمانده و روز به روز دارد نشانه‌های آن در محاوره‌ی روزمرّه‌ی اهالی این خطّه کمتر می‌شود.
چه خوب بود اگر دوستان صاحب‌ذوق و با صلاحیتی همچون منصور سامانی، مجید بالدران و دکتر عباس رحمانی آستین همّت بالا می‌زدند و نهادهای فرهنگی موجود نیز به جای چاپِ بی‌حاصلِ بنرها و پرده‌های رنگارنگ، بودجه‌ی آن را فراهم می‌آوردند تا پیش از آنکه نه از تاک، نشان مانَد و نه از تاک‌نشان؛ نسبت به ثبت و ضبط علمی و روشمندانه‌ی این شیوه سخن‌ گفتن اقدامی به عمل می‌آمد!

محمدعلی حضرتی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1328

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.